Consilierii județeni PNL și PSD au votat, joi, indicatorii tehnico-economici și culoarul de expropriere pentru realizarea, pe fonduri europene, a șoselei de centură a Beiușului, proiect de 69 milioane euro cu finanțare nerambursabilă din fonduri europene.
Deși singurele imobile ce vor fi expropriate sunt terenuri agricole a căror valoare este mai mică de 100.000 euro, reprezentanții UDMR s-au opus proiectului pe motiv că vor fi afectați câțiva săteni din Tărcaia care dețin solarii, cerându-i preşedintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan, să găsească alte soluţii.
După 10 ani de abandon
Așa cum BIHOREANUL a mai scris, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a ținut la sertar timp de 10 ani proiectul centurii Beiuș – Ștei din cauza costurilor exorbitante, de peste 150 milioane euro, traseul viitoarei variante ocolitoare, doar pentru municipiul Beiuș în primă fază, a fost aprobat la începutul acestui an și, conform acesteia, șoseaua ar urma să aibă o lungime de 7,33 kilometri, cu o bandă pe sens, și să coste 403,229 milioane lei (echivalentul a circa 69 milioane euro), cu TVA inclusă.
Potrivit documentației, traseul îl urmează pe cel prevăzut cu 10 ani în urmă, anul trecut Guvernul finalizând exproprierile pe 95% din suprafețele afectate de proiect.
În urma unor „observații”
Într-o conferință de presă care a precedat reuniunea de joi a Consiliului Județean, președintele Ilie Bolojan a dat câteva detalii tehnice cu privire la proiectul care va trebui realizat în 18 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, așa încât să fie gata la finele anului 2023, pentru a fi plătit din fonduri europene în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, aferent actualului exercițiu financiar european.
Bolojan a precizat că față de varianta inițială, proiectul tehnic prevede în plus câteva „îmbunătățiri” rezultate din consultările cu primăriile municipiului Beiuș și ale comunei Tărcaia, pe teritoriul cărora va trece șoseaua.
Concret, la intersecția cu DN 76 Oradea – Deva în Drăgănești va fi amenajat un pasaj suprateran, cu bretele de acces, spre Tărcaia va fi construit un pod de 610 metri peste Criș la câteva zeci de metri de amplasamentul prevăzut în 2011 (pentru că de atunci pe acesta a fost construită stația de epurare a comunei Tărcaia), spre Beiuș va fi realizată o intersecție care să asigure accesul spre Dealul Viilor, pentru ca proprietarii terenurilor agricole din zonă să nu fie nevoiți la un ocol de circa 2 km, iar spre drumul județean care duce la Finiș vor fi amenajate bretele de acces și o subtraversare pentru utilajele agricole.
Noi exproprieri
Pe de altă parte, Bolojan a spus că acest traseu a fost ales deoarece statul a expropriat deja 95% din suprafețele afectate de viitoarea șosea, însă după ajustarea proiectului sunt necesare exproprieri suplimentare, toate ale unor terenuri agricole, și că sumele necesare pentru despăgubirea proprietarilor vor fi suportate de Consiliul Județean.
„Intenționăm să ne asumăm noi aceste exproprieri pentru că până la demersuri guvernamentale care să se finalizeze cu o Hotărâre de Guvern s-ar putea întârzia lucrările cu câteva luni. Prețurile (n.r. – pe care le va oferi CJ Bihor) vor fi cele la care a făcut exproprieri și Compania de Drumuri”, a spus Bolojan.
Acesta a prezentat și calendarul prognozat pentru realizarea proiectului. „Ne propunem ca după aprobarea proiectului în comisia tehnico-economică a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pe care sper să o obținem în prima jumătate a lunii iulie, să demarăm procedura de licitație pentru desemnarea unui constructor. Documentația pe care o avem este la stadiul de Proiect Tehnic (PT), deci nu va mai fi nevoie de o durată de proiectare. Estimăm că, dacă nu vor fi contestații, cel mai târziu în primăvara anului viitor vom putea începe efectiv lucrările, prognozând că la finalul anului 2023 centura va fi gata”, a spus președintele CJ Bihor.
„Nu putem sprijini acest proiect”
În ședința Consiliului Județean, liderul grupului UDMR, Borsi Lorand, a anunțat opoziția acestuia, motivând că proiectul ar afecta câțiva deținători de terenuri din Tărcaia pe care au fost amenajate solarii.
„La ultima ședință am aprobat Centura Aleșd, nu am votat. Tot prin consultanță cu comunitatea, în urma discuțiilor cu reprezentanții noștri, am ajuns la concluzia că nu putem sprijini acest proiect”, a spus Borsi, arătând că în Tărcaia „multe familii trăiesc din grădinărit” și „s-ar ajunge la desființarea serelor” acestora, de fapt a unor solarii. „Ar fi bine să se insiste pe una din celelalte două variante”, i-a cerut UDMR-istul lui Bolojan, care i-a răspuns, însă, că „nu există posibilitatea niciunui traseu fără afectarea niciunei proprietăți”.
În final, atât indicatorii tehnico-economici, cât și coridorul de expropriere pentru Centura Beiuș au fost aprobate cu votul celor 22 consilieri județeni PNL și celor 6 ai PSD.