Oradea, prin APTOR, a plătit, în toamna anului 2020, aproape 4.000 de euro către platforma European Best Destinations pentru promovarea oraşului ca destinaţie turistică sigură în contextul pandemiei de Covid.

Relaţia dintre Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune şi platforma turistică European Best Destinations este în atenţia publică în această perioadă în contextul în care Oradea a fost nominalizată drept una dintre cele mai bune destinaţii europene în 2022, iar unele voci au susţinut în spaţiul public că această nominalizare ar fi fost cumpărată.

Promovare, dar cu plată

Dezvăluirile legate de plăţile din 2020 au fost făcute de Flavius Bunoiu, fost director al Casei de Cultură Oradea, care a arătat pe blogul său că APTOR a plătit atunci 19.200 lei către platforma European Best Destinations. 

De asemenea, în postarea de pe blogul său, Flavius Bunoiu a subliniat că, în ultimii ani, mai multe primării din România au plătit către platforma European Best Destinations pentru înscrieri în diverse topuri şi competiţii, precum şi pentru promovare.

El a detaliat aceste exemple pentru a arăta un mecanism de lucru al platformei turistice. Concret, platforma European Best Destinations, cu sediul în Bruxelles, face anual oferte de promovare turistică operatorilor din domeniu, asociaţii şi municipalităţi. Pe de altă parte, tot anual, platforma realizează tot felul de topuri (cea mai bună destinaţie, cel mai bun târg de Crăciun etc.), incluzând oraşele partenere ale asociaţiei, a subliniat bloggerul. În 2021, Craiova a plătit 24.000 de euro pentru a-şi promova Târgul de Crăciun, dar şi oraşul, timp de un an.

În fine, Flavius Bunoiu spune că a obţinut lista de plăţi făcută de APTOR în perioada 2015-2020 (din care a dezvăluit şi suma de 19.200 lei plătită către EBD) abia după un proces, informaţiile nefiindu-i furnizate pe baza Legii privind accesul la informaţii publice. 

Plăţi... omise

Reprezentanţii APTOR au susţinut atât miercuri, cât şi joi, după dezvăluirile lui Bunoiu privind plata din 2020, că Oradea nu a plătit niciun leu pentru nominalizarea de la începutul acestui an, alături de alte 19 oraşe şi zone turistice, pentru titlul de "Cea mai bună destinaţie europeană în 2022".

Totuşi, când au fost întrebaţi miercuri în conferinţa de presă despre relaţia cu platforma European Best Destinations, atât directorul general al APTOR, Alina Toie, cât şi city-managerul Mihai Jurca au omis să vorbească despre plăţile din 2020.

Ba mai mult, când a explicat relaţia dintre cele două entităţi, Jurca a spus că există un parteneriat, prin care Oradea poate plăti pentru publicitate în publicaţii internaţionale renumite, dar nu a făcut-o: "Noi nu am dorit să apărem şi nici cred că vom vrea anul acesta".

"N-am plătit nominalizarea"

Contactat joi de BIHOREANUL, Mihai Jurca a afirmat că nu există niciun secret în legătură cu plăţile din 2020, însă în conferinţă el s-ar fi referit strict la nominalizarea pentru titlul de "Cea mai bună destinaţie europeană în 2022" şi cum APTOR nu a plătit pentru a o primi.

"Am spus ieri că noi n-am plătit nominalizarea (n.r. - pentru titlul de "Cea mai bună destinaţie europeană a anului 2022), lucru pe care-l spun şi acum. Şi am spus că în legătură cu această nominalizare am putea să activăm opţiunile de reclamă, dar nu am făcut-o. În 2020, după ce Oradea a fost declarată una dintre destinaţiile sigure, European Safest Destinations, am investit în nişte postări şi promovări online, considerând că trebuie să ne promovăm ca un oraş sigur. Dar, repet, nu a avut legătură cu European Best Destinations 2022", a afirmat city-managerul Oradiei, care în 2020 conducea APTOR.

Pentru promovare

La rândul său, actualul director general al APTOR, Alina Toie, a transmis un punct de vedere oficial, la solicitarea BIHOREANULUI.

"În 2020 APTOR a plătit suma de 3.980 euro către EBD pentru servicii de promovare ca urmare a clasificării oraşului Oradea ca destinaţie europeană sigură în contextul pandemiei (European Safest Destination 2020). Suma a fost achitată pentru serviciile de promovare (articole de promovare online, postări, etc.) pentru Oradea ca destinaţie sigură şi nicidecum pentru acordarea titlului. În condiţiile pandemiei, promovarea oraşului ca destinaţie sigură, a fost un demers pe care l-am făcut în susţinerea industriei de turism din Oradea. Acest demers a avut un efect vizibil pe perioada verii când gradul de ocupare a fost aproape de valorile din 2019", a transmis Toie.

Şefa APTOR a adăugat, la rându-i, că Oradea nu a plătit să fie nominalizată de European Best Destinations. Dar nu exclude ca, în acest an, să plătească pentru campanii de promovare a oraşului, prin respectiva platformă. În 2022, APTOR a inclus în buget suma de 70.000 de lei, care ar putea fi cheltuiţi pe "promovarea la nivel european, dacă o vom considera utilă destinaţiei noastre".

Alina Toie a transmis şi motivele selectate de EBD pentru includerea Oradiei între oraşele nominalizate la premiul de cea mai bună destinaţie în 2022, printre acestea numărându-se calitatea de a fi o destinaţie pentru "slow tourism", patrimoniul Art Nouveau, precum şi opţiunile de relaxare, inclusiv la aquapark.

Răspunsul APTOR: