Înființarea companiei aeriene a municipalității orădene și administrației județene, care pun la bătaie pentru asta 3 milioane euro, a fost aprobată de consilierii județeni ai PNL și UDMR, cei ai PSD abținându-se. Liderul acestora, Felix Cozma, i-a cerut președintelui Ilie Bolojan „chibzuință” în cheltuirea banilor publici, primind drept răspuns atât asigurarea că acest lucru se întâmplă, cât și că riscurile trebuie asumate. Bolojan a amintit de alte două investiții mult criticate la vremea lor, dar care au produs dezvoltare.

„Mașinărie de tocat bani”

Proiectul de hotărâre al CJ Bihor pentru înființarea Air Oradea a fost pus sub semnul îndoielii, la reuniunea de miercuri, doar de către liderul grupului PSD, Felix Cozma, care a luat cuvântul pentru a afirma că „apetitul pentru zboruri din Oradea către anumite destinații se pare că nu este foarte mare” și a sublinia că noua întreprindere este una riscantă.

„În această situație veniți totuși cu un proiect care se poate transforma într-o mașinărie de tocat bani, și faceți acest lucru când multe companii aeriene se clatină sau chiar își închid porțile. Îndemnul nostru este să fiți chibzuit cu banii județului Bihor, puneți la bătaie 3 milioane de euro pentru o chestiune care vom vedea în următorii trei ani dacă funcționează”, a spus liderul grupului PSD, adăugând că ar exista destule alte obiective pe care administrația din Oradea și cea județeană să dea banii.

Transparență și confidențialitate

Cu toate că PSD-iștilor nu li s-au raliat și aleșii UDMR, astfel că rezultatul votului nu îi dădea emoții, Bolojan a ținut să-i răspundă lui Cozma așa încât, de fapt, toți consilierii județeni să ia act că demersurile pentru înființarea și funcționarea Air Oradea sunt pe deplin transparente. Bolojan a dezvăluit inclusiv faptul că toți liderii de grupuri din CJ cunosc detaliile viitoarei întreprinderi, inclusiv cele patru curse externe promise a fi făcute de compania aeriană locală.

„Vă informez că aseară am avut o prezentare a planului de afaceri, în condiții de confidențialitate, astfel încât fiecare lider de grup (n.r. – așadar inclusiv Cozma) să aibă cunoștință despre planul pentru ca această entitate să funcționeze. Nu putem în momentul de față să facem publice (n.r. – detalii), pentru că este o chestiune de rezervare de sloturi, de confidențialitate”, a spus președintele CJ Bihor.

„Apetit pentru dezvoltare”

De asemenea, Bolojan a spus despre presupusul inapetit al bihorenilor de a călători cu avionul că „nu știu dacă este un apetit pentru zboruri, dar este un apetit pentru dezvoltare”.

„Conectivitatea aeriană, ca și cea rutieră ori feroviară, este o condiție de bază a dezvoltării economice mai bune. E adevărat că nu există o garanție că totul va fi perfect (n.r. - în ce privește viitoarea companie Air Oradea), dar există certitudinea că dacă nu facem nimic șansele să ne dezvoltăm vor fi mai reduse”, a mai spus președintele CJ Bihor.

Remember: Centura Oradiei și Parcul Industrial

Pe de altă parte, Bolojan a ținut să amintească despre două proiecte vehement contestate în perioada de început în fruntea Primăriei Oradea, dar care în scurt timp și-au dovedit utilitatea, realizarea lor contribuind decisiv la dezvoltarea locală.

„În 2007-2008, când s-a creionat centura Oradiei, era o dispută de ce să se facă pe 4 benzi, de ce nu se face pe 2 benzi. Gândiți-vă ce ar fi însemnat azi traficul pe centura cu 2 benzi”, a spus fostul primar al Oradiei, adăugând că în „2008-2009, când s-a realizat proiectul Parcului Industrial din Șoseaua Borșului, în plină criză economică, problema a fost de ce trebuie să finanțăm cu 7 milioane de euro rețelele, că oricum n-o să vină companii în Oradea. Azi sunt 20.000 de locuri de muncă în plus în Oradea și cred că o mare parte se datorează și acestor investiții”.

„Suntem cumva forțați s-o facem”

Președintele CJ Bihor a insistat că „dacă nu vom avea o conectivitate aeriană nu vom putea trece cu structura economiei la nivelul următor, cu valoare adăugată mai mare”, dar și că „această companie suntem cumva forțați s-o facem”, alternativa pentru a asigura relaționarea Oradiei cu centre europene pe cale aeriană fiind doar subvenționarea în continuare a curselor externe operate de alte companii, așa cum se întâmplă în prezent, dar fără a exista garanția menținerii curselor.

Bolojan le-a promis consilierilor județeni că vor fi „ținuți la curent” cu toate informațiile privind activitatea companiei, subliniind că administrația județeană este obligată să își asume „niște riscuri”, dar și că „avem toată grija față de cheltuirea banilor publici”.

La vârful Air Oradea, un greu al Tarom și Blue Air

Odată cu înființarea companiei aeriene a municipalității și județului, aleșii din CJ Bihor au avut de votat și reprezentantul administrației județene în Adunarea Generală a Acționarilor Air Oradea și administratorul neexecutiv care să reprezinte județul în Consiliul de Administrație al societății.

În prima poziție a fost votat vicepreședintele CJ Bihor Călin Gal, cu 28 voturi pentru, două împotrivă și două abțineri, în vreme ce a doua îi va reveni lui Gheorghe Răcaru, fost director Tarom și apoi al Blue Air, cu o experiență de 48 de ani în aviație și în managementul companiilor aeriene, acesta primind 29 de voturi pentru, unul singur contra și o abținere.

În final, înființarea companiei Air Oradea, cu cei doi reprezentanți ai județului în conducere, a întrunit 29 de voturi din partea consilierilor PNL și UDMR și 6 abțineri, cele ale consilierilor PSD.