La fel ca la nivel naţional, parcă a intrat strechea şi în USL-iştii din Bihor, tocmai la ultima şedinţă a Consiliului Judeţean.

Vineri, după ce au început reuniunea cu întârziere de un sfert de oră, cam cât durau până acum şedinţele CJ, aleşii bihorenilor au votat fără nici un fel de dispută rămânerea taxelor şi impozitelor la nivelul de anul trecut, prelungirea contractului de închiriere pentru Centrul de la Cighid cu încă un an (la nivelul unei chirii de 1.000 de euro pe lună, cât este din 2003, plătibilă moştenitorilor contelui Tisza, fostul proprietar al Castelului din localitate), precum şi aprobarea strategiei judeţene în domeniul asistenţei sociale pe perioada 2012-2016.

Când, însă, a venit rândul dezbaterii şi votării strategiei şi Regulamentului privind transportul public de persoane prin curse regulate în judeţul Bihor pe aceeaşi perioadă de patru ani, consilierii judeţeni ai PSD au declanşat un atac pe o temă minoră, dar în faţa căruia preşedintele liberal al CJ, Cornel Popa, a părut extrem de nervos.

"Imaturitate!"

Atacul pe o temă aparent benignă, cum este strategia privind transportul public de persoane, a început printr-o manevră de învăluire. Mai precis, după ce preşedintele Consiliului Judeţean a enunţat titlul proiectului de hotărâre care trebuia votat, preşedintele comisiei de Urbanism, PSD-istul Marius Rotar, l-a informat pe Cornel Popa că membrii acesteia nu au putut lua o decizie asupra corectitudinii materialului prezentat de Serviciul de profil al CJ.

"Aveţi, să mă scuzaţi, o uşoară imaturitate politică!", a reacţionat Cornel Popa după ce a aflat că în comisie s-a votat 4 la 4, adăugând că dezbaterea trebuia continuată până când membrii comisiei ar fi tranşat eventualele nelămuriri.

Următorul pas l-a făcut tot un consilier PSD, Florin Bogdan, care la început a teoretizat despre traseele de transport public de persoane aprobate deja în anul acesta şi în cei trecuţi de aleşii bihorenilor, spunând că unele trasee sunt profitabile pentru companiile de transport, iar altele neprofitabile, motiv pentru care acestea ar trebui concepute "la pachet". Concret, Bogdan a dat exemplul zonei de nord a judeţului, spunând că în toată această zonă ar trebui ca toate cursele să fie asigurate de o singură firmă.

El a fost contrazis de Popa, care a făcut o demonstraţie de liberalism, susţinând că în acest fel s-ar încălca libera concurenţă dintre firme, singura care îi poate determina pe transportatori să asigure călătorilor condiţii civilizate.

În horă a intrat apoi şi consilierul liberal Viorel Pop, director adjunct al OTL, care a afirmat că în prezent aceasta este singura companie care poate asigura acoperirea unei zone geografice mai mari din judeţ, neabţinându-se să adauge că există pe piaţă operatori privaţi ale căror autobuze nu au nici măcar încălzire iarna ori aer condiţionat vara.

Popa a încercat să pună capăt discuţiei, precizând că nu este de acord nici măcar cu un eventual monopol al OTL, fie el şi parţial, într-o anume zonă a judeţului, precum Zona Metropolitană Oradea, cerând consilierilor să voteze proiectul supus atenţiei lor, adică strategia pe următorii patru ani.

"Să votăm direct firma!"

În situaţia în care PSD-istul Bogdan a insistat ca, în ciuda faptului că pe masă se afla un proiect privind cadrul general al unei activităţi, să se discute punctual despre înfiinţarea unei curse între Cubulcut-Oradea cu staţii la Marghita şi Săcueni, dar şi instituirea unui traseu nou, Şimian-Valea lui Mihai-Săcueni-Diosig-Sălacea, preşedintele CJ a cerut din nou votarea "la obiect", ceea ce a stârnit riposta liderului grupului de consilieri judeţeni PSD, Ovidiu Copil.

Pentru că Popa i-a cerut lui Bogdan "să ne dezbrăcăm de anumite interese" (insinuând, probabil, că pesedistul voia de fapt să răspundă solicitării unei firme care îşi dorea să opereze pe noul traseu), Copil i-a dat o replică dură: "Om fi noi la putere împreună, dar trebuie să respectaţi legea şi să supuneţi la vot amendamentul colegului nostru", după care vicepreşedintele Ioan Mang a intervenit şi el, cerându-i lui Popa "să nu aruncaţi cu acuze, e un coleg al meu" şi să supună la vot, ca în Parlament, întâi "amendamentul şi apoi proiectul de Regulament în forma iniţială".

Discuţia a fost preluată apoi de şeful Serviciului Transport al CJ, Vlad Gaje, care s-a chinuit să explice că înfiinţarea unor noi trasee nu face obiectul strategiei supuse discuţiei, dar şi că dacă s-ar institui o cursă directă între Cubulcut şi Oradea cu staţii în localităţile menţionate de consilierul PSD, acest lucru ar contraveni legii, deoarece pentru celelalte trasee au fost deja eliberate licenţe de traseu către alte firme.

Pentru că Bogdan a insistat, în cele din urmă şeful CJ a cedat, permiţându-i consilierului pesedist să-şi expună "amendamentul", cu aceeaşi argumentaţie, că "eu reprezint populaţia din Diaspora, să zic aşa, din nordul judeţului", timp în care consilierii UDMR, care îşi pierduseră răbdarea, s-au dus la masa pe care se aflau cozonaci pentru a-şi potoli foamea.

În cele din urmă, după ce liberalii au acuzat că "atunci mai rămâne să votăm direct firma" care va opera noul traseu, aleşii bihorenilor - din lehamite sau din dorinţa de a pleca mai repede spre case - şi-au dat acordul, în unanimitate, pentru înfiinţarea unui nou traseu şi chiar şi a orei la care vor pleca din Cubulcut călătorii, cu autobuzele firmei ce urmează să câştige licenţa pe această rută. Cu specificaţia că orarul curselor care vor fi efectuate de aici va trebui să ţină seama de cel al firmelor care deja operează între Săcueni şi Oradea, astfel încât firma nouă să nu "sufle" clienţii celei mai vechi, iar aceasta să nu dea în judecată Consiliul Judeţean pentru nerespectarea contractului.