În prima conferinţă de presă susţinută după alegerile de duminică, împreună cu candidatul la şefia Consiliului Judeţean, Mircea Mălan, proaspăt realesul primar al Oradiei, Ilie Bolojan, a prezentat joi, după cum a promis, sumele primite şi cheltuite în campanie, dar şi primele direcţii de acţiune, rezultate din întâlnirile avute cu cetăţenii.

La bani mărunţi

În ce priveşte bilanţul financiar al campaniei, Bolojan a spus că în Oradea PNL a avut un buget de 80.000 lei, bani strânşi din donaţiile candidaţilor la Primărie şi Consiliul Local (între 250 şi 500 euro), cât şi de la alte 25 de persoane fizice care au oferit sume între 50 şi 500 de euro.

Majoritatea sumei, 20.000 lei, a fost cheltuită pentru publicitatea radio, TV şi tipărită în presă, 12.000 lei pentru promovarea online pe site-urile ziarelor din Oradea şi pe Facebook. Suma de 3.240 lei a fost cheltuită pe afişe, 4.500 lei au costat calendarele, broşurile, pliantele, invitaţiile la întâlnirile electorale, iar 13.000 lei închirierea de echipamente, consultanţa şi contabilitatea, totalul cheltuielilor fiind de 83.702,5 lei.

"După ce Autoritatea Electorală Permanentă va verifica situaţia, dacă va constata că toate documentele sunt în bună regulă, până în toamnă banii se vor deconta, iar noi îi vom returna în totalitate celor care au contribuit", a spus Bolojan, precizând însă că dacă la nivelul organizaţiei judeţene o singură organizaţie locală a făcut greşeli contabile suma nu va fi decontată din bugetul de stat, conform legii.

Priorităţile, dictate de cetăţeni

După ce în campanie unul dintre colaboratorii săi, Florin Birta, şi-a notat toate discuţiile cu cetăţenii şi cu reprezentanţii companiilor, primarul a declarat joi că doleanţele acestora îi vor fi priorităţi, unele putând fi rezolvate mai rapid, altele în timp. "Trei direcţii importante au rezultat din discuţii", a spus Bolojan, referindu-se în primul rând la "problemele mici, dar care provin din trecut şi nu pot fi rezolvate de pe o zi pe alta". 

Cea dintâi asemenea problemă este poluarea olfactivă a firmei Nutrientul, semnalată mai ales în Ioşia şi Rogerius, problemă "care nu ţine de Primărie, dar fac apel la Agenţia de Protecţia Mediului şi la Garda de Mediu să ia măsurile necesare pentru rezolvarea ei, fie prin retehnologizarea, fie prin relocarea fermei". "AMP şi Garda de Mediu trebuie să-şi facă datoria. Dacă nu, vom autoriza un miting de protest în faţa sediilor acestor instituţii", a spus Bolojan, amintind că ambele au amendat Primăria când s-au tăiat copaci pentru investiţii, dar se fac că plouă în chestiunea poluării porcine.

De asememea, edilul a spus că va urmări repunerea în funcţiune a sistemelor de recirculare a apei calde, distruse în anii ’90, aşa încât orădenii care stau la ultimul etaj al blocului sau care se trezesc primii dimineaţa să nu mai plătească apa rece care le curge pe ţeava de apă caldă. Totodată, Bolojan a afirmat că va avea ca obiectiv "ameliorarea calităţii apei", în condiţiile în care la suprasolicitările de sărbători apa care curge la robinet este murdară.

În fine, în aceeaşi categorie, edilul a amintit şi alte probleme, precum cea a parcărilor din cartierele de blocuri, a reabilitării termice a blocurilor, a reabilitării sistemelor de canalizare şi a optimizării transportului public.

"Investiţii contra reforme"

Într-o altă categorie de probleme, expuse de reprezentanţii companiilor care l-au găzduit în campanie, permiţându-i să se adreseze salariaţilor, Bolojan a arătat că este cea a deficitului forţei de muncă din oraş, pentru a cărei soluţionare va urmări "adaptarea învăţământului la realitatea economică locală", prin colaborarea cu Universitatea (care să dea mai multă atenţie pregătirii de ingineri şi IT-işti), dar şi cu mediul de afaceri şi cu unităţile de învăţământ care pot produce meseriaşi.

Tot pentru a favoriza mediul de afaceri, Bolojan a spus că va fi preocupat de optimizarea transportului de persoane din Zona Metropolitană spre oraş şi va încuraja, ba chiar va participa la "construirea de locuinţe ieftine în parteneriat cu companiile" şi prin susţinerea proiectelor private ale societăţilor de profil, sperând totodată că "în această vară vor începe lucrările la cele trei blocuri ANL", mult promise de fostul Guvern.

Pe de altă parte, dat fiind că în Oradea sunt înregistraţi doar 755 de şomeri, adică 0,5% din populaţia activă, Bolojan a spus că va cere AJOFM fie să îndrume aceste persoane către companiile care duc lipsă de angajaţi, fie să le sisteze ajutoarele de şomaj.

Goana după fonduri UE

Într-o altă categorie de priorităţi, primarul a spus că va urmări continuarea accesării de fonduri europene aşa încât Oradea să poată susţină şi în perioada 2016-2020 cât mai multe proiecte mari şi cu valoare pe măsură. În acest scop, Bolojan a spus că în Primărie se finalizează studiile de fezabilitate necesare mai multor proiecte şi se fac adaptări la ghidurile de finanţare acolo unde acestea au fost elaborate de autorităţile centrale, precum şi că va colabora cu ministerele pentru a rezolva probleme ce vizează, de pildă, proprietăţile de terenuri.

În acest sens, edilul a amintit că entităţi centrale, cum este CFR, deţin şi în Oradea, ca în toate municipiile, "suprafeţe imense" pe care nu doar că nu le folosesc, ci le şi lasă în paragină, deşi acestea ar putea fi utile la dezvoltarea unor proiecte.

Mult mai sumar decât Bolojan, pretendentul la conducerea Consiliului Judeţean, Mircea Mălan, a afirmat că va avea ca prioritate principală îmbunătăţirea infrastructurii de transport şi de utilităţi, precum şi rezolvarea problemei lipsei locurilor de muncă în mediul rural, însă condiţia elementară este, fireşte, să obţină funcţia de preşedinte, lucru posibil numai dacă PNL, care are doar 17 mandate din totalul de 35 în CJ, va reuşi să formeze o majoritate cu alt partid. Aproape sigur acesta nu va fi PSD, l-a completat Ilie Bolojan.