Arterele de ieșire din Oradea spre Nojorid, dincolo de aeroport, și spre Biharia, dincolo de zona Real II, vor fi lărgite la patru benzi pe sens până anul viitor, datorită unei înțelegeri cu CNAIR, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor, precizând că investițiile depășesc 15 milioane euro din fonduri UE.

Ilie Bolojan a prezentat și stadiul altor 11 proiecte ale administrației județene, dintre care două vor fi recepționate peste o lună: un centru cultural în Oradea și faimoasa Cabană din Vadu Crișului, trecută printr-un amplu program de restaurare. 

Mai fluent și mai sigur

„Ieri am semnat parteneriatul cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru realizarea acestor investiții din fonduri europene, așa încât anul viitor să fie finalizate”, a spus Bolojan într-o conferință de presă, referindu-se la lărgirea la patru benzi a DN 19 de la ieșirea din Episcopia Bihor până la intrarea în Biharia și a DN 79 din dreptul aeroportului până în dreptul intersecției cu DC 77 spre satul Livada.

Președintele CJ Bihor, cel care a și inițiat aceste proiecte, a precizat că la intrarea în Biharia pe DN 19 va fi amenajată o girație care va lega această șosea de viitoarea centură Biharia - Paleu, iar pe DN 79 vor fi realizate două sensuri giratorii, unul în dreptul noului terminal al aeroportului, iar celălalt în intersecția cu DC 77, care va lega șoseaua națională atât de viitorul drum expres DX Oradea - Arad, cât și de viitoarea centură a Nojoridului, aflată în lucru.

Lărgirea arterei de ieșire spre Biharia se va face pe o lungime de 3,7 km și va costa aproximativ 48,35 milioane lei (cu TVA), iar a celei spre Nojorid pe o lungime de 1,8 km, valoarea estimată fiind de 30,09 milioane lei (cu TVA).

De subliniat că pe toată lungimea pe carosabilul astfel lărgit se vor monta separatoare de sens, pentru ca traficul să fie nu doar mai fluent, ci și mai sigur.

Licitațiile pentru executarea lucrărilor urmează să fie lansate la începutul lunii viitoare, așa încât în toamnă să fie începute lucrările, iar anul viitor să fie finalizate, a precizat Bolojan.

Șase centuri, zeci de obstacole

Pe de altă parte, președintele CJ Bihor a prezentat și stadiul lucrărilor la cele șase drumuri de centură inițiate de administrația județeană.

În ce privește viitoarele drumuri județene din Zona Metropolitană Oradea, care vor lega de oraș comunele Oșorhei, Nojorid și Sântandrei, Bolojan a spus că acestea două din urmă vor fi finalizate până la sfârșitul anului, în schimb acest lucru este incert în ce privește centura Oșorhei, pentru care trebuie executat și un pasaj peste calea ferată, lucrare mai complexă.

Cu privire la centura Sânmartin, șeful administrației județene a spus că existența unor procese împiedică firmele de construcții să lucreze, mai multe persoane și firme din comună cerând la Înalta Curte de Casație și Justiție suspendarea HG pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și a celei pentru exproprierea terenurilor necesare.

Pe de altă parte, Bolojan a spus că la ieșirea din Felix spre Cordău Primăria Sânmartin face lucrări pentru îngroparea unor rețele subterane, astfel încât și din acest motiv lucrările sunt decalate.

În fine, oficialul a precizat că de săptămâna viitoare traficul pe centura Oradiei va fi restricționat pentru efectuarea lucrărilor la pasajul din zona străzii Ogorului incluse în proiectul centurii Sânmartin.

Singura șosea de centură unde nu sunt probleme și unde „constructorii s-au mobilizat exemplar” este cea a Beiușului, a mai spus Bolojan.

El a prezentat și stadiul proiectului centurii Biharia, amintind că pentru executarea acestuia au fost depuse la licitație șase oferte. „Până la sfârșitul acestei luni vom avea desemnat câștigătorul, iar imediat după semnarea contractului vom putea începe lucrările așa încât în vara anului viitor să fie gata”, a arătat președintele CJ Bihor.

Oradea, cu centură metropolitană completă

Tot miercuri, Ilie Bolojan a anunțat că administrația județeană și primăriile Oradea, Oșorhei, Paleu și Biharia au convenit asupra traseului viitorului inel rutier metropolitan de nord.

Acesta va lega DN 1 dinspre Cluj din zona comunei Oșorhei, de la intrarea în Oradea, cu DN 19 spre Satu Mare peste dealurile din nordul orașului, între cele patru autorități locale urmând să fie încheiat un parteneriat pentru derularea proiectului.

Inelul rutier metropolitan de nord va completa primul inel rutier metropolitan, deja aflat în derulare și finanțat prin Programul Anghel Saligny, care va avea o lungime de 17 kilometri și va ocoli Oradea din Oșorhei până în Nojorid, legând astfel DN 1 (Oradea - Cluj), DN 76 (Oradea - Deva) și DN 79 (Oradea - Arad), ceea ce va fluidiza circulația și pe centura orașului.

Tot la capitolul infrastructură rutieră, președintele CJ Bihor a anunțat că viitorul drum Padiș - Ic Ponor, menit să contribuie la dezvoltarea turismului în Apuseni, este „în fază avansată pentru realizarea proiectului tehnic, care va fi finalizat până la începutul lunii viitoare”, intenția fiind ca „până la jumătatea lunii iunie să obținem autorizația de construcție și la sfârșitul lunii să demarăm procedura de licitație”. Investiția este estimată la echivalentul a 20 milioane euro, iar finanțarea se va face prin Programul Operațional Regional, a mai precizat Bolojan.

În fine, acesta a arătat că CJ Bihor a preluat de la Asociația ZMO proiectul de realizare a unei căi de acces spre viitorul DX Oradea - Arad din intersecția străzilor Tudor Vladimirescu și Oneștilor, care va fi clasificat ca Drum Județean spre a fi derulat de administrația județeană, cel mai probabil tot cu fonduri UE.

Cabana Vadu Crișului, redeschisă cu prilejul Târgului Vama Sării

În altă ordine de idei, Bolojan a anunțat că reabilitarea Cabanei Vadu Crișului și amenajarea Centrului Cultural de pe Calea Clujului din Oradea „sunt practic finalizate” și urmează să fie recepționate.

Redeschiderea cunoscutei cabane de la Vadu Crișului, a precizat el, urmează să aibă loc pe 10 iunie, cu ocazia ediției din acest an a tradiționalului Târg Vama Sării, care celebrează vechiul plutărit pe Crișul Repede.

De asemenea, el a spus că CJ Bihor a depus proiectul pentru modernizarea și digitalizarea Bibliotecii Județene, la concurență cu alte cinci proiecte asemănătoare, iar în ce privește proiectul realizării Campusului pentru Învățământ Dual din strada Ceyrat că Ministerul Educației a comunicat administrației județene că acesta a trecut de „faza de eligibilitate”, fiind la concurență, în Regiunea Nord-Vest, cu alte două proiecte similare depuse de administrațiile județelor Cluj și Maramureș.

„În paralel, am demarat procedura de achiziție pentru dotări și derulăm în județ campania de promovare a învățământului dual”, a precizat Bolojan, adăugând că lucrările de construire a Campusului vor fi finalizate până la sfârșitul anului.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!