Lăudată pentru eficiența în atragerea fondurilor europene, Primăria Oradea nu uită să își ia partea și pentru propriii angajați. Lunar, aproape un sfert dintre aceștia sunt recompensați suplimentar pentru că scriu sau supraveghează lucrări făcute din bani nerambursabili, pentru aceste sporuri Primăria cheltuind anual, în medie, peste 380.000 de euro. 

Pe viitor suma ar putea crește, deoarece Guvernul vrea să dubleze „euro-bonusurile” pentru primari și viceprimari. „Mi se pare normal ca într-o primărie care derulează peste o sută de proiecte europene să fie salarii mai mari decât într-o primărie care are 5 proiecte”, spune primarul Florin Birta. 

Guvernul cel darnic 

Legea 153/2007, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, permite administrațiilor locale să plătească un spor de până la 50% pentru personalul din echipele de proiecte finanțate din fonduri europene. Lunar, în funcție de numărul de ore lucrate în proiecte, un angajat are dreptul să primească până la 50% din salariu, bani din bugetul local. 

Spre nemulțumirea funcționarilor, însă, aceste sporuri se plătesc la nivelul salarial din 2018 și, cu tot cu bonusuri, salariile lor nu pot depăși indemnizația viceprimarului, pentru că la acest nivel sunt plafonate lefurile în toate primăriile.

Până acum, pentru edili, sporul putea fi de cel mult 25%. Guvernul l-a considerat însă prea mic și, printr-o hotărâre adoptată săptămâna trecută, l-a mărit la 50%. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș (foto), a subliniat că edilii merită pe deplin acești bani. „Primarul care își face treaba merită cu vârf și îndesat acest spor, dacă are contracte de finanțare și proiecte atrase. Munca lui zilnică, faptul că renunță la multe lucruri din viață ca să o ducă mai bine comunitatea, asta ne motivează să acordăm acest spor”, a declarat Boloș presei din București. 

La mai mare! 

Dezvoltarea Oradiei pe bani europeni se simte și în buzunarul angajaților din Primărie. La solicitarea scrisă a BIHOREANULUI, instituția a confirmat că 89 de angajați din totalul de 466 încasează lunar sporul european, la un nivel între 10 și 40% din salariu. Dintre cei 89, 35 sunt șefi și 54 simpli funcționari, iar într-o lună toți încasează, în medie, o sumă totală brută de 157.000 lei. 

Introduse pe vremea fostului primar Ilie Bolojan, sporurile europene n-au ajuns niciodată în Primăria Oradea la nivelul maxim de 50%. „În ultimii 12 ani, Primăria a avut o politică salarială care prevede că într-un an salariile nu trebuie să depășească 15% din veniturile proprii. Eu nu am modificat această politică”, explică primarul Florin Birta (foto)

Lunar, edilul încasează în plus 4.275 lei brut doar pentru că este la conducerea unei instituții care are proiecte europene, ajungând astfel la un salariu brut de 18.720 lei. La rândul lor, viceprimarii Antonia Nica și Marcel Dragoș primesc lunar 16.640 lei, dintre care 3.800 lei o reprezintă sporul european. Când OUG 19/2023 va fi aplicată, bonusurile se vor dubla! 

De la minimum la maximum

Lista angajaților din Primărie astfel recompensați continuă cu secretarul general Eugenia Borbei, care ia cu 10% în plus la salariu (1.156 lei brut), arhitectul-șef Radu Fortiș, care are un spor de 20% (2.311 lei) și cinci directori executivi plătiți cu sporuri între 10 și 20% din salarii. 

Invocând protecția datelor personale, Primăria nu a vrut să comunice BIHOREANULUI numele directorilor și câți bani primesc aceștia, precizând doar că fiecare încasează între 1.155 lei și 2.310 lei.

Pe listă mai sunt 8 directori adjuncți, cu sporuri între 2.027 și 4.053 de lei (20-40%), 11 șefi de / serviciu care câștigă în plus între 1.677 și 2.516 lei (20-30%), și 6 șefi de birouri care primesc între 1.310 și 2.752 lei (20-40%). Cei mai mulți dintre angajații recompensați, 54 la număr, sunt simpli funcționari și primesc între 535 și 2.192 de lei lunar (10-40%).

Corigenți la transparență 

În condițiile în care șefii din Primărie se codesc să vorbească despre aceste sporuri. BIHOREANUL a supus câțiva directori la un test de transparență, întrebându-i ce sume încasează lunar, dar fără să obțină prea multe răspunsuri clare.

Șeful Direcției de Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa, a recunoscut că primește „euro-recompensa” pentru că structura pe care o conduce derulează proiecte europene la școlile din Oradea, dar n-a spus și cât. „Nu știu exact, dar știu că nu la nivelul maxim. Nimeni din DPI nu ia la nivelul maxim”, a spus Popa. 

Directorul tehnic Sebastian Marchiș, care coordonează proiecte europene precum modernizarea bulevardelor Nufărul-Cantemir sau construirea pasajelor subterane din centrul civic, susține și el că nu știe cât anume ia în plus la salariu. „Nici n-am primit fluturaș o vreme, pentru că mi-a fost trimis la vechiul domiciliu”, a spus Marchiș.

În schimb, directorul economic Eduard Florea (foto) n-a vrut nici măcar să se recunoască printre beneficiari. „Dacă Primăria nu v-a dat lista nominală, prefer să nu spun nimic. Nu știu, am uitat, nu am verificat pe fluturaș”, a răspuns Florea. 

Șeful DMPFI, Marius Moș, care a precizat că ia lunar cu 40% în plus la salariu, zice că este și loc de mai mult. „Deși suntem una dintre primele echipe din țară în ce privește accesarea de fonduri europene, iar volumul și complexitatea proiectelor justifică acordarea procentului maxim de 50%, domnul primar a decis că pentru moment va limita procentul acordat. Sunt numeroase primării, chiar și primării mici, în care funcționarii primesc 50%”, zice Moș. 

Fără consultanți

Primarul Florin Birta afirmă că sporurile pe care le plătește municipalitatea sunt pe deplin justificate. „Consider că nu este normal ca într-o primărie care folosește doar banii de la bugetul local sau care derulează maximum 5 proiecte să fie aceleași salarii ca într-o primărie care are sute de proiecte din fonduri europene și naționale”, spune edilul. 

În plus, Oradea nu apelează la firme de consultanță pentru scrierea proiectelor europene. „La noi, toate proiectele, de la studiul de fezabilitate la implementare, sunt in house, adică gestionate de angajații Primăriei, nu de firme de consultanță, cum fac alte primării”, mai precizează Birta. 

Primarul nu exclude ca după ce sporurile pentru sine și viceprimari vor crește la 50%, funcționarii Primăriei să ajungă la maximumul permis de lege. „În momentul de față, salariile sunt plafonate la nivelul indemnizației de viceprimar. Sunt angajați care nu pot avea un spor mai mare, pentru că nu pot depăși salariul viceprimarului”, zice edilul. 

Așa că, după ce șefii o vor duce mai bine, va veni și rândul subalternilor...


PROIECTE ÎN LUCRU
Investiții de peste 1 miliard

În acest an, Primăria Oradea are în implementare proiecte europene, inclusiv pe cele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în valoare de 1,1 miliarde de euro. 

Printre cele mai ample proiecte cu finanțare nerambursabilă aflate în lucru se numără reabilitarea sistemului de termoficare (159 milioane lei), amenajarea pasajului subteran de la Piața Cetate (114 milioane lei) și construirea rețelei de pasaje subterane din Piața Gojdu (139 milioane lei), construirea unei clădiri noi pentru Piața Cetate (112 milioane lei), extinderea rețelelor de energie geotermală în cartierul Nufărul (86 milioane lei) ori modernizarea flotei de tramvaie din oraș (79 milioane lei). 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!