La ora 7:30, când se crapă de ziuă, pe drumul dinspre Sîntandrei, cât vezi cu ochii, sunt numai maşini. Linia farurilor formează coloana vertebrală a unei anaconda luminoase lungi de trei kilometri, de la intrarea în oraş până la şcoala din centrul comunei.

"De la ieşirea din Sîntandrei până la intrarea în Oradea, drum de 1,5 kilometri, faci cam 17 minute", spune primarul de Sîntandrei, Ioan Mărcuş.

Asediul Oradiei

Cine se scoală de dimineaţă departe ajunge. Pentru că scapă de ambuteiaje! Locuitorii din Sîntandrei, Girişul de Criş şi Toboliu trebuie să se trezească cu noaptea în cap, cu copii cu tot, ca să ajungă pe ora 8 la muncă sau la şcoală în Oradea. "Dacă pleci de acasă după ora 7:20 nu mai ajungi", povesteşte directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian Beltechi, domiciliat în Sîntandrei.

Dimineaţa, în jurul orei 7:20, intrarea în oraş este blocată de şirul de maşini care aşteaptă să intre în sensul giratoriu din Calea Sîntandreiului, deja aglomerat de traficul de pe şoseaua de centură. Cele 2.500 de maşini înmatriculate în comună, plus alte 1.000 ale navetiştilor stabiliţi în zonă, înaintează "la pas" până la ora 7:48, când semnalele luminoase blochează trecerea peste linia ferată anunţând trenul de Arad. "În 3 minute, cât e oprită circulaţia pentru trecerea trenului, coada ajunge de 3 kilometri!", zice Beltechi. Iar situaţia se repetă la trenul de la ora 8:10 şi la fiecare marfar...

Cu două benzi pe sens

viceprimar Oradea Florin BirtaPentru a limita ambuteiajele, echipaje de Poliţie dirijează dimineaţa circulaţia, mutând alternativ coada de maşini de pe Calea Sîntandreiului pe centură şi invers. Primarul de Sîntandrei, Ioan Mărcuş, şi viceprimarul de Oradea, Florin Birta (foto), s-au întâlnit miercurea trecută, în zori, la faţa locului pentru a găsi soluţii de fluidizare a traficului.

"Vrem să extindem drumul peste calea ferată la două benzi pe sensul de mers spre Oradea. Extinderea se va face pe partea stângă, pentru că pe dreapta există o clădire", zice Birta. Valoarea investiţiei va fi stabilită săptămâna aceasta, la faţa locului, de reprezentanţii Regionalei CFR Cluj. Lucrările de fluidizare a circulaţiei vor implica mutarea instalaţiei de semnale luminoase cu câţiva metri, prelungirea unor cablaje şi eliminarea dâmbului actual prin ridicarea şoselei la nivelul căii ferate. "Dacă trebuie, vom plăti lucrările din bugetul oraşului, numai să rezolvăm această problemă până la sfârşitul anului", spune Birta.

Vor să mute... trenul

primar Sîntandrei, Ioan MărcuşLa rândul său primarul Ioan Mărcuş (foto) a obţinut de la CFR promisiunea strămutării trenului de la 7:50. "Din decembrie, prin noul mers al trenurilor, cursa va fi mutată la ora 7:30. Aşa, maşinile ar mai avea aproape o oră să treacă până să se oprească din nou circulaţia", spune Mărcuş.

Cei doi edili nu exclud însă nici varianta amenajării unei căi noi de intrare în oraş. "Ideal ar fi să construim un drum de 1,3 kilometri care să lege comuna de sensul giratoriu din strada Cazaban", spune primarul comunei. Cum o parte din şoferi ar folosi cu siguranţă această variantă, traficul de pe drumul judeţean s-ar reduce proporţional. "Construirea unui kilometru de drum nu este o cheltuială mare pentru Oradea, dar trebuie să vedem în ce măsură se justifică, fiindcă urmează amenajarea centurii extinse", precizează însă Birta.

Investiţie de 158 milioane euro, prelungirea şoselei de centură peste câmpuri, din Calea Sîntandreiului până în Şoseaua Borşului, este programată să înceapă însă abia în 2017, cu termen de finalizare în 2019. Iar până atunci mai este...

Buluceala continuă...

Dacă în cazul ambuteiajelor din Calea Sîntandreiului municipalitatea a identificat totuşi soluţii, în cazul celor din strada Matei Corvin nu are niciuna. Traficul rutier de la intrarea în oraş dinspre Episcopia Bihor este gâtuit de îngustarea şoselei de la două benzi pe sens la una singură, sub pasajul CFR de lângă magazinul Lidl. Miercurea trecută, coada de maşini se întindea pe o jumătate de kilometru la fiecare dintre cele trei intrări în sensul giratoriu din strada Podului, în ciuda eforturilor poliţiştilor rutieri de a degaja intersecţia.

Criza nu va fi rezolvată prea curând. "Lărgirea şoselei de sub podul CFR la patru benzi a făcut parte din proiectul de modernizare a şoselei de centură, dar nu a încăput în finanţare. Am făcut mai multe demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor, dar este o situaţie care nu ţine de noi", spune primarul Ilie Bolojan. Investiţia, estimată la circa 1,5 milioane euro, a rămas să fie atacată de Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Numai că, la câte drumuri sunt de construit în România, demersurile avansează cu viteza maşinilor care intră dimineaţa în oraş. Încet spre deloc...