Licitaţia, înaintea finanţării

Şeful CJ, Cornel Popa, şi cel al Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, au anunţat joi, într-o conferinţă de presă, că, deşi încă nu a fost semnat contractul de finanţare cu Comisia Europeană, autorităţile de la Bruxelles au dat undă verde licitaţiei pentru atribuirea lucrărilor de modernizare şi extindere a aeroportului, aceasta fiind deja lansată pe SEAP la începutul săptămânii, pe 20 ianuarie.

"Nu de capul nostru am lansat licitaţia, ci în urma acordurilor primite, pentru că până în 30 septembrie 2015 proiectul trebuie finalizat. Din ce ştim, acordul de finanţare urmează să fie semnat curând, poate chiar la Oradea, poate în prezenţa premierului. Orice prim-ministru îşi doreşte să participe la semnarea unui asemenea contract, care nu se semnează în fiecare zi", a spus Popa.

Preşedintele CJ a mai adăugat că speră ca firmele care vor participa la licitaţie şi vor pierde "să nu-şi taie picioarele reciproc", determinând amânarea începerii lucrărilor. Popa a precizat că până pe 4 martie toate firmele care îndeplinesc criteriile pot depune oferte.

Condiţii severe

La rându-i, comandantul Aeroportului a afirmat că firmele care sunt interesate de lucrare vor avea de respectat reguli stricte, atât pentru a le fi acceptate ofertele, cât şi pentru a nu fi penalizate în timpul efectuării lucrărilor sau înaintea recepţionării acestora.

"Deja patru firme au cerut clarificări, ceea ce înseamnă că va fi o concurenţă foarte mare, dar am şi pus condiţii foarte aspre. Firmele trebuie să aibă autorizări speciale de la Autoritatea Aeronautică Română, să îşi asume un grafic de lucrări în trei etape pentru a ţine aeroportul închis cât mai puţin timp, pentru că acesta va fi un criteriu important pentru departajare, şi vor suporta penalizări de 50.000 euro pentru fiecare zi în care aeroportul va fi ţinut închis peste perioada asumată. În plus vor fi şi alte penalizări pentru întârzierea per ansamblu a lucrărilor", a spus Gheorghe Pasc.

Gata pentru 6 avioane

Pasc a precizat că actuala pistă va fi complet înlocuită, pentru ca la final lungimea să fie extinsă de la 1.800 metri la 2.100 metri, lăţimea de la 30 la 45 de metri, iar ea să suporte greutatea aeronavelor de dimensiuni mari, tip Boeing.

De asemenea, vor fi construite o nouă platformă, un nou sistem de balizaj (nu doar pe marginile pistei, ci şi pe axul central al acesteia), precum şi o nouă uzină electrică pentru susţinerea sistemului de balizaj, la care nu vor exista cuplaţi alţi consumatori.

În fine, a spus Pasc, platformele vor permite "parcarea" concomitent a şase aeronave, din care două grele, tip Boeing, două medii (tip ATR 42) şi două mici (tip ATR 72).

Valoarea totală a proiectului de modernizare şi extindere a Aeroportului orădean este de 130,075 milioane lei, din care valoarea totală eligibilă de 96,306 milioane. Din această sumă, 85% (81,860 milioane lei) vor fi asigraţi de Comisia Europenă prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (axa pentru infrastructura de transport aerian), 2% (1,926 milioane lei) din bugetul Consiliului Judeţean Bihor, iar 13% (12,519 milioane lei) de la bugetul de stat.

Proiect cu opinteli

Proiectul de modernizare şi extindere a Aeroportului din Oradea a fost elaborat în 2011, când preşedinte al CJ Bihor era Radu Ţîrle, iar în iunie 2012 a fost declarat eligibil de Autoritatea de Management a POS Transporturi, cu un punctaj de 92 din 100 puncte posibile.

Finanţarea a fost însă amânată, astfel încât în vara anului trecut proiectul a trebuit să fie actualizat şi depus din nou, primind undă verde spre finanţare de la autorităţile europene împreună cu cele elaborate pentru aeroporturile din Craiova şi din Iaşi.

Banii vor fi asiguraţi, conform asigurărilor primite de CJ de la autorităţile din Bucureşti şi de la Bruxelles, cel mai probabil în cursul lunii următoare.