Cu 6 abțineri, ale UDMR, membrii Consiliului Județean Bihor au hotărât, luni, să pună la dispoziția Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere documentația pentru realizarea centurii municipiului Beiuș și, de asemenea, să renunțe la exproprierea unor terenuri din Tărcaia în favoarea aceleiași CNAIR. Decizia survine după ce, într-un proces intentat de 494 de săteni, Tribunalul Bihor a suspendat o Hotărâre a CJ referitoare la exproprieri pe motiv că ele nu puteau fi făcute de administrația județeană, ci doar de CNAIR.

După cum se știe, proiectul șoselei de centură Beiuș - Ștei a fost abandonat încă de acum zece ani de către vechea Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și preluat anul trecut de la actuala CNAIR de către CJ Bihor, la inițiativa președintelui Ilie Bolojan.

După ce comisia tehnico-economică a CNAIR a aprobat varianta finală de traseu, suprapus în cea mai mare parte peste cel inițial de acum un deceniu, pe teritoriul comunei Tărcaia s-a impus exproprierea în plus a 137.613 metri pătrați de teren deoarece pe o parte din suprafața din dreptul acestei unități administrativ-teritoriale Primăria comunală a construit, între timp, o stație de epurare, iar printr-un acord încheiat cu CNAIR CJ Bihor a preluat sarcina exproprierii acestor terenuri, reprezentând sub 5% din suprafața totală pe care va fi construită șoseaua.

Din acest motiv, o parte dintre proprietarii terenurilor, care făceau grădinărit în solarii, au deschis la Tribunalul Bihor un proces. Astfel, pe 8 noiembrie instanța de judecată a suspendat aplicarea a două Hotărâri de Consiliu Județean (nr. 143 și 144 din 16 septembrie 2021), prin care fusese aprobat parteneriatul cu CNAIR pentru expropriere și aprobarea declanșării procedurii de exproprire propriu-zise, fapt care contravenea OUG 101/2020 ce reglementează preluarea de către administrațiile publice a proiectelor de infrastructură de la autoritățile centrale.

Deși acest lucru a fost făcut de către conducerea CJ Bihor pentru a câștiga timp, știut fiind că o administrație locală „se mișcă” mai repede decât o instituție centrală, prin votul de luni, aleșii bihorenilor, cu excepția celor din UDMR, au decis ca sarcina exproprierii să revină totuși CNAIR, căreia i-a fost predată și documentația tehnică deja întocmită pentru realizarea șoselei de centură a municipiului Beiuș.

De altfel, acest obiectiv a și fost scos la licitație în 8 octombrie, având data limită pentru depunerea ofertelor data de 13 decembrie.

Șoseaua urmează să aibă o lungime de 7,33 km, două benzi și o valoare estimată între 316,93 și 329,62 milioane lei, și să fie construită din fonduri europene nerambursabile din cadrul Programului Operațional Regional.