Primele camioane cu gunoi se pun la coadă încă din zori. Unii şoferi au pornit din Cluj Napoca la ora 3 dimineaţa şi au venit întins, alţii au plecat seara şi au înnoptat pe drum. Nimeni nu vrea să-l prindă arşiţa în groapa de gunoi a Oradiei.
La deschiderea deponeului, de-a lungul şoselei erau deja aliniate trei camioane. Apoi, în loc să scadă, coada s-a lungit. "N-ar merge aşa greu, poate, dacă ne-ar lua în ordinea sosirii. Dar orădenii au întâietate", zice cu năduf un şofer clujean.
Între primari
Ajuns acum două luni în imposibilitatea de a mai depozita gunoaiele în groapa judeţului Cluj, închisă din cauza neconformării la standardele de mediu, primarul de Cluj Napoca, Emil Boc, a trimis câteva săptămâni deşeurile la Alba Iulia, iar când s-a închis şi groapa de acolo, a cerut ajutorul primarului Ilie Bolojan. Firmele care se ocupă de salubritatea clujeană negociau deja de doi ani cu Eco Bihor aducerea gunoiului la Oradea. Asta până în iulie când, cu acordul Consiliului Local, Bolojan a semnat cu Boc o înţelegere pe 3 luni privind preluarea a 9.000 tone de deşeuri, lunar.
Calculele lui Bolojan au fost clare. Pe de o parte, la împărţirea fondurilor UE din următorul ciclu bugetar, Oradea va avea nevoie de un contrafavor din partea Clujului. Pe de altă parte, pe lângă tariful de 14,95 euro plus TVA pe tona de deşeuri, cât plătesc bihorenii, clujenii s-au obligat la încă o taxă, de neutralizare, de 2,5 euro plus TVA pe tonă. Deşi detaliul nu a fost confirmat oficial, cei 67.500 euro astfel adunaţi vor fi investiţi în amenajarea unor zone verzi. "Dacă Eco Bihor vrea să demareze proiecte de responsabilitate socială, sunt încă destule zone care trebuie amenajate", a spus Bolojan, trasând implicit această sarcină.
28 de camioane pe zi
Începând din 15 iulie, firmele clujene Rosal, Brantner Servicii Ecologice şi Compania de Salubritate Brantner Veres trimit zilnic la Oradea 430 tone de gunoi, cu 28 de camioane. Maşinile ocolesc oraşul pe centură şi ajung la groapă dinspre Borş, pentru a reduce riscul de poluare cu gaze, praf, mizerii şi zgomot. În schimb, cozile se formează pe strada Matei Corvin. "Am stat la coadă şi 2 ore în miros de gunoi", zice clujeanul Petru Sabău (foto). Şoferii spun că şirul de maşini periclitează ceilalţi participanţi la trafic, pentru că staţionează într-un loc nepotrivit. "Camioanele acoperă semnele de trecere de nivel cu calea ferată. Dacă are loc un accident, suntem buni de plată", cobeşte alt şofer clujean.
De aglomeraţie sunt deranjaţi, deşi au întâietate la intrarea în haldă, inclusiv angajaţii RER. "Degeaba avem prioritate dacă înăuntru aştepţi după alţii să intri la rampa de descărcare ori să fii cântărit. Uneori pierd şi o oră", spune un şofer orădean. Şi are dreptate: în deponeu lucrează cam 100 de oameni, dar există un singur cântar şi un singur cilindru compactor pentru nivelarea deşeurilor.
Cu prelungire?
Cozile se formează dimineaţa, când se întâlnesc la poartă clujenii veniţi de pe drum cu orădenii. Peste zi, lucrurile se mai limpezesc. "Şoferii ştiu că după ora 18:30 nu se mai intră în deponeu, aşa că după-amiaza nu prea vin", explică directorul tehnic al Eco Bihor, Istvan Szentes.
Gunoaiele clujenilor sunt formate din deşeuri menajere şi stradale. "Conţin inclusiv materiale reciclabile, pe care le sortăm spre valorificare". Înţelegerea expiră pe 15 octombrie. Cum este greu de crezut că în trei luni Clujul va avea un deponeu ecologic, e de aşteptat ca Boc să ceară prelungirea contractului. "Dacă Primăria acceptă, noi ne conformăm", spune Szentes.
Conducerea Eco Bihor a început deja demersurile pentru deschiderea celei de-a treia celule a haldei. "Oricum trebuia să cerem aprobările pentru ca anul viitor să putem lucra. La o capacitate de 683.000 tone, cât are o celulă, cele 27.000 tone aduse din Cluj umplu depozitul mai repede cu doar două săptămâni. Nesemnificativ", spune directorul, care consideră că preluarea deşeurilor nu e neapărat o afacere pentru firmă, cât o mână de ajutor întinsă clujenilor. Pentru că, ironic sau nu, salubritatea este cam singurul domeniu în care Oradea a luat-o înaintea Clujului...
VOCEA STRĂZII
Credeţi că Primăria a luat o decizie bună acceptând ca timp de trei luni gunoaiele din Cluj Napoca să fie aduse în depozitul din Oradea?
Nu, Clujul nu merită ajutor de la Oradea, la câte obstacole au venit din partea lor în procesul de dezvoltare al oraşului nostru. Şi mai ales pe nişte bani de mizerie...
Gigi Frugina
Pentru Oradea nu e nimic deranjant, fiindcă avem spaţiu de depozitare pentru zeci de ani. În schimb, pentru un oraş cu pretenţiile Clujului situaţia e jenantă.
Roli Roxi
În tot judeţul Cluj nu există un loc viran unde să depoziteze gunoaiele? Bine că au bani de aeroport şi de festivaluri. Ce favoruri ne-a făcut Boc ca să-i acceptăm gunoaiele?
Georgeta Petca
Intrarea unor sume suplimentare în bugetul oraşului este binevenită. Poate că nu sună bine să fii gunoierul altora, dar şi asta este o afacere.
Kovacs Levente
În 90% din situaţii ne plângem că alte oraşe sunt mai tari decât noi, în special Clujul. Rampa de gunoi a Oradiei pentru asta este menită, să colecteze deşeuri.
Cristi Ursuţ
Timpul ne va spune dacă a fost o decizie bună sau nu. Când vom avea noi nevoie de Cluj Napoca, atunci vom şti dacă am făcut bine.
Cristian Radu Berende