La 9 luni după ce a preluat de la CJ Bihor proiectul pentru construirea celor aproape 140 kilometri ai Drumului Expres Oradea - Arad, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a decis o nouă amânare, a treia, a evaluării tehnice a ofertelor depuse de firmele interesate să realizeze cele trei loturi. CNAIR nu dat nicio explicație publică pentru această amânare.

„Judecată” greoaie

Potrivit sistemului electronic centralizat de achiziții publice, CNAIR a decalat evaluarea tehnică a ofertelor înregistrate de firmele de construcții pentru toate cele trei loturi ale DX Oradea - Arad.

Astfel, pentru lotul I, între Oradea - Salonta (33,7 km), căruia i se adaugă un drum de legătură (de 5,3 km) între DN 70 Oradea - Arad și Salonta, care va funcționa ca șosea de centură ocolitoare a acestui municipiu, evaluarea celor 7 oferte a fost amânată pentru data de 18 octombrie. Aceasta este a treia amânare, termenele anterioare fiind 6 septembrie, 12 iunie și 10 aprilie.

Pentru lotul II, între Salonta - Chișineu Criș (39,7 km), plus un drum de legătură (de 10 km) până la granița cu Ungaria, noul termen stabilit de CNAIR pentru evaluarea celor 8 oferte este 21 octombrie. Precedentele termene au fost 31 august, 29 iulie și 9 mai.

Pentru lotul III, Chișineu Criș - Arad (40,07 km), plus un drum de legătură (de 2,9 km) cu Zona Industrială Arad Vest, evaluarea tehnică a celor 9 oferte a fost amânată pentru data de 1 noiembrie. Celelalte termene au fost, pe rând, 19 septembrie, 26 iunie, 11 aprilie.

Noile amânări nu au fost anunțate public de CNAIR, așadar nu este cunoscută nici motivația lor.

Cert este că, din cauza succesivelor tergiversări, lucrările de construire nu vor putea începe în acest an, mai ales dacă, după anunțarea ofertelor câștigătoare, firmele perdante vor contesta rezultatele.

Un an pierdut

Licitațiile pentru construirea DX Oradea - Arad, în lungime totală de 138 km cu tot cu drumurile de legătură, au fost lansate de CNAIR la jumătatea lunii februarie a acestui an.

La finele anului trecut, după ce proiectul șoselei a obținut toate avizele necesare, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, arăta că licitațiile pe cele trei loturi ar putea fi lansate în luna ianuarie, pentru ca lucrările să înceapă propriu-zis la începutul anului curent și să fie finalizate în primăvara anului 2026.

La începutul anului, însă, CNAIR a preluat proiectul pregătit de CJ Bihor în baza unui parteneriat încheiat cu CJ Arad și cu primăriile Oradea și Arad, astfel că organizarea licitațiilor nu a mai făcut-o administrația județeană din Bihor, ci Compania de Drumuri.

Licitațiile au fost suspendate la începutul lunii mai pe toate cele trei loturi, deoarece CNAIR a avut nevoie de timp să răspundă cererilor de clarificare ale firmelor interesate.

Ulterior, licitațiile au fost reluate și din nou suspendate până la începutul lunii august, când ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că vrea „să văd în lucru cât mai repede” șoseaua.

„Cel mai scurt drum din Nordul în Sudul Europei va străbate România. Dacă pierdem acest concurs, s-ar putea ca aceia care vin din Nordul Europei să aleagă rutele care vin de la Debrețin la Szeged și se duc spre Novi Sad, Belgrad și Salonic”, spunea atunci ministrul în subordinea căruia se află CNAIR.

Proiectul DX Oradea - Arad a fost readus în actualitate de cele patru administrații locale din Bihor și Arad, care la finele anului 2020 și-au asumat actualizarea vechiului studiu de fezabilitate întocmit de fosta CNADNR în urmă cu aproape un deceniu și jumătate, fără ca de atunci să fi întreprins ceva concret pentru construirea șoselei.

Potrivit proiectului, DX Oradea - Arad ar costa până la 11,7 miliarde lei (1,68 miliarde euro) plus TVA, iar durata execuției ar trebui să fie de 24 de luni.

El ar urma să conecteze Nordul Europei de la Marea Baltică de Sudul continentului la Marea Egee și este considerat un proiect strategic la nivelul UE, de altfel sursa de finanțare fiind Programul de Transporturi 2021 – 2027.

Traseul prin Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea - Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în stadiu de finalizare), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea - Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea - Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta - Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 86 de poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate (podețe).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!