Aleșii bihorenilor vor fi chemați joia aceasta să aprobe exproprierea pentru terenuri de 7 milioane lei ce vor fi străbătute de viitorul inel rutier metropolitan care va ocoli o parte din Oradea, Sânmartin și Nojorid, precum și contribuțiile Consiliului Județean Bihor și Primăriei Oradea la proiectul finanțat cu 201 milioane lei din Programul Anghel Saligny.

„Nu se pune problema în termeni politici, proiectul trebuie judecat după necesitatea și eficiența lui”, spune șeful CJ Bihor, Ilie Bolojan, optimist că își vor da voturile și reprezentanții UDMR și PSD.

Proiect necesar

După ce în luna iunie au aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului inelului rutier metropolitan, dar la începutul acesteia au blocat aprobarea declanșării procedurilor de expropriere (prin voturile de abținere și împotrivă exprimate de consilierii județeni ai PSD și UDMR), aleșii bihorenilor sunt așteptați ca joia aceasta să dea un vot de aprobare unei noi propuneri pentru declanșarea exproprierilor.

Cel puțin asta speră președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, după ce la mijlocul lunii Ministerul Dezvoltării a aprobat lista proiectelor de investiții ce vor fi finanțate în județ din Programul Național Anghel Saligny, între care cea mai mare sumă - de 201 milioane lei - a fost alocată tocmai proiectului inelului rutier metropolitan, care prevede construirea unei noi șosele de centură în Zona Metropolitană Oradea, la circa 5 km de centura actuală, care să ocolească Oșorheiul de la intrarea în comună, o parte din municipiu și o parte din comuna Nojorid, creând astfel o nouă conectare a DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad.

Într-o conferință de presă susținută luni, Bolojan a explicat că proiectul de hotărâre privind aprobarea declanșării procedurilor de expropriere va fi pus din nou pe masa aleșilor județeni joia aceasta și speră că de data asta va fi adoptat, motivând că „nu se pune problema în termeni politici, un proiect trebuie judecat după necesitatea și eficiența lui”.

Cofinanțare locală de 30%

Tot luni, Bolojan a furnizat și alte detalii financiare cu privire la proiectul inelului rutier metropolitan, arătând că valoarea totală estimată a acestuia este de 289 milioane lei (cu TVA inclusă), iar 201 milioane lei, alocați din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, reprezintă 70% din suma necesară.

Președintele CJ Bihor a spus că diferența de 30% va trebui asigurată de cele două administrații partenere în proiect, cea județeană și municipalitatea orădeană. Concret, din cei 88 milioane lei, 67 milioane lei vor trebui asigurați de CJ Bihor (adică 77% din diferență) și 21 milioane lei de Primăria Oradea (23% din diferență).

„Eventualele creșteri de costuri, determinate de creșterea prețurilor materialelor de construcții, sau eventualele reduceri de costuri, în urma licitației, vor fi suportate proporțional”, a adăugat Bolojan.

În ce privește exproprierile, președintele CJ Bihor a arătat că este vorba despre terenuri în valoare de 7 milioane lei, din care administrația județeană va asigura 5 milioane lei, iar municipalitatea 2 milioane.

„Să se poată circula”

Bolojan a spus că dacă joia aceasta plenul Consiliului Județean va aproba declanșarea procedurilor de expropriere (pentru care este nevoie de votul a două treimi dintre aleși), în 45 de zile trebuie constituite sumele necesare exproprierilor, iar luna viitoare s-a putea demara procedura de licitare pentru execuția proiectului, scop în care lungimea celor 17 km de șosea a fost împărțită în două tronsoane, din Nojorid până la pasajul din Felix și de aici până în Oșorhei.

Licitația va fi una cu clauză suspensivă, a mai precizat Bolojan, ceea ce înseamnă că semnarea contractelor de execuție propriu-zisă va fi condiționată de semnarea contractului de finanțare, iar pentru asta Ministerul Dezvoltării cere ca administrația județeană și municipalitatea orădeană, ca titulari ai proiectului, să facă dovada proprietății asupra tuturor terenurilor ce vor fi afectate de șosea.

„Dacă toate merg în regulă, până la sfârșitul anului putem avea semnate cele două contracte de proiectare și execuție (n.r. – proiectarea urmând să dureze 4 luni, iar executarea 18 luni), astfel încât în primăvara anului viitor să înceapă lucrările și la sfârșitul anului 2024 – începutul anului 2025 să se poată circula pe acest inel rutier metropolitan”, a prezentat Bolojan calendarul proiectului.

Ce poate întârzia proiectul

Pe de altă parte, președintele CJ Bihor a precizat că proiectul poate fi întârziat de mai multe variabile care nu mai depind nici de administrația județeană, nici de Primăria Oradea.

Primul astfel de „accident” poate fi chiar neaprobarea procedurii de declanșare a exproprierii, „dar eu mă bazez pe responsabilitatea lor, mai ales că există acordul tuturor primăriilor, inclusiv al comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, iar proiectul are toate avizele legale obținute”.

Alți factori care ar tergiversa implementarea proiectului pot fi eventualele contestații după licitații, precum și eventuale „sincope în asigurarea finanțării”, Programul Anghel Saligny, cu 13 miliarde euro până în 2028, fiind cel mai mare program pentru dezvoltare locală de până acum, dar banii urmând să fie colectați de-a lungul timpului.

Bolojan a subliniat, însă, că împreună cu celelalte șosele de centură din Zona Metropolitană Oradea (care vor lega Oradea de Oșorhei, de Sânmartin, de Nojorid, de Sântandrei și de Biharia și Paleu), inelul rutier metropolitan va constitui o „rețea care va decongestiona considerabil traficul din oraș și de pe centura orașului”, și totodată „va deschide noi oportunități de dezvoltare pentru localitățile traversate”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!