După mai bine de o lună de la aprobarea proiectului de aproape 133 milioane lei pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare, conducerea Aeroportului din Oradea a explicat de ce era necesară extinderea, cu fonduri europene, a pistei de aterizare-decolare și a platformei de debarcare-îmbarcare.

Este ultimul exercițiu financiar în care UE alocă bani pentru infrastructura aeroportuară, iar în lipsa modernizării acesteia aeroportul riscă să nu poată primi aeronavele mari folosite de majoritatea companiilor.

Pentru aeronave mari

Prelungirea de la 2.100 la 2.500 metri a pistei de aterizare-decolare, spre Nojorid, este obiectivul principal al proiectului de „Dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea”, în valoare totală de 132,785 milioane lei, finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare, a declarat marți, într-o conferință de presă, directorul general al Aeroportului orădean, Răzvan Horga.

Proiectul a fost declarat câștigător la finele lunii august, iar marți au fost semnate primele dispoziții de plată pentru exproprierea a circa 30 hectare de teren necesare extinderii pistei spre Nojorid.

„Intenția și planul pentru extinderea pistei existau încă dinainte de 2015, când pista a fost modernizată, dar atunci nu existau fonduri europene și pentru exproprierea terenurilor necesare prelungirii”, a precizat directorul general adjunct al Aeroportului, Eugen Tuduc.

În loc de Oradea, Sofia

Acesta a explicat că prelungirea pistei este necesară în condițiile în care actuala lungime de 2.100 metri este insuficientă pentru operarea aeronavelor din categoria C, de tip Boeing 737 seriile 300-900 și Airbus 320/321, ba chiar a amintit un episod din 2018 când o aeronavă Boeing 737 a companiei Ryanair nu a putut ateriza la Oradea fiindcă avea o greutate prea mare pentru pista existentă.

„La decolarea de pe aeroportul de origine (n.r. – Dusseldorf) a fost calculată greșit cantitatea de carburant, iar cum distanța de aterizare se raportează și la greutatea aeronavei, din această cauză nu s-a putut realiza aterizarea la Oradea. Pasagerii au ajuns la Sofia în loc să ajungă direct la Oradea”, a relatat Tuduc.

Potrivit acestuia, prin prelungirea pistei Aeroportul va putea primi aeronavele mari fără astfel de probleme, inclusiv pe cele de tip Cargo care vor ajunge aici după darea în funcțiune a terminalului de mărfuri pe care îl construiește compania CTPark.

Reducerea poluării deasupra orașului

Pe de altă parte, a spus Tuduc, proiectul prevede și echiparea cu așa numitul instrumentar de apropiere de precizie CAT II pe direcția 01, mai pe înțelesul tuturor un sistem de balizaj care să permită aterizarea și decolarea în siguranță a aeronavelor pe aeroportul orădean nu doar dinspre nordul orașului, pe deasupra Oradiei, ci și dinspre sud, pe deasupra Nojoridului.

Concret, dacă în prezent 95%-98% din aeronavele care aterizează și decolează de pe aeroportul orădean survolează orașul, după finalizarea proiectului, prevăzută pentru luna decembrie a anului viitor, aproximativ 45% din avioane vor ajunge pe aeroport din direcția opusă, ceea ce va diminua gradul de poluare sonoră și chimică din oraș.

De altfel, a spus și directorul general Răzvan Horga, cea mai mare parte a terenului expropriat, de 30 hectare, este necesară nu atât pentru extinderea propriu-zisă a pistei, ci pentru suplimentarea instalațiilor și sistemelor de balizaj, care vor îmbunătăți de cinci ori vizibilitatea pe direcția 01 (dinspre Nojorid), de la 300 metri în prezent, la 1.500 metri.

Licitația, în derulare

În fine, proiectul pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare prevede și extinderea platformei de debarcare-îmbarcare pentru a permite staționarea simultană a patru aeronave de tip C, aflate în dotarea majorității companiilor aeriene, precum și achiziționarea de noi echipamente pentru deszăpezire și degivrare, respectiv pentru activitățile de mentenanță și întreținere a balizajului.

Răzvan Horga a precizat că încă dinainte de aprobarea proiectului de aproape 133 milioane lei (din care 85%, adică 95,54 milioane sunt contribuția UE, 13% a bugetului de stat și 2% a Consiliului Județean Bihor), instituția a lansat deja licitația pentru atribuirea lucrărilor, înregistrând trei oferte. Acestea vor trebui evaluate până la sfârșitul lunii curente, așa încât până la finele anului să fie semnat contractul pentru execuția lucrărilor.

Creșterea siguranței aeroportuare, în lucru

În ce privește celălalt proiect cu fonduri UE al Aeroportului din Oradea, pentru creșterea siguranței și securității aeroportuare, în valoare de 72,27 milioane lei, contractul de execuție a fost atribuit unei asocieri formate din firmele Drum Asfalt, Civitas Craiova și Exdepro. Acest proiect, câștigat în luna ianuarie, prevede realizarea unui gard inteligent (cu senzori de mișcare și sisteme de supraveghere), a unui post de control acces pentru verificarea persoanelor și vehiculelor, construirea unei remize pentru utilajele aeroportuare și mașinile de stingere a incendiilor, precum și a unui drum perimetral care să asigure securitatea traficului pe teritoriul aeroportului.

„Ca să vină pasărea, trebuie să pregătești cuibul”, s-a exprimat plastic directorul adjunct al Aeroportului, Eugen Tuduc, pentru a arăta că toate aceste modernizări ale infrastructurii aeroportuare sunt necesare pentru dezvoltarea traficului aerian din Oradea și că lucrările trebuie făcute acum deoarece „în exercițiul financiar european următor nu se vor mai finanța lucrări de infrastructură aeroportuară”.

Ambele proiecte cu fonduri UE, atât cel pentru creșterea siguranței aeroportuare, cât și cel pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare, trebuie finalizate în luna decembrie a anului viitor. De precizat că, pe durata implementării celor două proiecte, nu este prevăzută suspendarea zborurilor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!