Ținut la sertar din 2013, când Consiliul Județean Bihor a primit 14 hectare din fostul tancodrom de pe marginea actualei șosele de centură a Oradiei, proiectul realizării terminalului pentru transport de mărfuri al Aeroportului orădean revine în actualitate.

Actualul președinte, Ilie Bolojan, vrea un parteneriat cu Primăria, cu Aeroportul și cu Agenția de Dezvoltare Locală Oradea pentru găsirea unui investitor care să-l facă până în 2023, anul în care terenul trebuie restituit dacă această facilitate nu este realizată.

Dublu scop

Realizarea terminalului Cargo al Aeroportului orădean „este o necesitate”, a declarat marți președintele CJ Bihor într-o conferință de presă pe care a susținut-o alături de primarul Oradiei, Florin Birta, în condițiile în care în această zi aleșii din Consiliul Local, iar miercuri și cei Consiliul Județean sunt chemați să se pronunțe cu privire la încheierea unui parteneriat între cele două administrații, regia autonomă Aeroportul Oradea și ADLO pentru îndeplinirea acestui obiectiv.

Bolojan a explicat și de ce anume este necesară realizarea terminalului: pe de o parte fiindcă peste 2 ani urmează să expire cei 10 ani în care acesta trebuia făcut, conform unei Hotărâri de Guvern prin care, în 2013, o parte din fostul tancodrom a fost transferată din proprietatea statului și administrarea Ministerului Apărării în proprietatea județului și administrarea CJ Bihor, cu clauza restituirii dacă obiectivul nu este îndeplinit. „Noi nu vrem să pierdem această oportunitate”, a spus șeful CJ Bihor.

Pe de altă parte, a adăugat Bolojan, terminalul trebuie realizat pentru că „dezvoltarea capacității logistice este determinantă pentru dezvoltarea municipiului Oradea și a județului Bihor”, în condițiile în care numeroase companii din Oradea „își transportă o parte din componentele folosite în procesul de producție, componente mici cu valoare mare, pe cale aeriană, din Asia și din Germania”.

Paralelă cu parcurile industriale

Președintele CJ Bihor a arătat că fiecare dintre entitățile care ar urma să devină partenere pentru realizarea terminalului Cargo „se angajează să facă lucruri” care să permită îndeplinirea obiectivului cât mai repede.

Astfel, Consiliul Județean va vota miercuri pentru transferarea terenului din domeniul public în cel privat al județului, așa cum a făcut și municipalitatea când a înființat parcurile industriale în urmă cu un deceniu, „Primăria a rezolvat până acum problema de urbanism”, regia Aeroportul Oradea se va ocupa de racordarea amplasamentului viitorului terminal cu o cale de rulare la pista de aterizare-decolare și de obținerea avizelor birocratice, iar ADLO, în condițiile în care terminalul se va învecina cu Parcul Industrial Eurobusiness 2, „va facilita conectarea la infrastructura acestuia” (prin obținerea de avize, dar și realizarea de drumuri).

Cu licitație

Dacă atât Consiliul Local Oradea, cât și Consiliul Județean Bihor vor aproba parteneriatul, în ședința din luna iulie a CJ Bihor ar urma să fie publicat un anunț de licitație pentru ca un investitor privat să-și asume construirea terminalului Cargo. Optimist, Bolojan a spus că depunerea ofertelor ar urma să se facă într-o lună, iar în prima parte a lunii septembrie licitația să aibă un câștigător.

Firma va trebui să construiască o cale de rulare către pista de aterizare-decolare, o platformă pentru staționarea aeronavelor, precum și hale logistice.

„Testul de bază va fi licitația, dacă un operator privat va investi câteva milioane de euro își asumă niște riscuri”, a răspuns Bolojan la întrebarea privind gradul de interes al companiilor pentru transportarea mărfurilor pe cale aeriană, confirmând că „există un interes pentru a avea această facilitate cât mai aproape”.

„În 2023, Aeroportul, în afara zonei de pasageri, sper că va avea și această facilitate, care va contribui alături de celelalte la crearea condițiilor pentru dezvoltarea municipiului Oradea și județului Bihor”, a spus președintele CJ Bihor.