Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat noi detalii despre drumurile de centură care vor fi realizate pentru comunele din Zona Metropolitană Oradea, subliniind că săptămâna viitoare instituţia pe care o conduce va aloca banii necesari primăriilor pentru exproprierea terenurilor ce vor fi afectate, dar şi despre şoselele de centură ale oraşelor Aleşd şi Beiuş-Ştei, precizând că pentru fiecare există trei variante de trasee.

Bolojan a anunţat şi că drumul de centură Sânmartin va ocoli întreaga staţiune Băile Felix, aşa că proprietarii de pensiuni nu au motive să se teamă de demolări.

În linie dreaptă

Într-o conferinţă de presă pe care a susţinut-o joi, Bolojan a afirmat că toate documentaţiile pentru realizarea proiectelor tehnice pentru drumurile de centură ale comunelor Oşorhei, Sântandrei şi Nojorid (pentru care studiile de fezabilitate au fost deja întocmite de asociaţia Zona Metropolitană Oradea, a municipalităţii) au fost depuse la Agenţia Regională de Dezvoltare Nord-Vest de la Cluj, cea cu care CJ Bihor a încheiat un acord de parteneriat pentru construirea celor trei noi căi rutiere, care să fluidizeze traficul rutier în Oradea şi în împrejurimi.

"În şedinţa Consiliului Judeţean de joia viitoare vom aloca sumele pentru ca cele trei unităţi administrativ-teritoriale să demareze exproprierile de terenuri pe cele trei culoare de circulaţie", a spus Bolojan, adăugând că "până la sfârşitul anului viitor vom avea proiectele tehnice şi exproprierile făcute, aşa încât în primăvara anului 2022 cel târziu să înceapă lucrările efective".

Responsabilităţi partajate

În ce priveşte viitoarele şosele de centură ale oraşelor Aleşd şi Beiuş-Ştei, pentru care CJ urmează să încheie un acord de parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), de la care a şi preluat aceste proiecte tergiversate de peste 10 ani, Bolojan a precizat că "am stabilit modul de colaborare cu primăriile așa încât să fie finalizate până la sfârşitul anului 2023", deoarece acestea sunt finanţate din bani europeni, iar termenul limită pentru decontare este 1 decembrie 2023.

În paralel, a spus preşedintele CJ, vor fi încheiate şi acorduri de colaborare cu primăriile Aleşd şi Beiuş, precizând că "vom partaja responsabilităţile", în sensul că după ce vor fi stabilite traseele, acestea vor trebui să se ocupe de studiile topografice, geologice şi hidrografice pentru terenurile pe care vor fi construite cele două şosele de centură.

Câte trei variante

În condiţiile în care câţiva localnici din Aleşd au şi desfăşurat un protest bazat pe zvonurile conform cărora aici şoseaua de centură ar urma să treacă prin apropierea unui cartier, Bolojan a anunţat că "vom avea câte trei variante de traseu" atât pentru drumul din fostul său oraş, cât şi pentru cel din Beiuş-Ştei.

Preşedintele CJ a precizat că varianta veche, "lungă, în valoare de peste 120 milioane euro, este nefezabilă", astfel încât pentru Aleşd sunt şi două variante mai scurte, "care nu vor depăşi 30-35 milioane euro", dar toate trei variantele "vor rămâne în analiză" până la sfârşitul lunii decembrie, când va fi stabilită varianta finală, după care vor începe studiile topografice, geologice şi hidrologice, "aşa încât până la 1 mai să avem studiile de fezabilitate aprobate, cu toate avizele necesare".

Documentaţiile urmează să fie aprobate de plenul CJ Bihor, apoi de Comisia Tehnică a Ministerului Transporturilor, de Comisia Interministerială care dă undă verde acestui tip de investiţii de infrastructură, urmând ca în final să fie emisă o Hotărâre de Guvern pentru exproprierea terenurilor pe care vor trece cele două şosele de centură.

Bolojan a subliniat că procedurile au un calendar strâns deoarece ambele proiecte au finanţare europeană, dar ultima decontare poate fi făcută doar până la 1 decembrie 2023, deci la această dată cele două şosele trebuie să fie finalizate.

Centură pe lângă Băile Felix

Preşedintele CJ Bihor a prezentat şi stadiul proiectului pentru viitorul drum de centură al comunei Sânmartin, pentru care deja a convenit cu primarul acesteia modificarea vechiului proiect de traseu, aşa încât şoseaua nu va mai ieşi în staţiunea Băile Felix în dreptul pensiunii Noblesse şi nu vor fi necesare exproprieri din terenurile unor pensiuni, ci va ocoli întreaga staţiune, de la centura Oradiei până pe DN 76 în dreptul benzinăriei US Oil. Altfel spus, centura comunei Sânmartin va avea un traseu prelungit cu 5 km faţă de cel iniţial, urmând să se întindă nu pe 7, ci pe 12 km.

Şi în acest caz, a specificat Bolojan, Primăria comunei va suporta "cheltuielile pregătitoare", adică cele pentru studiile topografice, geologice şi hidro. În legătură cu acest drum de centură, preşedintele CJ a spus că finalizarea este estimată pentru sfârşitul anului 2024.