O armată de procurori ai Direcţiei Naţionale Anticorupţie din Capitală, mascaţi şi jandarmi au descins lunea trecută la Oradea. Acţiunea, derulată în paralel cu una similară în Constanţa, viza o grupare condusă de afaceristul Racz Attila, acuzată de o fraudă de 16 milioane de euro din tranzacţii ilicite cu combustibil făcute printr-un antrepozit fiscal din Slobozia.

Afacerea din judeţul Călăraşi este, însă, doar o mică parte din învârtelile orădeanului, anchetat, printre altele, şi pentru devalizarea rafinăriei RAFO ca şi complice al magnatului Marian Iancu. Considerat unul din capii mafiei petrolului din zona de vest a ţării, Racz a intrat pe "piaţă" în 2001, iar prima lui mega-ţeapă a fost printr-o pseudo-rafinărie din Ştei unde s-a folosit de un fals brevet de invenţie pentru a "spăla" în acte combustibilul furat şi cel de contrabandă.

Partener cu două clase

Racz Attila a fost arestat săptămâna trecută, marţi, de Tribunalul Bucureşti, la solicitarea procurorilor anticorupţie. Anchetatorii îl acuză că, împreună cu fraţii Ion şi Stelian Livadariu din Dorohoi, proprietarii unui complex turistic din Mamaia, respectiv Dumitru Costache, un afacerist din judeţul Argeş, au provocat o pagubă de 16 milioane de euro bugetului de stat prin tranzacţii ilicite de combustibil.

Din cercetările procurorilor reiese că, în perioada 2009-2010, cei patru s-au folosit de un antrepozit fiscal din Slobozia, SC Texas Group Oyl SRL, al cărui administrator, Florin Ciocoi, un tânăr cu doar două clase primare, a acceptat să le intre în joc şi să falsifice registrele contabile. Astfel, sub pretextul fabricării unui produs finit, petrotex, pentru care acciza este mult mai mică, firma a achiziţionat motorină tip Euro 5 în regim suspensiv de accize. Concomitent, Ciocoi a evidenţiat în contabilitate achiziţii fictive de păcură neconformă, chipurile ca materie primă necesară fabricării de petrotex. Produsul finit nu a fost, însă, realizat decât în acte. În realitate, motorina tip Euro 5 a fost vândută, tot prin firme fantomă, şi a ajuns la staţii de distribuţie din judeţele Sibiu, Botoşani şi Brăila.

Protectorul

Potrivit procurorilor, firmele de sacrificiu erau constituite pentru a crea aparenţa de legalitate a afacerilor derulate de Racz, iar reprezentanţii erau aleşi din rândul şomerilor sau al persoanelor fără adăpost, ori erau cetăţeni ungari sau bulgari, greu de identificat. Până şi banii obţinuţi din tranzacţii erau plimbaţi tot prin conturile unor alte firme fantomă, controlate de grupare, şi scoşi în final pe baza unor justificări fictive cum ar fi achiziţia de cereale sau fier vechi sau ca datorii către persoane fizice.

Plus de asta, din monitorizări, procurorii DNA au descoperit că Racz a perceput şi taxe de protecţie de la patronul unei societăţi din Slobozia: în prima fază, 15.000 de euro lunar, iar apoi 15% din beneficii săptămânal. În schimbul banilor, afaceristul a promis că va interveni pe lângă funcţionari din cadrul Gărzii Financiare şi din cadrul Vămii pentru a-i asigura protecţie cu ocazia controalelor.

Cu antecedente

Paguba de 16 milioane de euro provocată bugetului de stat prin escrocheria de la Slobozia este, însă, doar o parte din afacerile penale ale orădeanului. Numele lui Racz a apărut, până în prezent, în numeroase dosare legate de afaceri ilicite cu produse petroliere, printre care şi  cel legat de devalizarea RAFO Oneşti, ca partener al grupului de firme VGB, patronat de preşedintele clubului FC Timişoara, Marian Iancu, care căpuşa rafinăria.

Cazul priveşte afacerile derulate în perioada 2001-2002, când Racz a înfiinţat rafinăria Petrocris într-un depozit din incinta Hyperion Ştei. În realitate, era o hardughie cu 12 rezervoare de combustibil şi câteva conducte, unde se stocau zeci de mii de tone de produse petroliere. În acte, figurau ca "fracţie C5", "benzen brut" sau "M.T.B.E.", furnizate de firmele lui Iancu. În cisterne, însă, erau motorină şi benzină veritabile.

"Pretindea că sunt produse neaccizate, care urmau să fie prelucrate. Însă "materia primă" provenea din furturi sau din contrabandă şi se vindea aşa cum era, prin firme-fantomă din Bihor, Arad, Timiş şi Olt. Rafinarea se făcea doar în acte, iar pentru a li se pierde urma produsele erau plimbate prin mai multe firme fantomă", a declarat BIHOREANULUI unul din ofiţerii care au lucrat la dovedirea petrolistului.

Inventator rafinat

Deşi controlat în mai multe rânduri de autorităţile vamale şi cele fiscale, care bănuiau că afacerile nu sunt tocmai legale, Racz le-a fluturat sub nas un brevet de invenţie şi o licenţă pentru fabricarea combustibililor prin amestec la rece. "Când s-a verificat, brevetul s-a dovedit fals", spune sursa BIHOREANULUI.

De fapt, atât brevetul cât şi rafinăria erau doar o aparenţă care trebuia să justifice "dispariţia" din circuitul comercial a unor fracţii petroliere şi să "producă" documente justificative pentru motorina şi benzina provenite de la RAFO şi ajunse la firmele intermediare.

Vânătoarea de fantome

Deşi pus sub învinuire în dosar, Racz şi-a continuat afacerile, însă cu mai multă precauţie. A renunţat până şi la firmele de faţadă, pe care le-a trecut pe numele unor apropiaţi, cum ar fi şi Bogya Ferencz, patronul cunoscutului restaurant Cyrano din centrul Oradiei, arestat în prezent în Ungaria, sau cumnata sa, Merai Katalin, care îi reprezintă interesele în diverse firme.

Ţepele, pregătite cu minuţiozitate, le dădea doar pe societăţi fantomă, înfiinţate pe numele unor oameni de sacrificiu, şomeri, tineri, atât cetăţeni români cât şi ungari care acceptau să-şi pună libertatea în joc, de regulă pentru câteva sute sau mii de euro. În Bihor, cel puţin trei astfel de cazuri au fost descoperite. Unul, din 2008, priveşte firma Colours Internaţional, înfiinţată de cetăţeanul ungar Bereczki Iosif în depozitele fostului SMA din Săcuieni.

"Ştiind că pentru motorina cumpărată de la terminalul petrolier din Constanţa şi exportată nu trebuia să plătească nici accize şi nici TVA, a inventat o societate în Slovacia, căreia a început să-i livreze produse în acte. În realitate, combustibilul ajungea la unele benzinării din ţară. În total 180 de cisterne, pentru care doar accizele şi TVA datorate statului se ridică la peste 11 milioane de lei. După care a dispărut", povesteşte sursa BIHOREANULUI. Anchetatorii s-au convins din start că omul era doar un pion, afacerea fiind orchestrată din umbră de alte persoane: "Am mers pe urma firmei şi a banilor care i-au alimentat conturile şi aşa am ajuns la Racz".

Scăpat

Deşi prejudiciul pus pe seama lui Racz este mare, câtă vreme anchetele s-au derulat în plan local afaceristul nu a avut de pătimit. Dosarul penal deschis pentru căpuşarea Rafo, în care e acuzat de un prejudiciu de 6 milioane de lei, nu a fost finalizat din 2003! Predate în 2005 procurorilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Crimă Organizată şi Terorism (DIICOT), actele au fost plimbate de la Oradea la Bucureşti şi retur, iar anul trecut au fost parcate la DNA Bucureşti. "La fel s-a întâmplat şi cu celelalte dosare care au mai fost pe numele lui. Au fost luate, toate, la DNA Bucureşti şi conexate", spune poliţistul.

Acum, afaceristul a ajuns în spatele gratiilor, deocamdată arestat pentru 29 de zile, în urma unei decizii a Tribunalului Bucureşti. Chemat la audieri, Racz a uzat de dreptul la tăcere, refuzând să facă vreo declaraţie. În spatele numeroşilor pioni pe care i-a sacrificat, se consideră, probabil, la adăpost...


FAMILIE CU PROBLEME
Arestat pentru droguri

Racz Gyula, fratele petrolistului Racz Attila (ambii deţin cetăţenie maghiară dar locuiesc în Oradea) este, la rândul său, client al procurorilor DIICOT.  A fost arestat în mai 2009 în urma unei ample acţiuni a procurorilor DIICOT care au reuşit să facă o captură de 210 kilograme de cocaină, în valoare de 20 milioane de euro, care a intrat în ţară prin Constanţa şi urma să ajungă în Ungaria prin Punctul de Trecere a Frontierei Petea.

Cocaina a intrat în ţară în luna noiembrie 2008 prin Portul Constanţa Sud Agigea, ambalată în pachete ascunse printre baxuri cu sucuri, într-un container expediat de o societate din Peru pentru Fundaţia Gold Dragon Style din Arad.

Transportul drogurilor a fost organizat în noaptea de 11/12 mai 2009 pe ruta Constanţa-Bucureşti-Deva-Arad, iar traficanţii, Pinter Jozsef, Racz Gyula, Takacs Gabriela şi Takacs Gladis Maria, au fost arestaţi şi trimişi în judecată. Procesul este în prezent în derulare, la Curtea de Apel Bucureşti.