De 1 Decembrie, şoseaua de centură trebuia să fie funcţională. Constructorul s-a obligat ca, în condiţiile în care totul ar fi mers bine, la sfârşitul lunii noiembrie inelul ocolitor al oraşului să fie practicabil măcar pe două benzi.

Orădenii n-ar mai fi trebuit să-şi mănânce nervii prinşi în ambuteiajele interminabile din inima oraşului. Dar n-a mers totul bine...

Pe datorie

După luni de zile în care a lucrat pe datorie, luna trecută firma Selina, constructorul şoselei de centură, a fost la un pas să-şi strângă utilajele şi să trimită oamenii acasă, lăsând lucrarea baltă. Firma are de încasat de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) 14 milioane de lei numai pentru tronsonul cuprins între Bulevardul Ştefan cel Mare şi Calea Sântandreiului, dat de mult în folosinţă. Suma este dublată acum de lucrările executate pe porţiunea dintre Calea Devei şi Calea Clujului, adică între Selgros şi Metro.

Acest tronson trebuia redat circulaţiei pe data de 1 decembrie, dar constructorul spune că lucrările trenează din lipsa finanţării de la CNADNR. "Toate elementele componente ale asfaltului trebuie plătite anticipat. Dacă nu primim banii, sistăm lucrările", avertiza, încă de luna trecută, Călin Roman, directorul general al Selinei. Numai că de suferit, ar suferi tot orădenii...

"Plătim avans"

17 Bolojan.jpgCum CNADNR nu a dat un ban, în contul lucrărilor se pare că va plăti bugetul local. "Am rugat firma Selina să lucreze în continuare şi îi vom plăti în avans o sumă pentru lucrările pe care urma să le execute în 2010 în oraş. Practic, este o formă de împrumut acordat firmei", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei, spune că formula este perfect legală. "Să fie clar, noi nu vom plăti pentru şoseaua de centură, care este a Ministerului Transporturilor şi a CNADNR-ului, dar vom da un avans firmei Selina pentru lucrările pe care le are contractate Primăria", explică directorul.

Astfel, avansul de maxim 30% va fi plătit în contul contractului pentru amenajarea de parcări, plombări şi reparaţii de drumuri, sau aferent contractului pentru reabilitarea carosabilului în Calea Aradului şi Calea Clujului.

Centura, termen final

17 Rus.jpgBeniamin Rus (foto), patronul firmei Selina, promite că, în aceste condiţii, va finaliza lucrările la centură pe cheltuiala proprie. "Vom lucra în foc continuu. Spre sfârşitul săptămânii (n.r. - 7-14 decembrie) vom avea şoseaua asfaltată", spune Rus. Firma va primi avansul în luna ianuarie. "Nu sunt bani pe care Primăria ni-i dă degeaba, ci va trebui să executăm lucrări în contul lor în cursul anului 2010", precizează Rus, ca să nu se creadă că la mijloc ar fi ceva necurat.

Deşi încă nu s-au vehiculat vreo sumă, constructorul speră să încaseze undeva la 2 milioane de euro ca să-şi mai acopere din "găurile" provocate de CNADNR şi de Ministerul Transporturilor. Bani plătiţi din buzunarul orădenilor în contul unor lucrări care trebuiau finanţate din bugetul central. C-aşa-i în România!