Primarul Ilie Bolojan a abordat, luni, într-o conferinţă de presă, problema aglomeraţiei, a lipsei de locuri de parcare şi a lipsei accesului pietonal spre noua Piaţă 100 care înlocuieşte tradiţionala piaţă Ocska.

Edilul a susţinut că problemele privind accesul s-ar fi creat oricum, evitând să recunoască o lipsă de pregătire a municipalităţii. Anul viitor se va construi o pasarelă supraterană metalică pentru pietoni şi biciclişti peste Centură şi vor începe lucrările la pasarela rutieră.

"Nu vom putea face nimic…"

Edilul şi-a început declaraţiile pe tema Pieţei 100 spunând că circulaţia în zonă "se desfăşoară necorespunzător şi asta se va întâmpla cel puţin câteva duminici de acum încolo, până când oamenii se vor obişnui cu noua stare de fapt şi vor şti că nu pot să parcheze decât în număr limitat dincolo de centură, în zona de piaţă, şi că trebuie să folosească parcările existente".

Primarul s-a referit concret la ERA Shopping Park, "unde sunt peste 1.000 de locuri", la parcarea de la Auchan şi la parcarea Primăriei, de lângă Auchan, "unde sunt, de asemenea, aproximativ 800 de locuri de parcare". Apoi, a precizat edilul, aceştia ar putea traversa centura cu autobuzele OTL.

"Nu vom putea face nimic în următoarele luni decât să se obişnuiască cei care merg la piaţă cu noua situaţie, iar Poliţia şi toţi cei implicaţi să-şi facă datoria cât mai bine", a afirmat Bolojan.

Pasarelă metalică pentru pietoni

De anul viitor, însă, vor începe lucrările pentru construcţia unei pasarele supraterane metalice destinată pietonilor şi bicicliştilor care să lege cele două zone despărţite de centura Oradiei.

"Ne propunem să realizăm o pasarelă pietonală supraterană care să facă legătura între zona vechii pieţe, zona Auchan, şi zona Leroy Merlin, o pasarelă care să plece de la viitoarea staţie de tramvai de pe malul Peţei - lângă podul pe care l-am amenajat în zona Traian Blajovici -, să vină paralel cu strada Traian Blajovici, în urcare, şi să treacă spre zona Leroy Merlin, iar de acolo cu două braţe, unul spre Piaţa 100 şi celălalt spre ERA, să deservească cele două zone", a explicat edilul.

Despre lucrare, Bolojan a precizat că este "deja contractată", studiul de fezabilitate urmând să fie predat pe 15 ianuarie 2019. "Pasarela se va executa în cursul anului viitor", a spus primarul fără să înainteze un termen concret.

Pasarela va avea o lungime de aproximativ 600 de metri în partea dinspre oraş şi va avea alţi 200 de metri pe braţul care va duce spre Piaţa 100. Celălalt braţ, spre ERA Park, este posibil să nu fie realizat până la urmă. "Este necesară autorizarea Autorităţii Aeronautice pentru că suntem în zona culoarului de aterizare. Acest braţ va fi realizat doar dacă se primeşte acordul".

Pasarela pietonală care va deservi piaţa 100

Pasaj cu 4 benzi, în 2020

Totodată, primarul a spus că la finalul lunii noiembrie va fi adjudecată, "dacă totul este în regulă", construcţia pasajului suprateran rutier cu patru benzi peste centura Oradiei, în colţul Cimitirului Municipal, pasaj care are prevăzută o trecere subterană de pietoni.

"Pasajul va rezolva problema ambuteiajelor de la final de săptămână. În plus, va elimina riscul de accidente, căci ştiţi că au fost accidente serioase în zona respectivă. Acest pasaj ar urma să fie construit începând din primăvară şi în primăvara anului 2020 va fi operaţional", a spus Bolojan.

Întrebat de BIHOREANUL din ce motive nu a fost pregătită pasarela pietonală mai repede, astfel încât să se evite haosul creat duminică la Piaţa 100, primarul a răspuns caustic. "Din motive simple: îţi trebuie bani, îţi trebuie timp şi trebuie corelate anumite proiecte. Oricine ar fi administrat soluţiile de acolo, întotdeauna când se mută ceva într-o altă zonă, oamenii nu sunt obişnuiţi cum funcţionează lucrurile. Veţi constata că într-o lună, două lucrurile se stabilizează", a spus acesta.

El a continuat: "Gândiţi-vă cum funcţiona parcarea supraterană din spatele Tribunalului, când scriaţi articole că e goală şi mai făceau şi unii conferinţe de presă pe tema asta, dar astăzi parcarea este cu toate abonamentele vândute".

Oamenii-s de vină

Ilie Bolojan a menţionat că Piaţa 100 are avizul Poliţiei Rutiere şi a dat vina pe natura umană pentru ambuteiaje, chiar dacă a susţinut că municipalitatea îşi asumă "lucrurile neplăcute": "Atunci când faci investiţii în sisteme rutiere noi sau muţi pieţe în care vin mii de oameni, oamenii nu se comportă ca nişte roboţei pe care-i pui să parcheze unde trebuie şi îi pui să circule pe unde trebuie. (…) Dacă maşinile nu ar fi încercat să intre în parcarea de lângă piaţă - pe principiul parcării celei mai apropiate -, unde nu există destule locuri, nu ar fi blocat drumul şi ar fi putut circula autobuzele. Oamenii ar fi trebuit să circule cu autobuzele. Asta se va întâmpla în următoarele duminici, aveţi puţină răbdare…".

Edilul le-a spus ziariştilor să nu "aşteptaţi minuni" fiindcă va mai dura până oamenii se vor obişnui cu noua Piaţă 100.

Totodată, răspunzând unei întrebări a BIHOREANULUI, Bolojan a spus că nu va penaliza pe nimeni pentru lipsa căilor de acces spre Piaţa 100. "Nu va fi nimeni în această fază penalizat pentru că indiferent cine ar fi fost nu ar fi putut să facă lucrurile mult mai bine şi să nu fie deranj".

"Îmi asum"

În aceeaşi conferinţă de presă, Ilie Bolojan a precizat că Primăria a predat amplasamentul pentru viitoarea sală polivalentă cu 5.000 locuri.

"Proiectul este finalizat, înţeleg că este într-o analiză finală la Compania Naţională de Investiţii şi sper că până la sfârşitul acestei luni se vor parcurge procedurile interne ale companiei şi sala de sport va intra în construcţie cât mai repede în aşa fel încât în doi ani de zile, conform contractului, ea să fie finalizată şi întreaga zonă să îşi schimbe înfăţişarea", a afirmat edilul.

Acesta a mai adăugat: "Cu tot deranjul de rigoare trebuia să mutăm această piaţă ca să putem face sala de sport şi îmi asum această chestiune".

Citește și: Trafic paralizat! Miile de orădeni care s-au dus la Piaţa 100 au blocat şoseaua de centură. Primăria şi ADP îşi "asumă responsabilitatea" (FOTO/VIDEO)