După 12 ani de carieră didactică, Sorin Andraș a avut o revelație. Era profesor de matematică și informatică la o școală din Oradea când, în sala profesorală, a observat că niciun coleg nu zâmbește. „Mi-am dat seama că nici eu nu zâmbeam și am înțeles că nu mai merg cu drag la muncă”. A înțeles apoi și de ce: la școală preda zilnic aceleași noțiuni, fără să ajungă cu adevărat în mintea elevilor.

A abandonat cariera „călduță” pentru a încerca să reformeze educația din afara sistemului. După ani de studiu, a înțeles că unii elevi nu reușesc să înțeleagă matematica pentru că nu este explicată pe înțelesul lor.

Din mediul privat, Andraș predă acum matematica personalizat, în funcție de tipurile de inteligență dovedite de psihologi, astfel încât fiecare copil să înțeleagă materia. Mulțumit de rezultatele elevilor săi, vrea să-și extindă meditațiile, transformându-le în... cantonamente.

Fiu de dascăli

La absolvirea Facultății de Matematică din Cluj, în 1991, Sorin Andraș, fiu al unui învățător și al unei profesoare de română din satul bihorean Botean, știa doar că vrea să predea, așa că a refuzat fără regrete funcția de director la o școală din Cluj, preferând să fie un simplu profesor de mate la Beiuș, iar apoi la Oradea.

Atât de mult îi plăcea, încât a încercat să-și ajute și colegii. Ca profesor de informatică la Colegiul Mihai Eminescu, a creat nu mai puțin de 20 de programe educaționale pentru predarea informaticii, pe atunci o disciplină nouă. Practic, îi învăța pe dascăli cum să se facă înțeleși.

După o vreme și-a dat seama că nu mai era fericit la locul lui de muncă. Era în 2003. „Într-o zi, când am intrat în sala profesorală, unde erau peste o sută de profesori, am observat că nimeni nu zâmbește. Nici măcar eu”, povestește profesorul. Și-a dat demisia din învățământ, chit că era un loc de muncă sigur, cu convingerea că nu mai era fericit la catedră. 

„Rețete” individuale 

Câțiva ani a lucrat în IT, până când un coleg din Alba l-a invitat să participe la un proiect pentru elevii cu rezultate slabe. „Mi s-a potrivit ca o mănușă”, zice Andraș. A început să cerceteze motivele pentru care copiii nu reușesc să priceapă matematica și a înțeles că nu știu cum să folosească sumedenia de informații din manuale ori de la profesori. Citind cărți de psihologie, a găsit soluția: fiecare om are propriul mod de percepere a informațiilor, așa că are nevoie și de propria „rețetă”. 

Psihologul Howard Gardner (foto), profesor la Harvard, a lansat în 1983 teoria inteligențelor multiple, care a acaparat lumea. Americanul a dovedit că fiecare om are mai multe tipuri de inteligență (inițial șapte, iar ulterior a mai adăugat două) - verbală, logică-matematică, chinestezică, muzicală, interpersonală, intrapersonală, vizual-spațială, naturalistă și spirituală -  iar învățarea depinde de ele. „Fiecare tip de inteligență are un corespondent în creier și fiecare dintre noi are trei inteligențe dominante. Scopul meu a devenit să le trezesc pe celelalte”, explică orădeanul. 

Exerciții adaptate

Reconvertit în profesor de meditații private, Andraș a creat un model de predare a matematicii care atinge tipurile de inteligență, astfel ca la finalul lecției toți să înțeleagă noțiunile indiferent de tipul de inteligență dominant care îl caracterizează.

Pe rând, elevii trec prin mai multe ateliere. Întâi, în fața unei planșe anume create de profesor, cu decupaje diferite, trebuie să așeze diverse forme geometrice la locul lor. Așa, elevul „înțelege” formele cu senzorii neuronali din degete. Apoi copiii descriu formele, activându-și inteligența verbală, ori le identifică în fotografii surprinse în viața de zi cu zi (inteligența vizuală). „Geometria înseamnă să mă orientez, să poziționez, intuiție și viziune. Copiii asta trebuie să înțeleagă, nu să rezolve niște probleme fiindcă așa a spus profesorul sau mama și tata”, explică Andraș.

În cadrul atelierelor, copiii se transformă și în profesori, predând noțiunile înțelese altor colegi, ceea ce le accentuează învățarea. De asemenea, sunt încurajați să greșească, singura modalitate prin care pot învăța ce nu fac bine, și adesea primesc probleme gata rezolvate, dar pentru care trebuie să explice cum s-a ajuns la rezultat. 

Prostia se „învață” la școală

Prima elevă cu care Andraș a testat modelul educațional a fost fiica unei prietene, care înainte de examenul de Evaluare Națională era corigentă la matematică. După lecții ținute din ianuarie până în iunie, a reușit să obțină la testare 8,70, mai mult decât sperau părinții. „Imaginați-vă că inteligențele multiple sunt ca niște uși de acces către creier. În școală se bate mereu la aceeași ușă, care e închisă. În metoda de predare pe care o propun eu, încercăm fiecare ușă în parte”, explică Andraș. 

Contra cost, profesorul a oferit în ultimul deceniu meditații pentru numeroși elevi de gimnaziu și de liceu, și spune că toți au obținut apoi note bune. „Copiii nu sunt proști sau deștepți, ci devin așa în școală”, spune dascălul.

A creat și o hartă menită să-i ghideze pe profesorii care vor să predea matematica altfel. Dacă un neinițiat o privește, pare o schemă complicată, însă Andraș o „traduce”: a transformat toate operațiile matematice în situații reale, oferind corespondenți reali pentru adunări, înmulțiri ori fracții. Astfel, elevii învață fără să simtă că depun efort și nu se mai opun lecțiilor. „După pandemie, nivelul lor de concentrare a scăzut enorm. Nu mai sunt obișnuiți să muncească. Dar, învățând așa, nici nu își dau seama când trece un modul de 4 ore”. 

Școala proprie 

Cu același scop al „traducerii” matematicii, a scris și o carte, „Vorbește matematica!”, unde combină fracții, ecuații ori alte elemente matematice cu citate din cărți religioase - un alt domeniu care îl preocupă - și cu exemple din viața reală. De exemplu, numerele iraționale sunt comparate cu un pod care face legătura între oricare numere raționale. Și cartea, și harta au fost cumpărate de profesori din țară, însă autorul nu știe dacă aceștia au reușit să reformeze cu adevărat predarea de la clasă.

Cartea, harta și meditațiile sunt, de un deceniu, singurele venituri ale profesorului. Banii i-au ajuns însă și pentru un alt vis: propria școală. „Aveam șase ani când am zis că aș vrea să fac o școală într-un castel. Am reușit”, zice el. A ridicat în Sânmartin o casă (foto) cu două etaje, unde a amenajat o sală de clasă și șase dormitoare.  În vacanța de vară are de gând să organizeze tabere de matematică, de câte o săptămână, cu lecții zilnice de câte patru ore. „Așa cum sportivii merg în cantonamente, elevii vor veni aici ca să se pregătească la matematică”, explică Andraș. Nu știe încă programul ori prețurile, dar detaliile le va stabili în perioada următoare. 

Tot în lunile care vin, vrea să țină și un curs pentru adulți și copii în care să predea... arta gânditului. Plănuiește să le explice oamenilor tipurile de inteligențe, pentru ca fiecare să-și atingă potențialul. 

Speră că, propovăduind aceste noțiuni, va reuși să influențeze și școala. „Părinții trebuie să pună presiune pe școală, pentru că ea nu se mai poate schimba din interior, ci doar din exterior”, spune dascălul. Visează la ziua în care profesorii nu vor mai bate la aceleași uși închise din mințile elevilor, ci vor ști cum să deschidă altele...


„La țară am învățat că, în grădină, dacă ceva nu merge, anul viitor fac o schimbare: aduc îngrășământ, schimb leguma, pun mai multă sau mai puțină apă. În școala românească vedem an de an că nu sunt rezultate, dar nu schimbăm nimic. Cât de inteligent sunt dacă fac același lucru prost mereu?”
Sorin Andraș, profesor de matematică


PROFA DE 10
Matematică... de firmă

Sorin Andraș nu este singurul profesor din Bihor dezamăgit de sistemul de educație. În 2021 BIHOREANUL a relatat povestea Roxanei Caciora (foto), profesoară tot de matematică și care a renunțat la cariera din școlile publice. 

Obosită de munca birocratică pe care trebuie să o facă un cadru didactic și deranjată de faptul că în cancelarii profesorii nu vorbeau niciodată despre perfecționare, dar își chemau elevii la meditații, Caciora a demisionat, iar din 2019 a devenit „freelancer”. A înființat Matematica de 10 SRL, o firmă în care este singurul angajat, a amenajat o sală de clasă într-un apartament din Oradea și de atunci predă matematică elevilor care au nevoie de pregătire suplimentară. 

De asemenea, în fiecare vară, organizează un curs de recapitulare, la care se înscriu copii și din afara Bihorului, dornici să înceapă anul școlar cât mai bine pregătiți.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!