"Nu cunosc în istoria recentă a taxelor şi impozitelor din România vreo altă taxă mai controversată, modificată şi contestată decât actualul timbru de mediu, fost taxă de primă înmatriculare, fost taxă de poluare", a declarat într-o conferinţă de presă senatorul PNL Bihor Valeriu Boeriu.

"Sistemul actual nu este echitabil, indiferent de variantele propuse de guvernele României, iar actuala formă, timbrul de mediu, este socotită un melanj nefericit între o taxă pentru poluare şi o taxă de înmatriculare", a afirmat Boeriu.

El a susţinut că, "dat fiind principiul conform căruia poluarea pe care o produce un autovehicul este direct proporţională cu kilometrii parcurşi", consideră că acest criteriu trebuie luat în calcul la stabilirea unui cost pe care să-l suporte şoferii. "Circuli mai mult, plăteşti mai mult. Or, acest lucru este evidenţiat de consumul de combustibil. Ca atare, partea ce ţine de taxa de înmatriculare ar trebui desfiinţată cu totul, iar cea care ţine de taxa de poluare ar trebui să se regăsească în preţul combustibilului, aşa cum se practică şi în alte state europene", a spus Boeriu.

"Este evident că nu este corectă formula de acum, când eu, cu un motor Euro IV, cu care fac 40.000 de kilometri pe an, plătesc mai puţin decât vecinul cu un motor Euro III, care merge doar o dată pe lună până la mall", a adăugat el.

În contrapartidă la actualele norme legale în vigoare, senatorul PNL Bihor a anunţat că săptămâna viitoare va depune la Parlament un proiect de lege ce vizează includerea taxei de poluare în acciza combustibililor, la un nivel "decent", de un ban pe litru.

"La un ban pe litrul de benzină sau motorină, fiecare cetăţean ar putea plăti poluarea în funcţie de kilometrii parcurşi, nu de maşina pe care o are şi cu care poate circula mai mult, mai puţin sau deloc", a afirmat Valeriu Boeriu.

"La un rulaj mediu de 15.000 de kilometri pe an, cu un consum de 8 litri de combustibil la 100 de kilometri, am socotit că un cetăţean ar plăti în plus, faţă de actualul preţ al combustibilului, 12 lei pe an, ceea ce este mult mai puţin decât câteva mii de euro pe care trebuie să-i plătească doar unii. Calculele, aproximative, pe care le-am făcut, arată că s-ar strânge, la 7 milioane de şoferi, 72 milioane lei, ceea ce, împărţit la numărul de judeţe, ar însemna 1,8 milioane lei care să fie cheltuiţi în fiecare judeţ numai pentru împăduriri, pentru că eu voi propune prin proiectul de lege ca banii să meargă doar la împăduriri, tocmai pentru a atenua efectele poluării produse de autovehicule", a spus senatorul liberal.

El a criticat şi faptul că "în actuala formulă", a timbrului de mediu, "nu se ştie câţi bani urmează să fie încasaţi", dar că în baza formulei propuse de el ar exista o "echitate" şi o "predictibilitate" în ce priveşte fondurile încasate.

În fine, a încheiat Boeriu, "preţurile combustibililor s-ar majora doar cu 0,16%, ceea ce este decent, nu împovărător" şi poate fi suportat de orice şofer.