Liceul CFR se retrage la depou. Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida îşi pregăteşte ultima generaţie de elevi. Proiectul privind reţeaua unităţilor de învăţământ preuniversitar gândit de conducerea Primăriei prevede comasarea a nu mai puţin de 41 şcoli şi grădiniţe din cele 68 existente acum, începând cu anul şcolar 2012-2013.

"Am propus aceste măsuri pentru că noua lege a învăţământului încurajează unităţile şcolare cu un număr mare de elevi", spune primarul Ilie Bolojan. Care nu va rata ocazia de a face noi reduceri de personal...

Învăţământ cu "deficit"

În trei zile, economiştii Primăriei au făcut cinci planuri. Fiecare mai dur decât precedentul. Conform noii legi a învăţământului, administraţia locală e obligată să transmită Ministerului Educaţiei până la data de 13 ianuarie planul privind reţeaua unităţilor preuniversitare pentru următorul an şcolar.

02 ilie bolojan_2.jpgCând a văzut cifrele, primarul Ilie Bolojan (foto) s-a luat cu mâinile de cap. "Şcolile şi grădiniţele din Oradea au încheiat anul 2011 cu un deficit de peste 500.000 lei la fondul de salarii. Până la urmă, la sfârşitul lunii decembrie bugetul central a făcut alocările necesare, iar profesorii şi-au putut primi salariile, dar am fost avertizaţi că de anul acesta nu se va mai face la fel. Aşa că, dacă nu luăm măsuri, vor fi probleme mari, pentru că Primăria nu va avea de unde acoperi deficitul, iar dascălii ar putea rămâne fără lefuri tocmai la final de an", spune primarul.

"Să se comaseze!"

Pentru eficientizarea activităţii, Bolojan a gândit un sistem care să majoreze veniturile unităţilor de învăţământ concomitent cu scăderea costurilor. Cum noua lege favorizează unităţile cu mulţi elevi, acestea urmând să primească de la bugetul central o sumă mai mare de bani pe cap de elev, municipalitatea va face "unificări" în masă. "Comasările fac posibilă majorarea alocărilor per elev, crescând veniturile şcolii cu până la 10%. În paralel, am putea diminua cheltuielile prin reducerile de personal", spune Bolojan.

Spre exemplu, dacă pentru o grădiniţă cu 150 de copii costul standard pentru un copil (fixat de Minister) este de 276 lei pe an, iar pentru o şcoală cu 300 de elevi este de 264 lei, prin unificarea într-o singură unitate cu 450 de elevi, alocaţia urcă la 293 lei pentru un copil de grădiniţă, respectiv la 281 lei pentru un elev. Iar suma creşte direct proporţional cu numărul de copii!

În plus, prin alipirea administrativă a grădiniţelor la şcoli se reduc automat posturile de directori, contabili şi cele de personal auxiliar. Cum anul trecut doar 6 din cele 29 de grădiniţe s-au încadrat în bugetul de salarii, iar 3 au avut un deficit de până la 5%, care ar putea fi eliminat printr-o mai bună gestionare, de anul viitor doar 9 grădiniţe vor mai avea personalitate juridică proprie. Şi acestea doar atâta vreme cât se vor menţine pe plus. Celelalte vor fuziona între ele sau chiar cu unele şcoli.

Liceul CFR se desfiinţează!

BIHOREANUL a aflat că "unificările" vor afecta chiar şi câteva şcoli. Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida, de pildă, va fi desfiinţat prin absorbţie. Începând din toamnă, cei 470 de elevi vor fi redistribuiţi colegiilor Constantin Brâncuşi şi Andrei Şaguna. Astfel, din trei licee subfinanţate vor rămâne două, dar mai puternice.

02 eduard florea.jpgÎn plus, Primăria scapă de o bătaie de cap. "Clădirea liceului Dimitrie Leonida a fost retrocedată Episcopiei Ortodoxe, deci oricum trebuia să eliberăm spaţiul. Aici se va muta Liceul Ortodox care, după fuzionarea cu fosta Şcoală Generală nr. 17 petrecută acum doi ani funcţionează într-un spaţiu al Primăriei din strada Aluminei", spune directorul economic al municipalităţii, Eduard Florea (foto).

Culmea ironiei, prin absorbţia şcolii de cartier, unitatea a căpătat clase "ortodoxe", inclusiv de... limbă maghiară! Pe viitor, însă, pentru aceste clase, precum şi pentru copiii de ciclul primar care nu doresc să se mute din Rogerius în centru, la Liceul Ortodox, Primăria va reînfiinţa din toamnă Şcoala Andrei Mureşan, tot în locul fostei Şcoli Generale nr. 17.

Trei în unu

Comasările vor afecta şi cei 377 de elevi ai Şcolii Octavian Goga din strada Cazaban. Aceasta, împreună cu Grădiniţa 42 din strada Salcâmilor, va fuziona prin absorbţie cu Colegiul Tehnic Transilvania. Prea mici să se descurce singure, cele două unităţi şcolare au căzut victime vecinătăţii fostului liceu Sinteza.

"Grădiniţa e lipită de şcoală, iar cele două clădiri sunt la câteva sute de metri de liceu. Prin unificare, elevii s-ar putea muta în clădirea colegiului eliberând imobilul, fapt care ar scădea automat cheltuielile de întreţinere. La fel, grădiniţa şi-ar reduce cheltuielile de personal, deoarece va putea beneficia de serviciile cantinei liceului", spune Florea.

În plus, cum clădirea Şcolii Octavian Goga a fost reabilitată integral în ultimii 3 ani, municipalitatea ia în calcul să mute aici Şcoala "Nicolae Bălcescu" care funcţionează într-un imobil al Fundaţiei "Caritate" şi pentru care municipalitatea plăteşte o chirie de 3.500 euro pe lună. Iar asta înseamnă peste 182.000 lei pe an!

Pe şest...

Deşi soarta celor două şcoli şi a celor 21 de grădiniţe ameninţate cu desfiinţarea juridică va fi hotărâtă săptămâna aceasta de Consiliul Local, după obţinerea avizului Inspectoratului Şcolar Bihor, dascălii unităţilor vizate îşi văd de vacanţă fără să ştie ce îi aşteaptă. Încă.

"Pe noi nu ne-a informat nimeni, dar adevărul e că având relaţii de subordonare atât faţă de Primărie, cât şi faţă de Inspectorat, nici nu era obligatoriu să ne anunţe", zice resemnată Daniela Vîlceanu, directoarea Colegiului Dimitrie Leonida. Profesoara crede, însă, că mutarea va afecta elevii. "Majoritatea fac naveta cu trenul de la ţară. Până acum le era uşor, pentru că liceul e lângă Gară, dar pe viitor vor trebui să apeleze la mijloace de transport în comun", spune Vîlceanu. Nici directorul Şcolii Octavian Goga, Ioan Heciu, nu ştie nimic de comasare. "Zvonuri s-au mai auzit, dar în lipsa unei informări oficiale nu le-am dat crezare", zice directorul.

Şi la fel se întâmplă cu majoritatea angajaţilor de la grădiniţă, care vor afla în curând despre comasări, mutări şi reduceri de personal. Pentru că unităţile şcolare nu se încadrează în bugetele de salarii şi, deci, trebuie restructurate. După "metoda Bolojan"...


"Grădiniţele care sunt gard în gard cu o şcoală şi nu se încadrează în fondul de salarii se vor uni într-o singură unitate. Asta va duce la scăderea cheltuielilor de personal prin reducerea unor posturi şi la creşterea veniturilor de la bugetul central prin încadrarea într-un cost-standard superior"

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei


DECIMATE

9 grădiniţe de sine stătătoare vor mai rămâne în Oradea


PERFORMANŢA COSTĂ!
"Olimpici" pe minus

Gândită să încurajeze învăţământul de masă, prin stimularea competiţiei între şcoli pentru atragerea de elevi, reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar, metoda costului standard pe cap de elev dezavantajează în schimb şcolile performante. "Există un paradox pe care legiuitorul va trebui să îl ia în calcul. Legea încurajează unităţile şcolare cu număr mare de elevi şi dezavantajează unităţile de elită", spune directorul Eduard Florea.

Explicaţia e simplă: pentru ca o unitate şcolară să devină performantă, ea are nevoie de profesori bine pregătiţi, cu înalte grade didactice şi salarii pe măsură, fapt care pune presiune pe bugetul cheltuielilor de personal. Cel mai bun exemplu este Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, care anul trecut şi-a depăşit bugetul de salarii cu 16%, în vreme ce unităţi precum Colegiul Tehnic Traian Vuia a înregistrat un excedent de 22%, Grupul Şcolar Ioan Bococi a avut un surplus de 33%, iar Grupul Şcolar Gheorghe Bariţiu a încheiat anul rămânându-i 40% din bugetul de salarii.