Vechea zicală potrivit căreia "cine slujeşte pe altar, de pe altar trăieşte" îşi dovedeşte din plin valabilitatea şi în privinţa şefilor din Căile Ferate Române, mai mici sau mai mari.

Este şi cazul inginerului Marius Ionaşcu, şeful Districtului 5 Linii, care răspunde de căile ferate din aproape tot întregul judeţ. Întrucât firma Abed Nego - administrată în acte de socrul său septuagenar, dar pe care în realitate o conduce el - este singura agreată de Autoritatea Feroviară Română să execute construcţii în legătură cu calea ferată, aceasta a câştigat ambele licitaţii organizate de Primăria Oradea pentru prelungirea pasajului de sub Gară şi pentru reabilitarea podului rutier peste liniile ferate din strada Teodor Neş.

Ca şi cum nu ar fi fost de ajuns, dirigenţia de şantier, adică verificarea lucrărilor, a fost încredinţată apoi firmei Arhitectural Construct, deţinute de nimeni alta decât soţia sa, Daniela Ionaşcu, în pofida argumentului de bun-simţ că aceasta nu putea fi imparţială între constructor şi beneficiar de vreme ce avea acelaşi interes ca al soţului: cel de-a face profit în familie.

Monopol privat pe lângă liniile de stat

03 Ioan Marfici.jpg"Inginerul Marius Ionaşcu nici nu mai ştie care este firma Abed Nego şi care este Calea Ferată!", acuză Ioan Marfici (foto), angajat al CFR şi fost lider sindical al ceferiştilor din Bihor. Bărbatul spune că inginerul, şef al Districtului 5 Linii Ferate, responsabil cu infrastructura feroviară între Ciumeghiu, Carei şi Vadu Crişului, a monopolizat toate lucrările care se fac sub şi peste liniile de cale ferată, prin firma care formal este înregistrată pe numele propriului socru, Ioan Andrean.

"În acte, firma Abed Nego este administrată de socrul inginerului, un bătrân de 78 de ani, dar în realitate o conduce Ionaşcu. Profitând de relaţiile din CFR, Ionaşcu a obţinut pentru firma familiei un aviz special de la Autoritatea Feroviară Română, astfel că Abed Nego este singura care are voie să facă lucrări de construcţii în legătură cu calea ferată", spune fostul lider sindical.

Potrivit lui Marfici, Abed Nego s-a lansat în afacerile cu CFR în urmă cu câţiva ani, odată cu modernizarea Gării, pe baza unui contract încheiat cu Compania, iar acum le continuă şi cu Primăria Oradea, tocmai fiindcă are "exclusivitate" de la Căile Ferate.

Economie cu "negrişori"

Marfici zice că s-a decis să-l dea "în vileag" pe Ionaşcu deoarece acesta nu s-a mulţumit să monopolizeze lucrările tangente cu calea ferată, ci pentru realizarea lor foloseşte "la negru" şi angajaţi ai CFR. "Abed Nego a câştigat de la Primărie două lucrări, pentru prelungirea pasajului subteran din Piaţa Bucureşti până în strada Ecaterina Teodoroiu şi pentru reabilitarea podului rutier de lângă blocul ANL din Bulevardul Ştefan cel Mare. La amândouă, Ionaşcu a folosit mână de lucru de la CFR", susţine fostul sindicalist.

Potrivit spuselor sale, inclusiv el a lucrat pentru Abed Nego, fără însă să fi fost plătit, la fel ca alţi colegi: Nicolae Paşcalău, picher la Districtul 3 Linii, Sorin Manea, şef de echipă, Szoverfi Alexandru, şef District Căi de Artă, Sorin Mile, lăcătuş, Nicodim Topai, şef District Utilaje.

"Ionaşcu foloseşte CFR-ul în scop personal. Şi pe nevastă-sa a băgat-o în combinaţie, ca nu cumva să-i sufle cineva în ciorbă. După ce Abed Nego a câştigat licitaţiile pentru construcţii, dirigenţia ambelor şantiere o face firma soţiei lui Ionaşcu, Arhitectural Construct, care are sediul în aceeaşi casă cu Abed Nego. E normal ca el să facă lucrarea, iar apoi să fie verificat, chipurile, de nevastă? Doar n-o să-i spună femeia dacă greşeşte când amândoi au acelaşi interes!", spune Marfici.

"Garantat" de CFR

Verificând acuzele, BIHOREANUL a descoperit că Abed Nego a devenit o adevărată favorită a CFR-ului şi, automat, şi a Primăriei, în ce priveşte lucrările care au o legătură cât de mică cu calea ferată. Motivul? Potrivit reglementărilor CFR, restrictive dar obligatorii şi pentru autorităţile "civile", municipalitatea a trebuit să accepte la licitaţii doar firme care au aşa-numita atestare AFER (Autoritatea Feroviară Română). Or, singura societate din judeţ atestată de AFER e Abed Nego.

La licitaţia pentru prelungirea pasajului de sub Gară, organizată de Primărie, s-au prezentat două firme: Abed Nego şi Construcţii Bihor. Întrucât îi lipsea avizul AFER, aceasta din urmă a fost scoasă însă din joc şi, ca atare, contractul a fost încheiat în octombrie 2009 cu Abed Nego, pentru 4,17 milioane lei. Ulterior, în afacere a intrat şi firma de consultanţă a soţiei lui Ionaşcu, Arhitectural Construct, cu care Primăria a încheiat în mai 2010, în baza unei cereri de oferte, contractul de dirigenţie de şantier, contra a 11.900 lei plus TVA. Asta deşi dirigintele de şantier are rolul de a verifica dacă firma de construcţii respectă toate cerinţele tehnologice şi legale, inclusiv folosirea doar a unor muncitori calificaţi.

Povestea s-a repetat şi la licitarea lucrărilor de reabilitare a podului rutier din strada Teodor Neş, de care s-au arătat interesate Abed Nego şi Drumuri Bihor. Din nou, fiindcă aceasta din urmă nu are atestat AFER, a pierdut, iar în ianuarie 2011 Primăria a semnat cu Abed Nego un contract de 2,69 milioane de lei. Şi aici, dirigenţia de şantier a revenit ulterior, în mai 2011, tot firmei de consultanţă a Danielei Ionaşcu, pe 3.900 lei plus TVA.

Lege cu găuri

Reprezentanţii Primăriei susţin că prin încredinţarea unor lucrări de construcţii către firma administrată de socrul inginerului de la CFR şi prin atribuirea dirigenţiei de şantier către firma soţiei acestuia n-au încălcat nicio prevedere a legislaţiei cu privire la incompatibilităţi şi conflicte de interese.

"Ordonanţa 34 privind achiziţiile publice şi Legea 161 privind asigurarea transparenţei în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice şi în mediul de afaceri se referă numai la funcţionarii din comisiile de licitaţii, nu şi la relaţiile dintre societăţile private sau dintre persoanele care lucrează atât la companii de stat, cât şi la societăţi private. Ca atare, nu puteam impune în caietele de sarcini condiţia ca firma de construcţii să nu aibă nicio legătură cu CFR, şi nici ca dirigintele de şantier să nu aibă vreo legătură cu constructorul", spune Adina Marge, şeful Biroului Achiziţii Publice din Primărie.

Încurcată

BIHOREANUL a descins şi pe strada Berthelot, acolo unde îşi au sediile atât Abed Nego, cât şi Arhitectural Construct. Luată pe nepregătite, Daniela Ionaşcu a negat că de firma de construcţii s-ar ocupa soţul său, arătând că, în realitate, o conduce chiar ea, în baza unei împuterniciri date de tatăl său. Faptul pune şi mai mult în evidenţă incompatibilitatea în care se află femeia, în dubla ipostază de administratoare a firmei de construcţii, dar şi a celei de dirigenţie de şantier.

Sesizată asupra problemei, Daniela Ionaşcu a mai "scăpat" un detaliu, spunând că, de fapt, în numele Arhitectural Construct, dirigenţia de şantier la lucrările realizate de Abed Nego o face nu ea personal, ci un anume Szoverfi Alexandru. Adică, culmea, un alt angajat al CFR, şef District Căi de Artă, subordonat al soţului său. "L-am angajat cu normă parţială, de 2 ore pe zi", a explicat femeia, confirmând astfel încă o legătură între subalternii soţului şi afacerile familiei.

Versat

Mai puţin emotiv decât soţia sa, inginerul Marius Ionaşcu a încercat să dreagă busuiocul afirmând că între calitatea sa de ceferist şi afacerile familiei nu există niciun conflict de interese. Argumentul? Beneficiarul lucrărilor nu e CFR, unde el este angajat, ci Primăria. "Câtă vreme firma nu are contracte cu Compania, nu pot fi acuzat că aş profita de funcţie. Sunt şef la CFR de 17 ani şi nimeni nu m-a acuzat de vreo neregulă, din simplul motiv că nu încalc nicio lege. Sunt prea bătrân ca să fac prostii!", a închis Ionaşcu discuţia.

În opinia sa, faptul că s-a folosit de poziţia din Companie ca să poată câştiga licitaţii organizate de Primărie e chiar lăudabil. "Dacă nu eram eu şi firma nu avea avizul AFER, nici acum nu s-ar fi făcut nimic, nici la pasajul subteran, nici la podul rutier şi nici la modernizarea Pieţei Bucureşti", s-a lăudat inginerul, adăugând: "Eu chiar sunt mândru de lucrările pe care le-am făcut. Sunt de calitate şi arată şi frumos!".

Or fi, numai că poate şi alţii le-ar fi făcut cel puţin la fel, dacă ar fi avut ceea ce nimeni, în afară de el, nu are: măruntul, dar indispensabilul aviz al Autorităţii Feroviare. Şi, cum să-l aibă, dacă nu toţi sunt şi şefi la CFR?...


"Nu am obligat niciun ceferist să lucreze pentru Abed Nego. Firma are aproape 200 de angajaţi, mai mulţi decât am eu în subordine la CFR. Marfici minte ca să se răzbune că i-am întocmit actele de pensionare. Trebuia să iasă la pensie de 7 ani, dar ca să scape se tot ascunde în concedii medicale, deşi este sănătos tun"

Marius Ionaşcu


03 piramida.jpgÎN ASCENSIUNE
Firmă de succes

În ultimii 5 ani, Abed Nego a avut între 91 şi 193 angajaţi, cifre de afaceri între 3,1-7,1 milioane de lei pe an şi profituri nete între 93.000 şi 529.000 lei anual. Firma controlată de inginerul Marius Ionaşcu a renovat clădirea Gării Oradea, dar şi sediul sucursalei Băncii Naţionale, pentru care anul trecut a şi primit, de altfel, un trofeu din partea Ordinului Arhitecţilor. În ultimii doi ani, Abed Nego a încheiat cu Primăria Oradea mai multe contracte, între care cele pentru reabilitarea Liceului Lorrantffy Zsuzsanna, Grupului Şcolar Andrei Şaguna şi a Grădiniţei nr. 60 din strada Liszt Ferenc, pentru extinderea pasajului de sub Gară, pentru reabilitarea podului din strada Teodor Neş, pentru modernizarea Pieţei Bucureşti şi, nu în ultimul rând, pentru construirea "piramidei" (foto) din curtea interioară a Primăriei.