Chiar dacă traseul a fost negociat de Consiliul Județean Bihor și Primăria comunei Sânmartin așa încât să nu afecteze nicio construcție, și proiectul centurii Sânmartin a provocat nemulțumirea unor localnici ale căror terenuri vor fi traversate de șosea, la fel cum s-a întâmplat, cel mai recent, și cu proiectul Inelului Rutier Metropolitan.

Plângerile acestora au fost însă respinse, așa că urmează un nou proces. „Avem zeci, pe toate proiectele”, spune șeful administrației județene, Ilie Bolojan.

Acuze din Sânmartin

Cu voturile reprezentanților PNL și abținerile celor ai UDMR și PSD, aleșii bihorenilor au decis, joi, respingerea a două plângeri formulate de localnici din Sânmartin și înregistrate la CJ Bihor pe 3 și pe 6 iunie, care au cerut anularea Hotărârii nr. 104 din 28 aprilie, privind aprobarea culoarului de expropriere pentru construirea drumului de legătură dintre Oradea și Sânmartin, care va funcționa și ca șosea de centură a comunei.

Localnicii susțin că Hotărârea nu ar fi fost motivată, deși în realitate proiectul de aprobare din aprilie era însoțit de un raport de specialitate și un referat tehnic de aprobare care prezentau motivele atât de fapt, cât și de drept, în baza cărora urmează să fie expropriate terenuri în suprafață totală lde 168.889 metri pătrați.

De asemenea, localnicii au acuzat o presupusă încălcare a legislației de mediu, însă juriștii CJ Bihor le-au răspuns că autoritățile de mediu au dat undă verde proiectului cu respectarea acesteia.

În fine, sătenii au invocat și faptul că prin exproprierea necesară proiectului li se încalcă dreptul la viață privată și de familie, juriștii administrației răspunzând că, în realitate, conform CEDO „statele nu pot fi ținute responsabile pentru simplul fapt de a permite ca traficul greu să treacă prin sau prin apropierea unor zone rezidențiale”, iar drepturile garantate de CEDO „nu au caracter absolut, statele fiind autorizate să restrângă aceste drepturi atunci când ingerințele sunt prevăzute prin legi, când urmăresc un scop legitim și când sunt necesare”.

„Este imposibil să nu trecem peste...”

Înainte de a supune la vot respingerea celor două plângeri din Sânmartin, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a recunoscut că toate proiectele de infrastructură rutieră ale administrației județene au generat procese, acest lucru neputând fi însă evitat.

„Toate proiectele pentru drumuri noi sunt îngreunate de plângeri și procese, pentru că, oricum ai alege traseele, ele traversează terenurile cuiva. La toate proiectele am evitat să demolăm case, ceea ce în cea mai mare parte am reușit, dar este imposibil să nu trecem peste terenuri agricole, prin zone intravilane. Avem zeci de astfel de procese, juriștii instituției merg de la un proces la altul, dar sperăm să ducem toate aceste proiecte la capăt”, a spus Bolojan.

Traseul centurii Sânmartin, proiect de 148,9 milioane lei cu finanțare UE, pornește din strada Iancu de Hunedoara din Oradea (din zona intersecției acestei străzi cu centura orașului) și va ocoli atât localitatea Sânmartin, cât și stațiunile Băile 1 Mai și Băile Felix, făcând joncțiunea cu DN 76 Oradea - Deva în zona intersecției cu drumul spre Cordău.

Pe cei 5,7 kilometri ai drumului vor fi realizate şi trei poduri, două pasaje supraterane, un viaduct şi trei intersecţii giratorii. Suplimentar, pentru a asigura conectarea dintre DN76 şi noua şosea de centură, este prevăzut şi un drum de legătură de aproximativ 900 de metri lungime, în dreptul giraţiei de la intrarea în localitatea Sânmartin, în zona "cartierului ANL".

Contractul pentru construirea centurii Sânmartin a fost semnat la începutul acestei luni cu o asociere formată din firmele Construcții Erbașu, Drumuri Orășenești, Procons Group și Vahostav SK, lucrările urmând să fie executate până la finele anului viitor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!