Cu excepția celor doi consilieri județeni ai AUR, aleșii bihorenilor au votat pentru repartizarea către cele 101 primării din județ a peste 43 milioane lei din fondul de rezervă aflat la dispoziția Consiliului Județean.
Împărțeala s-a făcut după discuții cu toate primăriile, pentru cofinanțarea proiectelor acestora, a susținut președintele interimar al CJ Bihor, Mircea Mălan, însă reprezentanții AUR au fost supărați că în cererile de finanțare trimise administrației județene edilii nu au ținut cont și de pretențiile consilierilor locali ai acestui partid.
„Sprijin tuturor primăriilor”
La fel ca toate consiliile județene din țară, și CJ Bihor a primit de la bugetul de stat, ca sume defalcate din TVA, aceeași sumă de 43,654 milioane lei, pe care a repartizat-o celor 101 comune, orașe și municipii din județ pentru acoperirea parțială a cheltuielilor pentru implementarea unor proiecte de interes local.
„Am acordat sprijin tuturor primăriilor, indiferent de culoarea politică. Fiecare primar a solicitat un anumit sprijin și pentru anumite investiții. Colegii de la Direcția Economică, împreună cu dl vicepreședinte Abrudan, au purtat discuții cu fiecare primar în parte și în funcție de posibilitățile pe care le avem, în funcție de nevoile de acolo, am distribuit această sumă”, a explicat președintele interimar Mircea Mălan (foto) într-o conferință de presă susținută miercuri, cu puțin înaintea ședinței CJ Bihor în care aleșii au fost chemați să aprobe repartizarea sumei.
„Județul se dezvoltă când toate comunitățile din județ se dezvoltă. De aceea, sprijinim dezvoltarea tuturor comunelor și orașelor, atât cât se poate și cu resursele pe care le avem la îndemână”, a mai spus Mălan.
„Nu s-a ținut cont”
În reuniunea consilierilor județeni, însă, modul în care au fost alocați bani a stârnit nemulțumirea celor doi consilieri județeni AUR, Diana Noane și Ciprian Blejan, aceștia votând împotrivă.
Ciprian Blejan (foto) a spus că la alegerile locale din 9 iunie anul trecut, partidul său a obținut un scor de peste 5%, astfel că are reprezentanți în câteva consilii locale din județ, care au propus primarilor cofinanțarea unor proiecte, fără ca acest lucru să se reflecte în proiectul supus aprobării consilierilor județeni. „La Olcea, de exemplu, fostul nostru candidat la Primăria comunei, care acum este consilier local, a promis în campanie să se facă un drum spre cimitirul din localitate, dar nu s-a ținut cont de propunere”, a spus Blejan.
Mălan i-a răspuns că alocarea banilor nu s-a făcut pe criterii politice, ci pe baza solicitărilor trimise de fiecare primărie.
După proiecte
Conform hotărârii adoptate prin voturile consilierilor județeni ai PNL, PSD și UDMR, de altfel singurele partide care au primari în Bihor după alegerile de anul trecut, primăriile vor primi sume cuprinse între 100.000, cum este cazul comunei Biharia, și 1,06 milioane lei, cum este cazul municipiului Beiuș.
Ca exemple, comuna Abram (primar PNL) va beneficia de 692.000 lei pentru proiecte precum extinderea rețelei de gaze, reabilitarea bisericii reformate ori plata consultanței pentru accesarea unor fonduri PNRR, comuna Aștileu (primar PNL) de 700.000 lei pentru înființarea unei rețele de gaz și asfaltări de drumuri), Avram Iancu (primar PSD) va primi 635.000 lei pentru reabilitarea și eficientizarea termică a grădiniței, comunei Balc (edil PNL) i s-au alocat tot 635.000 lei, pentru reparații de drumuri și străzi, construirea unei piețe agroalimentare și a unui loc de joacă pentru copii, comunei Borod (primar PSD) 216.000 lei, pentru amenajarea de trotuare, iar comunei Borș 100.000 lei, pentru modernizarea unei stații de epurare.
Cea mai mare sumă a primit-o Beiușul, și anume 10,6 milioane lei, pentru reabilitarea unei biserici, amenajarea unui parc și, potrivit spuselor lui Mălan, redimensionarea conductelor de gaz așa încât să aibă o capacitate suficientă cât să transporte gaz și după extinderea rețelei spre comune din zonă precum Căbești, Remetea ori Roșia.
Municipiului Salonta i s-au alocat 1,03 milioane lei, pentru reabilitarea unor biserici ortodoxe, romano-catolice și reformate, iar Oradiei 500.000 lei, cu titlu de cofinanțare a Festivalului Varadinum.