Cel mai important nod rutier al oraşului Oradea va fi amenajat în zona fostei ferme de porci din Ioşia, la circa un kilometru dincolo de linia ferată.

Între autostradă şi drumul expres

Nodul rutier, proiectat inițial în zona Sântion, va asigura legătura oraşului cu drumul care duce la viitoarea autostradă A3, de unde se va putea pleca spre Ungaria și București, dar și cu viitorul drum expres Oradea – Arad cu legătură spre Timișoara și Serbia.

Legătura cu viitoarea autostradă - drum de 19 kilometri cu patru benzi de circulaţie - a fost scoasă la licitaţie de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere cu şanse reale ca luna aceasta să fie desemnat un câştigător. "Din toamna acestui an, de la final, vor putea deja începe lucrările la pasaje, la poduri, acolo unde soluţiile de trafic sunt mai complicate în aşa fel încât în doi ani de la semnarea contractului, în 2022 să putem circula pe această legătură", a declarat primarul Ilie Bolojan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă ţinută în aer liber.

În paralel, CNAIR pregăteşte documentaţia viitorului drum expres Oradea – Arad, proiect amânat din anul 2007, astfel încât să lucrarea să poată fi scoasă la licitaţie în primăvara anului viitor. "Va fi cam un an diferenţă între termenul de predare a celor două proiecte, de aceea va trebui să avem în vedere să realizăm legăturile oraşului cu acest nod rutier pe când va fi gata şoseaua mare", a spus Bolojan.

Mai aproape de Oradea

Potrivit primarului, Comisia Tehnică a Companiei de Drumuri a aprobat modificarea unei porţiuni din traseul drumului expres Oradea - Arad, inclusiv locul în care va face joncţiunea cu viitoarea şosea de legătură a Oradiei cu autostrada Transilvania. Va mai aproape de oraş decât în proiectul iniţial. "Joncţiunea era undeva înspre Sântion şi, în urma discuţiilor cu Primăria din Sântandrei şi cu Compania de drumuri, acest traseu (n.r. al drumului expres Oradea – Arad) va face joncţiunea cu drumul de legătură (n.r. spre viitoarea autostradă) în zona fostei ferme de porci din spatele gării Ioşia", a spus Bolojan.

Noua soluţie de trafic va face posibilă accesarea tuturor reţelelor majore de drumuri din zonă.

"Va fi cel mai important nod rutier al oraşului Oradea. El va fi situat la aproximativ un kilometru dincolo de calea ferată. Din acest punct vei putea pleca practic spre Europa pe autostrada ungară, spre Bucureşti pe autostrada Transilvania şi sigur, spre Arad – Timişoara - Serbia pe acest drum expres", a afirmat primarul.

Viitoarea amenajare va face posibilă îmbunătăţirea legăturilor rutiere cu marile oraşe din jur, Cluj, Arad şi Timişoara. "Timpul făcut pe traseu se va scurta cu cel puţin 30% - 40%", spus primarul.

Fără demolări de case

Noua soluţie de trafic - mai precis noul traseu al drumului expres Oradea - Arad - este convenabilă căci nu presupune exproprieri costisitoare.

"Soluţia de trafic evită şi demolările pe amplasamentul dintre Palota şi Sântandrei (n.r. - pe unde trecea iniţial drumul expres), pentru că de 10 ani de zile nefăcându-se nimic la acest proiect Primăria a eliberat autorizaţii de construcţie şi s-au construit case. De asemenea, vom bloca amplasamentul în sensul că nu se vor mai elibera autorizaţii de construire pentru el", a declarat edilul.

Primarul a spus că, pentru a sprijini materializarea proiectului, municipalităţile din Oradea şi Arad îşi vor asuma refacerea studiului de fezabilitate al viitorului drum expres pe care îl vor pune la dispoziţia Companiei de Drumuri.

"Printr-un protocol pe care dorim să îl încheiem în cursul acestei luni cu CNAIR intenţionăm să convenim etapele următoare în aşa fel încât anul următor să înceapă şi această procedură de licitaţie la drumul expres Oradea – Arad", a spus Bolojan.

Printre modificările care vor fi aduse proiectului iniţial se vor mai număra, printre altele, amenajarea unui coborâri de pe drumul expres în zona localităţii Livada pentru un acces mai bun la comuna Nojorid şi în zona intersecţiei cu drumul de Sântandrei pentru cei care doresc să ajungă în comună sau să intre pe drumul de centură.