Secţiunea dintre Biharia şi Borş a autostrăzii A3, noul punct de trecere a frontierei dintre România şi Ungaria, numit Borş II, dar şi porţiunea de autostradă M4 cu care sectorul românesc face conexiunea, au fost inaugurate, vineri, în prezenţa mai multor oficialităţi din cele două state vecine.

Guvernul României este reprezentat de miniştrii Bogdan Aurescu (Externe) şi Lucian Nicolae Bode (Transporturi).

"Deschidem traficul din ambele direcţii"

Ceremonia de deschidere a punctului de frontieră Borş II – Nagykereki şi de inaugurare a conexiunii dintre autostrăzile A3 şi M4 a început la ora 13 chiar în noul punct de frontieră, dotat cu câte 10 benzi pe fiecare sens.

La evenimentul care are loc în aer liber şi a debutat cu intonarea imnurilor celor două ţări participă zeci de persoane, în frunte cu oficialităţile. Din partea statului maghiar participă Peter Szijjártó, ministru de Externe. Între celelalte oficialităţi care iau parte la inaugurare se numără prefectul Dumitru Ţiplea, primarul Oradiei, Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Pásztor Sándor. 

Discursurile au fost începute de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, care a spus că, după legătura de pe A1, de la Nădlac (Arad), aceasta este cea de-a doua conexiune a celor două ţări pe autostradă, prezentată ca "un succes". 

El a mai precizat că recepţia pentru tronsonul Biharia-Borş a fost făcută pe 30 iulie 2020. "Astăzi deschidem oficial traficul din ambele direcţii pe secţiunile de autostradă corespunzătoare, A3 şi M4, şi inaugurăm totodată şi punctul de control de trecere a frontierei de pe teritoriul Ungariei", a spus Bode. 

La microfon au urmat cei doi miniştri de Externe, din România şi Ungaria, Bogdan Aurescu şi Peter Szijjártó, care au vorbit despre importanţa relaţiilor de parteneriat dintre cele două ţări, inclusiv pentru implementarea unor proiecte de infrastructură. 

"Îmi exprim speranţa că în curând vom putea vorbi mai mult, mai aplicat despre ceea ce ne uneşte, despre oportunităţile unor colaborări întărite între cele două state. Europa de astăzi are nevoie de relaţii de bună vecinătate, de parteneriate solide, şi asta îşi propune România în relaţia cu Ungaria", a spus Bogdan Aurescu. 

La finalul discursurilor, reprezentanţii celor două state au tăiat panglica, încheind astfel ceremonia de inaugurare a obiectivelor de infrastructură. 

Legătura cu vestul

Amintim că acest tronson al A3 se întinde pe doar 5,35 kilometri, din zona Biharia şi până la ieşirea din ţară. Astfel, şoferii vor putea să urce pe autostradă din România în dreptul localităţii Biharia şi îşi vor continua călătoria pe şoseaua în regim de autostradă până la legătura cu autostrada M4 de pe teritoriul Ungariei, după trecerea graniţei. 

Lucrările la tronsonul Biharia – Borş al autostrăzii Transilvania au fost executate de asocierea formată din Trameco SA, Vahostav SA, Drumuri Bihor, Drum Asfalt şi East Water Drillings şi au costat 145.663.083,37 lei fără TVA, potrivit CNAIR. Aceeaşi asociere urmează să lucreze pe tronsonul Biharia – Chiribiş al autostrăzii, unde lucrările au fost începute în urmă cu 15 ani de Bechtel, dar n-au fost finalizate.