Cutuma spune că locul de parcare de lângă bloc reflectă statutul deţinătorului chiar mai fidel decât maşina. Cu cât parcarea e mai bine poziţionată, cu atât proprietarul este mai "bazat".

Acesta este şi motivul pentru care deţinătorul îşi marchează teritoriul cum poate mai bine: îşi vopseşte numărul pe asfalt, "ocupă" locul cu lăzi sau îl îngrădeşte cu lanţuri. Încălcarea domeniului se lasă cu portiere zgârâiate, cauciuri tăiate sau chiar cu "corecţii" fizice! Ca să pună capăt "luptelor", Consiliul Local a adoptat săptămâna trecută un regulament privind atribuirea locurilor de parcare de la domiciliu, menit să împartă cam 9.000 de parcări la... 75.000 de maşini!

De bunăvoie şi nesilit...

Regulamentul privind atribuirea locului de parcare la domiciliu a fost rumegat aproape un an de zile. A fost retras de trei ori de pe ordinea de zi a deliberativului local, a fost ciuntit, reformulat, dar în final tot a fost votat. Consiliul Local l-a adoptat săptămâna trecută în forma finală, iar acum Primăria aşteaptă viza de legalitate a Prefecturii ca să îl pună în practică deja din ultimul trimestru al acestui an.

Pentru reducerea birocraţiei, din ordinul primarului Ilie Bolojan, iniţiatorii regulamentului au redus la minim implicarea municipalităţii în distribuirea locurilor de parcare. "Vom încheia cu asociaţiile de proprietari un contract de asociere pe cinci ani, le vom preda locurile de parcare numerotate şi marcate, dar de atribuire, de întreţinerea lor şi de încasarea taxei se vor ocupa asociaţiile. Primăria nu are personal care să se ocupe şi de această sarcină", a declarat primarul pentru BIHOREANUL.

Mai mult, conform regulamentului, atribuirea locurilor de parcare nici măcar nu e obligatorie. Dacă membrii cer asociaţiei să le distribuie parcările, acestea le preiau, dacă nu, parchează fiecare unde poate. Ca până acum!

Rezervat!

Sistemul este simplu: fiecare proprietar de maşină din bloc va avea dreptul la un loc de parcare. Excepţie fac autovehiculele de transport marfă, de călători sau cele peste 3 tone. Dacă numărul parcărilor este mai mare decât al solicitărilor, asociaţia de proprietari va atribui locurile în funcţie de data depunerii cererii, în schimbul unei taxe de 80 lei pe an. Taxa se indexează anual, iar pentru 2011 a fost deja majorată la 90 lei!

În cazul în care mai mulţi vecini se bat pe aceeaşi parcare, asociaţia de proprietari va organiza o licitaţie la faţa locului. Licitaţia porneşte de la taxa anuală, iar la fiecare strigare suma va creşte cu 10 lei. Când toate locurile au fost adjudecate, comisia face o listă cu "câştigătorii" şi cu locurile atribuite, şi o înaintează municipalităţii. Atribuirea se face pe trei ani cu condiţia ca deţinătorii locurilor de parcare să îşi reconfirme până la data de 30 noiembrie a fiecărui an rezervarea pe anul viitor şi să pătească taxa anticipat! Asociaţia adună toţi banii, îşi reţine 10% din sumă pentru întreţinerea parcajelor, iar diferenţa o varsă municipalităţii, care va amenaja din banii strânşi noi parcări.

În schimbul taxei, orădenii primesc un abonament cu numărul locului de parcare rezervat în cursul săptămânii între orele 16.00-07.00, iar de sâmbătă dimineaţă de la ora 7.00 până luni la aceeaşi oră. Documentul va fi afişat pe bordul maşinii, ca să certifice organelor de control că proprietarul ei este îndreptăţit să parcheze acolo, pentru a nu fi amendat...

"Veniţi şi ridicaţi!"

07 Cristian Beltechi.jpgReprezentanţii municipalităţii sunt convinşi că va fi "bătaie" pe locuri. "În mod cert vom repartiza toate cele 2.000 de locuri de parcare pe care le-am amenajat în ultimii doi ani", spune iniţiatorul regulamentului, Cristian Beltechi (foto), directorul Administraţiei Imobiliare Oradea. AIO a marcat deja locurile de parcare pe artere ca Aleea Forajului, Constantin Noica, Nufărului, Simion Mehedinţi, Ovidiu Densuşianu şi amenajează altele pe străzi ca Italiană, Călugăreni, Podului şi altele.

Directorul spune că atribuirea parcărilor va face ordine în curtea blocurilor. "Când fiecare proprietar de maşină va avea locul lui nu vom mai vedea în parcări nici rable abandonate, nici vânzători care îşi ţin câte trei maşini la bloc", spune Beltechi.

Ionuţ Şimon, şeful Serviciului Parcări din cadrul AIO, se va ocupa de disciplinarea şoferilor. "În zonele unde se vor atribui locuri, începând cu ora 16 vom avea oameni în teren. Dacă atunci când vine de la muncă orădeanul îşi găseşte locul ocupat, va putea suna la dispeceratul Poliţiei comunitare, iar un echipaj se va deplasa la faţa locului, unde fie va bloca roata maşinii, fie va ridica autovehiculul", zice Şimon. Cum amenda variază între 150 lei şi 500 de lei, este de aşteptat ca şoferii să se disciplineze rapid.

La mica înţelegere

07 Ionut Simon.jpgŞeful Serviciului Parcări nu crede, însă, că se va ajunge până la ridicări de maşini. "Poate la început vor fi unele discuţii, dar lucrurile se vor rezolva din mers. În Cluj, de exemplu, dacă mergi în vizită şi parchezi pe locul cuiva, nu-ţi dă nimeni în cap. Şoferii s-au obişnuit şi îşi lasă pe parbriz un bilet cu numărul de telefon. Când ajunge acasă, omul îţi dă un apel, vii, îţi muţi maşina şi nu e nicio tragedie", povesteşte Ionuţ Şimon (foto).

Şeful parcărilor este convins că aşa cum regulamentul a rezolvat problema parcărilor rezidenţiale în oraşe ca Arad, Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Piatra Neamţ sau Bucureşti, o va face şi în Oradea. "În primăvară am făcut un inventar şi am identificat 9.000 de locuri care ar putea fi marcate şi atribuite asociaţiilor deja de mâine. Majoritatea sunt în zonele aglomerate, de blocuri, aşa că ar putea rezolva punctele de tensiune", spune Şimon, convins că acolo unde orădenii au fiecare un loc de parcare, chiar dacă nu la scara blocului, parcările rezidenţiale nu vor avea mare trecere. Pentru că n-are niciun sens să plătească pentru un petec de asfalt pe care oricum îl ocupă gratuit..


BANI PENTRU PARCĂRI
162.000
lei ar putea încasa municipalitatea anul viitor numai din taxa minimă de închiriere a locului de parcare la domiciliu


CU PÂRA LA PREFECT
"Este ilegală!"

07 Dorin Corches.jpgÎndelung aşteptat de orădeni, regulamentul de atribuire a locurilor de parcare are toate şansele să fie atacat în contencios administrativ de către prefectul Gavrilă Ghilea. Hotărârea privind regulamentul a fost adoptată la limită, cu doar 19 voturi "pentru", deoarece consilierii PDL s-au abţinut de la vot, pregătind calea unui viitor atac în instanţă. "Colegii noştri jurişti au analizat materialul şi concluzia e că hotărârea nu respectă prevederile legale", susţine Dorin Corcheş (foto), şeful consilierilor PDL.

Corcheş a refuzat să-şi argumenteze afirmaţia, dar spune că, dincolo de neregulile de formă, regulamentul are probleme de fond. "E dificil să gestionezi un portofoliu de locuri de parcare când la circa o mie de locuri de parcare ai 75.000 de maşini. Ce se întâmplă cu cei care nu prind un loc?", întreabă consilierul. De parcă aceste maşini nu ar avea şi în momentul de faţă un loc pe care parchează...