În Oradea, parcarea neregulamentară a devenit o regulă oficializată chiar de primarul Ilie Bolojan. Din zone special amenajate şi rezervate pietonilor, trotuarele de pe bulevardele Dacia şi Nufărul au fost transformate peste noapte în adevărate parcări, pietonii fiind obligaţi să se strecoare printre maşinile parcate "regulamentar".

Totul s-a făcut însă ilegal, fără autorizaţia şi avizele necesare şi, culmea, sub ochii blânzi ai Poliţiei Rutiere care, în loc să-şi sancţioneze edilul pentru încălcarea legii, îi ţin acestuia isonul decretând că parcările sunt "de interes local".

Parcări cu tot dinadinsul

ilie bolojan.jpgPreocupat să rezolve "planul" de 7000 de locuri de parcare pe care şi l-a asumat până la alegerile viitoare, primarul Ilie Bolojan (foto) a "călcat" cu maşinile pe lege şi le-a parcat direct pe trotuar, iar asta chiar pe una dintre cele mai circulate artere ale oraşului, bulevardul Dacia.

Amenajarea s-a făcut odată cu executarea sensurilor giratorii din zonă, însă fără avizul necesar din partea Poliţiei Rutiere, aşa cum prevede Codul Rutier pentru lucrările executate pe drumurile publice.

Lipsa documentelor şi avizelor a ieşit la iveală în urma unui accident rutier petrecut chiar pe respectiva parcare-trotuar, soldat cu rănirea unui pensionar. Bătrânul în vârstă de 75 ani s-a nimerit în spatele unui autoturism Audi al cărui şofer nu s-a asigurat suficient la ieşirea din parcare, şi a ajuns în stare gravă la spital.

"Nu este normal ca eu, ca pieton mergând pe trotuar, să fiu atent ca să nu mă calce maşina. Aşa se întâmplă când se amenajează oriunde şi oricum parcările", au declarat ziariştilor aparţinătorii bătrânului.

Era amenajare, nu parcare

BIHOREANUL a încercat să afle chiar de la primarul Ilie Bolojan dacă amenajarea parcării a fost autorizată, însă edilul a refuzat un răspuns direct, pasând problema în braţele reprezentanţilor Direcţiei Tehnice. Care, chiar dacă doar cu jumătate de gură, au recunoscut faptul că lucrarea cu pricina s-a făcut fără respectarea formalităţilor legale.

12 Leontin Patcas_1.jpg"E drept că nu este hârtie scrisă, însă domnul Valentin Pănescu (de la Poliţia Rutieră - n.r.) a fost de faţă când domnul primar a decis să facă parcarea. Au fost la faţa locului, chiar la giraţie, iar domnul Pănescu şi-a dat acordul verbal", pretinde Leontin Pătcaş (foto), şeful Serviciului Drumuri din cadrul Primăriei Oradea.

Reprezentanţii municipalităţii recunosc, mai mult, chiar şi faptul că lucrarea a fost executată în absenţa vreunui proiect tehnic pentru că, zic ei, dacă omului simplu îi trebuie autorizaţie pentru orice, Primăria nu ar avea nevoie! "Lucrările pentru parcări pe zona bulevardului Dacia au fost executate în baza unei comenzi de lucrări curente, "B-dul Dacia - amenajare trotuare, accese de intrare, accese ieşire", iar pentru această categorie de lucrări nu era necesar proiect tehnic şi nici obţinerea unor avize, respectiv a autorizaţiei de construire", se arată, mincinos, în răspunsul transmis de Biroul de presă al Primăriei, la solicitarea scrisă a BIHOREANULUI.

În adresă se mai specifică doar că Primăria a cerut avizul Comisiei de Circulaţie, însă numai pentru semnalizarea parcării. "Ca urmare a avizului favorabil al Comisiei de Circulaţie s-a înaintat o solicitare pentru avizare către Serviciul Poliţiei Rutiere în vederea aprobării montării indicatoarelor de circulaţie", mai spune adresa, chit că indicatoarele respective sunt montate acolo de luni de zile.

Tari în gură

Oficial, Poliţia nici nu are cunoştinţă despre parcarea cu pricina. Interpelat pe marginea subiectului în urmă cu două săptămâni, de un alt ziar, şeful Poliţiei Rutiere, comisarul şef Dorin Sava, a declarat că a aflat de la ziarişti că pe bulevardul Dacia e amenajată o parcare! Asta, în condiţiile în care poliţiştii săi patrulează permanent în zonă... "E imposibil ca noi să fi aprobat aşa ceva. Corect, legal, nu se poate face aşa ceva", a bravat Sava.

12 Valentin Panescu.jpgIar adjunctul său, comisarul şef Valentin Pănescu (foto), i-a ţinut isonul. "Nu se poate aviza o astfel de lucrare deoarece pe trotuarul respectiv ar trebui să mai rămână un spaţiu de 2 metri destinat exclusiv pietonilor, ceea ce este imposibil de realizat. Trebuia gândită parcarea aceea, să se facă un studiu de fezabilitate, un proiect. Nu există nimic. Vom notifica Primăria să aducă trotuarul la starea iniţială, în caz contrar vom trece la sancţiuni", a spus Pănescu.

"Pentru parcarea de pe trotuarul bulevardului Dacia nu a fost înaintată spre avizarea Poliţiei Rutiere niciun fel de documentaţie, implicit nu a fost avizată o asemenea lucrare", a fost şi răspunsul scris înaintat BIHOREANULUI de purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor, inspectorul Alina Dinu.

Trebuie să convieţuim

Câteva zile mai târziu, însă, adjunctul de la Rutieră a uitat complet de notificare ori sancţiuni, devenind dintr-o dată un fan absolut al primarului şi al parcărilor pe care acesta le-a amenajat ilegal. "Trebuie să convieţuim, ce să facem dacă oraşul nu a fost proiectat pentru un asemenea trafic auto? S-a făcut spre binele oraşului şi nu e un caz singular, poate vor mai fi şi altele", a declarat Pănescu, aducându-şi subit aminte şi de aprobarea pe care a dat-o, de la sine putere, pentru amenajarea parcării.

"A fost o discuţie despre drum, iar parcarea era o extindere a lucrării. Nu era nevoie de aviz şi nu va fi nicio sancţiune. Se va intra în legalitate, se vor face semnalizări, indicatoare de restricţii pentru viteză, tot. Pietonii vor circula în comun cu maşinile", spune Pănescu.

Ofiţerul a recunoscut, cu jumătate de gură, că o parcare la fel de neregulamentară a fost amenajată şi în faţa supermarketului Unicarm din cartierul Nufărul, taman pe pe pista de biciclete de pe trotuar. "Aia nu e pistă de biciclete. A fost ceva ce trebuia să justifice cheltuirea unor bani. Aşa măcar are o întrebuinţare", a descoperit Pănescu. Poate. Dar măcar să fie pe lege şi nu după cum vor muşchii oricui...


PE ACTE
Amendă pentru Primărie

Potrivit purtătorului de cuvânt al Poliţiei Bihor, pentru realizarea unei parcări, ca de altfel pentru realizarea oricărei alte amenajări rutiere, Primăria avea nevoie de un certificat de urbanism trecut prin propria Comisie Municipală de urbanism şi Amenajare a Teritoriului şi de avizul administratorului drumului, prin Comisia de Circulaţie din cadrul Direcţiei Tehnice a municipalităţii. În baza celor două avize şi a unui plan de situaţie de reglementare rutieră, Serviciul Rutier al Poliţiei trebuia să elibereze, apoi, un aviz pentru efectuarea lucrărilor. Lipsa documentelor se sancţionează cu amendă între 21 şi 60 de puncte, valoarea unui punct fiind stabilită la 60 lei.

Nimic din tot acest traseu legal nu s-a respectat.