Primarul Ilie Bolojan a organizat miercuri, în prezenţa directorilor din Primărie, o conferinţă de presă în care a prezentat bilanţul guvernării locale între anii 2008-2012.

"Aceasta este ultima conferinţă de presă a Primăriei înainte de declanşarea campaniei electorale. În perioada următoare nu vom mai lansa niciun fel de proiect de amploare, iar conferinţele de presă vor fi ţinute de directorii din Primărie sau de colegii care nu candidează în linia întâi", a declarat Bolojan, care în acest fel a ţinut să sublinieze că nu doreşte să amestece administraţia cu politica pe perioada campaniei.

De altfel, Bolojan a spus că le-a promis directorilor din Primărie că nu îşi va face campanie tăind panglici şi că va încerca să ţină funcţionarii departe de confruntările politice, pentru ca aceştia să-şi poată desfăşura activitatea fără tulburări majore în perioada dintre mandate.

Vremuri grele...

Bolojan şi-a definit guvernarea din ultimii patru ani ca "un mandat desfăşurat în condiţii dificile, dar un mandat în care s-au făcut mai multe lucruri decât în altele". El a trecut pe lista dificultăţilor criza economică (în care numărul investitorilor s-a redus), reducerea veniturilor bugetului local (ca urmare a scăderii salariilor bugetarilor, diminuării succesive a cotei ce revine bugetului local din impozitele pe salarii datorate de firme şi reducerii de către Guvern a subvenţiei la energie termică, fapt care a echivalat cu scumpirea gigacaloriei cu 25%).

Un impact negativ asupra evoluţiei oraşului l-a avut şi faptul că, în condiţiile unei guvernări PDL, administraţia liberală din Oradea a fost lăsată fără alocări de la bugetul central. "Cu excepţia a două ministere, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Mediului, nu am beneficiat de niciun sprijin din partea Guvernului. Nu s-a făcut în Oradea niciun bloc ANL şi nicio sală de sport, dar s-au făcut în comunele din judeţ", a spus primarul.

"Ordine în Primărie"

Bolojan şi-a definit mandatul pe care îl încheie ca pe unul diferit atât faţă de cele anterioare, dar şi faţă de cele care au avut loc în acest timp în alte oraşe. "Am încercat să facem ordine în Primărie şi în oraş", a spus primarul, amintind că în 2008, la preluarea mandatului, situaţia din instituţie era tulbure. "Când am venit în Primărie erau doi directori pe post, din care unul pe funcţie, iar altul care muncea efectiv. Aceste lucruri au fost eliminate, iar astăzi avem o Primărie eficientă", a zis Bolojan.

Edilul a amintit scandalurile din taximetrie, cele legate de repartizarea spaţiilor comerciale şi locative, respectiv modul de organizare a licitaţiilor, probleme care au fost eliminate treptat. "În urma organizării unor licitaţii corecte, preţul lucrărilor au scăzut cu 40%, am avut foarte puţine contestaţii şi n-am pierdut niciuna. Nu mai sunt consilieri locali care să construiască pe banii Primăriei", a arătat primarul, adăugând că toate licitaţiile au fost postate şi pe site-ul instituţiei, iar când rezultatul acestora s-a întâmplat să fie contestat, contestaţiile au fost câştigate tot de municipalitate.

Edilul a spus că a încercat să gândească Primăria la fel ca o firmă, pe criterii de eficienţă. "Eu am venit în sistemul public cu idei private. Am fost ostil în permanenţă statului pervertit şi am constatat că în sistemul public există profesionişti care, dacă sunt lăsaţi în pace, îşi fac treaba", a spus Bolojan.

Una dintre lecţiile învăţate de edil în actualul mandat este că tarele aparatului birocratic sunt induse, nu "înnăscute", şi - deci - că pot fi înlăturate dacă există voinţă în acest sens. "Dacă oamenilor li se cere să trântească licitaţii, să spună că laptele e negru, avem mari probleme, dar dacă sunt lăsaţi în pace, să muncească cinstit, acestea dispar. Nu aparatul administrativ este problema, ci comanda politică din fruntea lui", a explicat primarul.

"Am făcut ceea ce trebuia"

Bolojan a spus că şi-a făcut datoria faţă de orădeni chiar dacă a trebuit să ia şi măsuri nepopulare. "Nu am făcut ceea ce dă bine. Am făcut ceea ce trebuia", a zis primarul. Pe lista măsurilor nepopulare se numără demolarea garajelor pentru a putea extinde numărul locurilor de parcare dintre blocuri şi exproprierea unor imobile pentru realizarea unor investiţii.

"Am făcut exproprieri, ceea ce nu a fost o decizie foarte plăcută, dar altfel nu ar fi existat drumul de pe malul Crişului Repede care trece pe sub Podul Decebal către cartierul Ioşia, şi nu ar fi existat nici alte investiţiţii", a spus Bolojan. Principiul după care s-a ghidat a fost simplu: "Decât să deranjăm pe toată lumea pentru că nu am făcut nimic, am preferat să deranjăm pe câţiva pentru binele întregii comunităţi".

187 milioane de euro pentru Oradea

Pe lista realizărilor, primarul a amintit - printre altele - construirea sălii de lucru cu publicul şi a Podului Sovata, investiţii iniţial contestate vehement, dar care acum îşi văd utilitatea, transformarea în parcuri a cimitirelor Olosig şi Seleuş, construirea pasarelei peste liniile ferate din strada Theodor Neş, lucrare amânată vreme de 12 ani, amenajarea Parcului Industrial din Şoseaua Borşului, care a generat deja peste 1.000 de noi locuri de muncă, respectiv încurajarea investorilor prin reducerea impozitelor şi scurtarea termenelor de eliberare a documentelor.

"În acest ciclu bugetar au fost semnate contracte pentru proiecte care, dacă municipalitatea le va pune în practică, vor genera o schimbare la faţă a oraşului", a spus Bolojan.

Edilul a mai amintit, de asemenea, că Primăria a semnat contracte de finanţare din fonduri UE în valoare de 187 milioane de euro. "Dacă România este un contribuitor la bugetul european pentru că nu a reuşit să atragă nici măcar sumele pe care le-a plătit, Oradea este unul dintre puţinele oraşe din ţară care a reuşit performanţa să atragă fonduri", a spus Bolojan.

Pentru această performanţă şi pentru toate celelalte realizări ale administraţiei locale, primarul a mulţumit tuturor colaboratorilor din Primărie şi Consiliul Local: "După un mandat în care am lucrat destul de mult cu toţii, răsplata este ceea ce am lăsat în urma noastră. Nu totul este perfect, nu totul este bine, dar se vede ceva. Mulţumesc grupului de consilieri PNL, UDMR şi PSD pentru ajutorul dat, şi echipei din Primărie, începând de la fata care zâmbeşte frumos la intrarea în Primărie până la cei care ocupă funcţia de director".

Două taxe regretate

Întrebat despre nerealizările sau regretele cu care îşi încheie mandatul, Bolojan a răspuns fără să stea pe gânduri. "Regret că nu am reuşit să transformăm în lege locală hotărârile de Consiliu Local privind obligativitatea reabilitării faţadelor, pentru că astăzi mult mai multe clădiri din centrul istoric ar fi fost deja refăcute. Regret, de asemenea, că nu am reuşit să trecem hotărârea privind taxa pe alcool pe timp de noapte, pentru că astfel comercianţii ar fi contribuit şi ei la înlocuirea coşurilor vandalizate, şi nu le-am fi plătit din banii tuturor orădenilor, iar curăţenia în zona centrală ar fi fost îmbunătăţită", a spus primarul.

Bolojan a refuzat să îşi autoevalueze activitatea printr-o notă de la unu la zece, în ciuda insistenţelor jurnaliştilor. "Nota o să o pună orădenii prin vot", a spus primarul.

Viceprimarii au cuvântul...

Prezenţi la conferinţa de presă, viceprimarii Rozalia Biro şi Florica Cherecheş, dar şi fostul viceprimar Gheorghe Carp, în prezent director al Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea, au amintit pe rând realizări din domeniile lor de competenţă.

Rozalia Biro a vorbit despre proiectele sociale implementate de municipalitate, de la reabilitarea Cetăţii şi creşterea numărului de creşe de la 8 la 12 până la finanţarea sceeningului stării de sănătate a copiilor de clasele întâi şi a cincea, sprijinirea sportivilor de performanţă şi, mai nou, susţinerea acordată elevilor din ultimul an de liceu pentru ca aceştia să poată urma şcoala de şoferi sau să înveţe o limbă străină.

La fel, Florica Cherecheş a amintit proiectele finanţate din fonduri UE, precum reabilitarea CET-ului, refacerea pieţelor din centrul oraşului, extinderea Pieţei Rogerius şi valorificarea apei geotermale, pentru care Primăria a câştigat 12,5 milioane de euro, pentru un proiect ce va fi pus în aplicare.

După cum era de aşteptat, Carp a vorbit despre investiţiile în sănătate, de la construirea viitorului Centru Oncologic până la implicarea fără precedent a societăţii civile în sprijinirea proiectelor Primăriei. "S-a dovedit că dacă avem o poziţie corectă şi deschidere către oameni, se întâmplă ceea ce se întâmplă cu donaţiile pentru centrul de îngrijire paleativă Hospice Emanuel unde, pe lângă firme, participă cu bani şi simplii cetăţeni", a spus Carp.

Directorul Spitalului Judeţean a încheiat spunând că în cei trei ani şi jumătate petrecuţi în Primărie a învăţat o lecţie: că săptămâna de lucru nu este de cinci zile şi că Primăria nu este aşa de rea şi de uşor de condus cum pare din afară.