Piaţa Rogerius a fost transformată. Centrul de afaceri cu produse agro-alimentare construit de municipalitate din fonduri transfrontaliere pe amplasamentul fostei pieţe a fost dat în funcţiune vineri în mod oficial.

Investiţia în valoare de 6,7 milioane euro, a fost finalizată de antreprenorul local Termoline, după ce liderul asocierii, Trustul de Instalaţii, Montaj şi Construcţii Cluj, a intrat vara aceasta în insolvenţă. "Când TIM a intrat în insolvenţă, credibilitatea asocierii faţă de furnizorii de materiale a scăzut dramatic. Lucrările trebuiau finalizate pe 30 octombrie. Acum nu avem ce face. Vom aplica penalităţi de întârziere de 15.000 lei noului lider al asocierii, Termoline, a cărui singură vină este că şi-a asumat terminarea lucrărilor", a declarat viceprimarul Mircea Mălan, vineri, în cadrul conferinţei de încheiere a lucrărilor.

Reprezentanţii Termoline au precizat la rândul lor că au preluat contractul într-o situaţie dificilă. "A trebuit să căutăm muncitori să termine lucrarea în luna octombrie, când toată lumea avea mai mult de lucru, pentru că, rămaşi neplătiţi după intrarea TIM în insolvenţă, angajaţii au plecat. La fel, furnizorii au trebuit convinşi să ne dea în continuare materiale, deşi aveau facturile neplătite", a povestit managerul Termoline, Horia Ban.

Noul lider al asocierii şi-a asumat refacerea finisajelor executate necorespunzător, de la pavaj până la scurgerile de apă, în următoarele două săptămâni, astfel încât Administraţia Domeniului Public să poată închiria de anul viitor absolut toate spaţiile.

Pe tronsoane...

Centrul de afaceri cu produse alimentare, cu o suprafaţă totală de 9.000 de metri, poate găzdui circa 1.000 de comercianţi. Tronsonul I al centrului comercial, situat în partea din spate a fostei pieţe, cuprinde fostul bazar cu produse nealimentare în care funcţionează 132 de boxe individuale închise. Aici mai funcţionează sectorul de lactate şi ouă cu 22 de vitrine frigorifice şi 8 spaţii comerciale în hala de lactate şi şase vitrine pentru ouă.

Tronsonul II, reprezentând hala mare din mijlocul clădirii este ocupat cu preponderenţă de cele 380 de mese ale producătorilor de legume şi fructe. Pe latura dinspre strada Mihail Sadoveanu au fost amplasate cele 16 boxe ale sectorului de panificaţie, iar spre strada Predeal cele zece boxe cu spaţii comerciale ale sectorului de carne şi peşte.

În partea din faţa fostei pieţe, în tronsonul III, a fost amenajată zona pentru produse împachetate cu 47 de spaţii comerciale, din care şase rezervate produselor tradiţionale ungureşti, şi 72 de mese. Sectorul de flori, cu 80 de spaţii de vânzare, a fost amenajat chiar cu vedere din staţia de tramvai. În spatele florăreselor va funcţiona, cu 40 de mese, zona de produse bio şi apicole.

"Mai scump decât în Lotus!"

Potrivit reprezentanţilor Administraţiei Domeniului Public, care va prelua centrul de afaceri după recepţia finală a lucrărilor, modernizarea pieţei nu va afecta comercianţii din punct de vedere a taxelor datorate. "Tarifele rămân aceleaşi, de 160 lei pe masă pentru producător, şi 220 lei pentru agenţii economici", a declarat directorul Liviu Andrica.

În ceea ce priveşte spaţiile comerciale, preţurile încep de la 180 lei pe metru pătrat plus TVA. "Pe 21 decembrie vor fi scoase la licitaţie în vederea închirierii primelor zece spaţii dinspre linia de tramvai", zice Andrica. Directorul susţine că preţul este unul corect de vreme ce tarifele din fosta piaţă erau de 200 lei pe metru pătrat.

Comercianţii sunt însă de altă părere. "Adevărul este că au transformat o piaţă într-un supermarket. Dacă faci un calcul, vezi că pentru un spaţiu comercial ajungi să plăteşti o mie de euro pe lună. Mai scump decât în Lotus!", a declarat o comerciantă.

Agenţii economici care comercializează produse nealimentare spun că nu se vor putea apropia de noile spaţii, comfortabile, dar scumpe. "Ce fac cu noi e bătaie de joc. E ora 12 şi n-am vândut încă nimic. De unde să plătesc o mie de euro pe lună la ADP?", a protestat o vânzătoare. Comercianţii se consideră daţi la o parte în mod deliberat prin politica de preţuri pentru ca ADP să aducă aici firme din alte zone.

Cu terasă la etaj...

De altfel, în perioada viitoare la ADP va organiza mai multe licitaţii pentru atribuirea de spaţii comerciale. La etajul clădirii va funcţiona, pe lângă zona administrativă cu cameră de comandă, birouri şi sală de şedinţe, o zonă de alimentaţie publică de 770 metri pătraţi şi 10 spaţii pentru comercinaţi. Aceasta este organizată în sistem food-court şi beneficiază de o zonă verde şi o terasă cu o capacitate minimă de 100 de locuri.

Pentru evitarea deranjului, terasa, de la care orădenii pot admira panorama zonei, va fi deschisă accesului public doar în timpul zilei. "Nu dorim ca terasa şi parcul să poată fi vizitate non-stop. Nu ar fi corect faţă de locatarii blocurilor din jur, care doresc să se odihnească peste noapte. Probabil că zona de aici se va închide seara, odată cu zona de piaţă", a declarat directorul Andrica.

Lucrările continuă

Finalizarea lucrărilor la centrul comercial înainte de sfârşitul acestui an nu înseamnă neapărat încheierea lucrărilor. Investiţiile în zonă vor continua cu construcţia parcării subterane de pe platoul din faţa Spitalului Clinic Municipal Gavril Curteanu. Investiţia, în valoare de 14,3 milioane lei, implică amenajarea unui parking cu 412 locuri, din care 193 la demisol. Parcarea va fi legată de subsolul pieţei printr-un pasaj subteran pentru ca orădenii şi comercianţii să poată ajunge la centrul de afaceri direct pe sub linia de tramvai.

Firma Construcţii Bihor, care amenajează parcarea şi tunelul printr-un credit furnizor, în sensul că îşi va recupera banii ulterior, are la dispoziţie 11 luni pentru finalizarea lucrării. Săpăturile sunt însă suficient de avansate pentru ca parcarea, construită pe structură metalică, să poată fi terminată înainte de vara anului viitor.

"Parcarea se va uni cu piaţa, anul viitor, în timpul vacanţei şcolare din primăvară. Lucrările vor implica restricţionarea traficului rutier şi circulaţia tramvaielor pe de-asupra pasajului", a declarat Andrica.