Primăria a demontat în această vară toate limitatoarele de viteză de pe şoselele orădene, sub pretextul că distrug maşinile. Adevărul este că nici nu îşi mai aveau rostul...

De acest lucru se ocupă mult mai temeinic capacele de canal "prăbuşite" sub nivelul şoselei sau, mai rău, ridicate peste cota carosabilului. Mărturie stau cele peste o sută de procese intentate municipalităţii orădene de firmele de asigurări, în care juriştii Primăriei nu pot face nimic decât să piardă...

Drum cu "hopuri"

Aproape că nu există stradă orădeană pe care maşinile să nu se scuture pe drum drept. "Eu nu mai înţeleg. Dacă e stradă proaspăt asfaltată se spune că gurile de canal sunt lăsate mai jos pentru că muncitorii n-au apucat să le ridice la cotă, dacă e mai veche e pentru că nu le-au reparat încă", reclamă un orădean, şofer de profesie.

Culmea ironiei, pentru că sunt amplasate în mijlocul drumului, la orele de vârf capacele surpate nici măcar nu pot fi evitate. "Dacă tragi în stânga intri pe contrasens, dacă le ocoleşti prin dreapta rişti să loveşti o maşină, aşa că tot ce poţi face este să încetineşti şi să speri că groapa nu e prea adâncă", spune conducătorul auto.

Situaţia este valabilă pentru toate cartierele oraşului. Capace de canal surpate pândesc din carosabil pe străzile Primăriei, Republicii, Magheru, Vlădeasa, pe Clujului lângă Maternitate, pe Dornei în Episcopia, pe Coposu în Rogerius, pe Nufărului în cartierul cu acelaşi nume, şi în multe alte locuri.

De la Ana la Caiafa

Numărul mare de capcane din asfalt are şi o explicaţie: Compania de Apă Oradea şi Primăria îşi parează reciproc responsabilitatea. "Noi montăm căminul şi predăm lucrarea drumarului plătit de Primărie să modernizeze strada. El ştie cel mai bine nivelul la care trebuie să vină capacul ca să nu apară denivelări", spune Ovidiu Gavra, directorul CAO.

11 Mircea Ghitea.jpgLa rândul ei, Primăria dă vina pe CAO. "Problemele mari sunt la străzile ieşite din garanţie, nu la lucrările noi, unde reparaţiile sunt făcute de constructor. Cum căminele sunt parte a sistemului de canalizare pluvială care a fost concesionat de CAO, aceasta nu are decât să le repare pe banii săi!", spune directorul tehnic Mircea Ghitea (foto).

Lucru de mântuială

Leontin Pătcaş, şeful Biroului Drumuri şi Poduri din Primărie, spune că problemele apar pentru că firmele lucrează de mântuială. Pentru că e vorba de lucrări migăloase şi relativ prost plătite, care în plus se fac sub trafic, constructorii încearcă să scape de ele cât mai repede.

"E destul ca dirigintele de lucrări să plece de lângă executant, că imediat acesta, oricine ar fi el, în loc să facă straturi de piatră şi să le compacteze, amestecă pietriş cu pământ care în timp se lasă. Sau, mai rău, susţine căminul cu cărămidă, în loc de beton, iar după o lună sau două se sfarmă", zice inginerul.

Pătcaş spune că numai în ultimul an Primăria a amendat cu câte 5.000 de lei firme precum Pop Energia, Keviep şi Selina pentru lucrări fuşerite pe străzile Dornei, Matei Corvin sau Adevărului şi le-a pus să ridice capacele la nivel pe banii lor.

Buni de plată

11 Eugenia Borbei.jpgAmenzile nu rezolvă însă problema gropilor. Municipalitatea are pe rol peste o sută de procese intentate de firmele de asigurări pentru recuperarea despăgubirilor acordate şoferilor care spun că şi-au stricat maşinile în gurile de canal. Şi le pierde. "Vin şi reclamă accidente din 2007. Au poze cu groapa, poze cu maşina, ne dau în judecată şi ne câştigă", spune Eugenia Borbei (foto), directorul juridic al Primăriei.

Cum municipalitatea nu are un inventar al gropilor din 2007, juriştii merg în instanţă cu mâna goală. "Dacă am avea măcar un proces verbal de recepţie a lucrărilor am putea dovedi că strada pe care reclamantul spune că şi-a stricat maşina era reparată la acea dată, dar aşa suntem buni de plată chiar şi dacă acesta nu are dreptate", zice directoarea.

Dacă la procesele "istorice" nu prea mai are ce face, pentru cele de după 2009 Primăria şi-a luat măsuri de asigurare. La atribuirea lucrărilor de întreţinere a drumurilor, Selina şi-a asumat prin contract responsabilitatea despăgubirii proprietarilor care şi-au stricat maşinile pentru că şoseaua reparată de firmă avea gropi sau gurile de canal nu au fost ridicate la cotă.

Nu că asta ar diminua numărul de accidente, dar măcar îi determină pe constructori să lucreze mai bine. Pentru că despăgubirile se vor plăti din banii lor...


PETICIRE CU REPETIŢIE
Canalele oraşului, la aliniat

Contactat de BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan, adversar notoriu al gurilor de canal periculoase, recunoaşte că municipalitatea mai are încă de lucru pe drumurile orădene.

"Este destul de greu să îndrepţi în câţiva ani tot ce s-a făcut prost vreme de 50 de ani. În 2010 Direcţia Tehnică a iniţiat un program de ridicare la cotă a capacelor de canal. Am făcut cât ne-a permis bugetul, dacă e nevoie vom iniţia încă unul", promite Bolojan. Anul trecut, au fost "nivelate" străzi precum Cantemir, Nufărul, Magheru şi Piaţa Cetăţii şi au fost ridicate la nivel peste o sută de capace de canal. În toamnă programul ar putea fi, deci, reluat...