La o zi după ce Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a anunţat pe site-ul său că la finele anului trecut, pe 28 decembrie, a emis Decizia 2298/C2/2677 prin care a dispus anularea - pe motiv de „încălcări nelegale” - a licitaţiei pentru atribuirea contractului în vederea proiectării şi construirii noului terminal pentru pasageri al Aeroportului din Oradea, conducerea acestuia a dat publicităţii un comunicat de presă prin care face precizări. Potrivit acestora, nu doar că nu a încălcat nicio lege, ci chiar comisia de licitaţie, alcătuită din trei reprezentanţi ai instituţiei şi încă doi ai Consiliului Judeţean Bihor, a fost cea care a oprit procedura.

În comunicatul transmis presei locale sâmbătă, invocând „transparenţa de care dorim să dăm dovadă şi în viitor”, Biroul de Presă al Aeroportului prezintă întreaga cronologie a procedurii de achiziţie publică a lucrărilor de proiectare şi construire a noii aerogări.

Potrivit acesteia, Studiul de Fezabilitate care a stat la baza scoaterii la licitaţie a lucrărilor a fost finalizat de SC IPTANA SA Bucureşti pe 4 aprilie 2016 şi aprobat prin votul consilierilor judeţeni la 19 aprilie, iar pe 24 octombrie a fost transmisă în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) documentaţia ce trebuia verificată de Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), aceasta validând-o pe 27 octombrie, iar pe 1 noiembrie fiind publicat pe SEAP anunţul de participare în baza căruia firmele interesate puteau depune oferte până la 21 noiembrie.

Biroul de Presă al Aeroportului orădean arată că până la această dată firmele interesate au formulat solicitări de clarificări în legătură cu caietul de sarcini, iar în urma răspunsurilor date de comisia de licitaţie compania UTI Grup SA a formulat o contestaţie împotriva procedurii la CNSC, pe data de 25 noiembrie. De asemenea, Aeroportul precizează că până la data limită s-au înscris în competiţie trei asocieri de firme, constituite din nouă firme.

Pe data de 22 decembrie, însă, comisia de licitaţie formată din trei reprezentanţi ai Aeroportului şi doi ai Consiliului Judeţean Bihor a decis anularea procedurii, motivul fiind „în principal existenţa unor erori/omisiuni ale Studiului de Fezabilitate (n.r. – întocmit de IPTANA şi însuşit anterior de Aeroport), ceea ce a condus la depunerea unor oferte care nu pot fi evaluate unitar”.

Comunicatul arată că CNSC a admis contestaţia UTI Grup SA „în paralel” cu evaluarea comisiei de licitaţie, chiar dacă această societate nici nu a depus o ofertă.

Cum problema pare să fi fost Studiul de Fezabilitate, reprezentanţii IPTANA au fost convocaţi de urgenţă „în vederea revizurii acestuia”, o analiză în acest sens fiind făcută în zilele de 5 şi 6 ianuarie la Oradea, proiectantul angajându-se „că cel târziu până la data de 15 ianuarie 2017 va înainta Regiei Autonome Aeroportul Oradea Studiul de Fezabilitate revizuit”, după care Aeroportul şi CJ Bihor vor relua procedurile în vederea scoaterii la licitaţie a contractului.

„RA Aeroportul Oradea precizează faptul că nu s-a încălcat nicio prevedere legală privind procedura de achiziţie”, iar întârzierea provocată de problemele apărute este „de aproximativ 2 luni”. De asemenea, conducerea Aeroportului estimează că noul anunţ pentru licitaţie va fi transmis spre publicare SEAP până la mijlocul lunii viitoare.

Amintim că CNSC şi-a motivat decizia de anulare a licitaţiei pentru construirea noului terminal de pasageri a Aeroportului orădean invocând „abateri grave de la prevederile legislative care afecteaza procedura de licitaţie şi implicit de atribuire”.

Citiți pe această temă și articolul Noul terminal de pasageri al Aeroportului, debut cu eşec: Licitaţia anunţată de Consiliul Judeţean a fost anulată ca nelegală