Anul 2015 va fi unul al şantierelor. Municipalitatea este nevoită să deruleze în ultimul an din actuala perioadă de finanţare nu mai puţin de 25 de proiecte europene în valoare totală de 261,4 milioane euro.

Investiţii de 136 milioane de euro

Valoarea lucrărilor de executat până în decembrie se ridică 119,4 milioane euro, sumă la care oraşul va trebui să asigure o contribuţie de 33,3 milioane euro. Dacă adăugăm şi lucrările de reabilitare şi extindere a reţelelor de apă şi canalizare derulate în Oradea de Compania de Apă, valoarea totală a proiectelor urcă la 261,4 milioane euro, valoarea lucrărilor rămase de executat ajunge la 136,4 milioane euro, iar contribuţia proprie "sare" la 35 milioane euro.

Primarul Ilie Bolojan a declarat, vineri, în cadrul unei conferinţe de presă, că municipalitatea îşi va lua toate măsurile de siguranţă pentru ca lucrările să se termine la timp. "Dacă nu închidem aceste proiecte până la sfârşitul anului ne vom afla în una dintre următoarele două situaţii: dacă lucrările le finalizăm în primul trimestru din 2016, diferenţa de bani trebuie asigurată de la bugetul municipiului, bani pe care nu îi avem, iar dacă ele nu vor fi încheiate nici după primul trimestru beneficiarul finanţării va trebui să restituie aceşti bani", a afirmat edilul.

Având în vedere riscurile pe care le implică depăşirea termenului limită din decembrie 2015, primarul a spus că "finalizarea acestor proiecte la timp şi bine" este principalul obiectiv al municipalităţii pentru anul în curs.

De rezolvat!

În ciuda optimismului afişat de reprezentanţii municipalităţii, riscul ca parte din proiecte să nu poată fi încheiate la timp este ridicat. Angajaţii Primăriei vor avea de supravegheat concomitent un volum de lucrări de 13 ori mai mare decât în oricare an de după căderea comunismului.

Pentru încadrarea în termenul limită, toate fazele lucrărilor vor trebui desfăşurate cu o punctualitate cu care în cele mai multe cazuri constructorii municipalităţii nu au fost obişnuiţi. În majoritatea şantierelor, firme diferite vor desfăşura faze de lucru diferite, iar orice întârziere se va propaga în lanţ de-a lungul procesului tehnologic. "La construcţia celor două pasaje peste şoseaua de centură la ieşirea din oraş spre Arad şi Deva, întâi de toate constructorul care lucrează pentru CAO va trebui să mute reţelele şi, abia apoi, firma contractată de Primărie va putea să foreze pentru turnarea pilonilor. Dacă reţelele nu se mută la timp, nu se fac la timp pilonii pentru că există un timp tehnologic de întărire a betonului care nu poate fi scurtat", a exemplificat Bolojan, vineri, într-o conferinţă de presă.

Problemele care mai pot apărea sunt legate de eventualele corecţii financiare aplicate de autoritatea de management care pot fi de 25% din valoarea lucrărilor, pe care municipalitatea va trebui să le suporte din fonduri proprii până la lămurirea situaţiei, precum şi de blocajele instituţionale legate de întârzierea acordării unor avize de către instituiţii sau societăţi de la nivel naţional, cum ar fi SNCFR, care trebuie să aprobe derularea de lucrări la drumul expres în vecinătatea liniei ferate.

Ocoliţi, lucrări!

Transformarea oraşului în şantier va provoca ambuteiaje în lanţ. "Va fi un blocaj major în tot oraşul!", a avertizat, fără exagerare, primarul Ilie Bolojan. Primăria pregăteşte restricţii de circulaţie din buricul târgului, unde traficul auto va fi închis pentru lucrările de reabilitare a Pieţei Unirii, înlocuirea reţelelor din Piaţa Independenţei şi pietonalizarea străzii Vasile Alecsandri până pe bulevardele Dacia şi Magheru cu ramificaţii spre străzile Louis Pasteur şi Gheorghe Doja, unde vor fi înlocuite reţelele de temoficare.

Evitarea intrării în oraş prin folosirea şoselei de centură nu va mai fi nici ea o soluţie. Construcţia pasajelor supraterane peste DN 76 şi DN 79 se va face cu limitarea circulaţiei la o singură bandă pe sens din cauza lucrărilor la pilonii celor două poduri, care se vor turna exact în mijlocul drumului.

"Facem tot ce este omeneşte posibil..."

Practic, anul acesta nu va exista cartier al oraşului fără un şantier "european". Printre cele 25 de proiecte enumerate, vineri, de viceprimarul Mircea Mălan se numără construirea noului CET pe gaz din Şoseaua Borşului, construcţia drumului expres din strada Ecaterina Teodoroiu, amenajarea primului aquaparc orădean pe amplasamentul ştrandului municipal, reamenajarea dealului Ciuperca, modernizarea Pieţei Rogerius, reabilitarea Cetăţii care anul acesta va trebui să fie deja funcţională, construirea a încă unui grup de clădiri noi în campusul şcolar Partenie Cosma, încălzirea pe apă geotermală a blocurilor din cartierul Nufărul I cu înlocuirea a 15 kilometri de reţea şi multe altele. "Facem tot ce este omeneşte posibil să finalizăm aceste lucrări până la sfârşitul anului", a declarat viceprimarul Mălan.

Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, topul celor mai dificile proiecte este deschis de construcţia centralei pe gaz şi a aquaparcului Nymphaea, lucrări cu o complexitate şi o valoare ridicată, precum şi încălzirea cartierului Nufărul I pe apă geotermană, proiect la care municipalitatea mai are nevoie de prelungirea contractului de finanţare de autoritatea de management de pe lângă Ministerul Mediului.

Vezi aici lista proiectelor aflate în derulare anul acesta şi valoarea lucrărilor, în galeria de documente!