„O mobilizare foarte bună”. Așa a descris vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan, după o vizită în șantier, prestația constructorilor pentru realizarea centurii comunei Oșorhei, care la 4 luni după începerea lucrărilor a ajuns la o cincime din volumul de lucrări proiectat.

Același ritm se înregistrează și pe centurile Nojorid și Sântandrei, unde antreprenorul a alocat 140 de utilaje, cu șanse să încheie lucrările înainte de termen.

5,6 km noi, plus 12,7 km reabilitați

Reprezentantul administrației județene a inspectat joi dimineață șantierul centurii Oșorhei, pe care CJ Bihor a comandat lucrări pentru realizarea unei șosele cu două benzi, în lungime de 5,8 kilometri și cu o lățime de 7 metri.

Pe traseul care din Oradea pornește din dreptul Metro și va continua dincolo de Alparea sunt prevăzute 3 poduri, peste pârâurile Bodnar, Tășad și Sărand, aflate toate în lucru, precum și 20 de podețe, dintre care șase noi și 14 reabilitate, între Oșorhei și Copăcel, căci dincolo de realizarea noii șosele de 5,8 km dintre municipiu și comuna Oșorhei (care va purta denumirea DJ 767J), proiectul include și reabilitarea unui tronson de 12,7 km al DJ 767E de la Oșorhei până la Copăcel.

Pe noua șosea vor fi amenajate, de asemenea, trei intersecții giratorii, în dreptul Metro, în Oșorhei la intersecția cu DJ 767E spre Copăcel și încă unul care va facilita accesul la viitorul Parc Industrial al comunei Oșorhei, precum și traversarea unei căi ferate uzinale care va fi utilizată de compania Nokian, care construiește în Oradea o fabrică de anvelope, investiție de 650 milioane euro.

7 centuri în lucru, 5 în vecinătatea Oradiei

„Traficul este una dintre problemele cele mai importante în Bihor, iar în Zona Metropolitană a Oradiei în mod deosebit. Acesta este motivul pentru care Consiliul Județean Bihor a gândit mai multe proiecte pentru decongestionarea traficului în această zonă”, a spus Mălan.

Vicele CJ Bihor a amintit că centura noului DJ 767J Oradea - Oșorhei face parte din proiectul mai amplu pentru „Creșterea mobilității în Zona Metropolitană Oradea”, în valoare de 108 milioane lei, care include, de asemenea, realizarea centurilor Nojorid și Sântandrei (acestea trei fiind executate de compania PORR), precum și a centurii Sânmartin (aflată și ea în execuție, de către o asociere condusă de Erbașu Construcții), în pregătire fiind, de asemenea, centura Biharia.

Practic, din 7 șosele de centură la care se lucrează în Bihor, 5 sunt în apropierea imediată a Oradiei, celelalte două fiind cele din Aleșd și Beiuș. În plus, a amintit Mălan, este în faza finală licitația pentru stabilirea constructorului pentru centura Biharia, a fost deja desemnat constructorul pentru prima etapă a Inelului Rutier Metropolitan (care va lega dinainte de Oșorhei până după Nojorid legăturile între DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad) și, în fine, se pregătește proiectul centurii de nord a Oradiei, prin Fughiu până la Biharia.

Trei sunt la 20%

În ce privește centura Oșorhei, reprezentantul PORR Construct, inginerul Florin Talabă, a declarat că lucrările, pentru care ordinul de începere a fost emis la finele lunii februarie a acestui an, au ajuns la un stadiu de realizare de 20%.

De altfel, acesta este gradul de realizare a lucrărilor și la centurile Nojorid și Sântandrei, a adăugat reprezentantul PORR. Talabă a precizat că pe cele trei șantiere, compania a mobilizat peste 100 de muncitori și 140 de utilaje, dintre care 60 de utilaje mici și mijlocii (buldozere, excavatoare, gredere și cilindri compactori), 50 de camioane 8x4 și 30 de camioane lungi pentru transportarea materialelor.

„PORR este o firmă serioasă, vedem o mobilizare foarte bună. Constructorii și-au asumat ca până în ianuarie – februarie (n.r. – 2024) toată infrastructura să fie gata (podurile și podețele – n.r.) și la începutul verii viitoare să se aștearnă asfaltul”, a spus vicepreședintele CJ Bihor.

Mircea Mălan a precizat că termenul pentru finalizarea centurii Oșorhei, precum și al celor din Nojorid și Sântandrei, este finele anului 2024, dar, după cum decurg lucrările, finalizarea va fi devansată.

De asemenea, Mălan a amintit că finanțarea proiectului pentru toate aceste trei centuri este asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Regional Nord-Vest. În prezent, însă, pentru că ghidul de finanțare nu a fost încă redactat, lucrările sunt finanțate de CJ Bihor din bugetul propriu, administrația județeană urmând să-și recupereze banii ulterior.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!