Consiliul Județean Bihor a recepționat, marți, cele 25 microbuze electrice livrate de firma din Prahova deținută de fiul unei liberale care a fost acuzată că le-ar vinde la prețuri duble față de cele cu care le-a achiziționat.
913.000 lei bucata
Cele 25 microbuze recepționate sunt marca Mercedes, au capacitate de 16 locuri pe scaune, dintre care unul pentru persoane cu dizabilități locomotorii, autonomie de 400 kilometri și sunt dotate inclusiv cu lifturi pentru facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități, a informat, printr-un comunicat, administrația județeană. În plus, vehiculele sunt echipate, în partea din spate, cu un portbagaj.
De cele 25 de microbuze vor beneficia, potrivit CJ Bihor, elevii din comunele Abram, Balc, Batăr, Borod, Budureasa, Bulz, Buntești, Copăcel, Diosig, Drăgești, Holod, Oșorhei, Pomezeu, Răbăgani, Săcădat, Sânmartin, Șimian, Șinteu, Șuncuiuș, Suplacu de Barcău, Tămășeu, Tăuteu, Tileagd, Tinca și Vadu Crișului.
„În zilele următoare se va realiza instruirea șoferilor de la fiecare primărie”, precizează CJ Bihor.
Microbuzele au fost livrate de compania Aveuro International SRL, câștigătoarea unei licitații organizate de administrația județeană în luna februarie, contra sumei de 22,825 milioane lei, fără TVA, proiectul fiind finanțat prin PNRR. Prețul unitar a fost, așadar, de 913.000 lei.
Alte 30 de microbuze electrice sunt în curs de achiziție de către CJ Bihor, dintre care 8 tot prin PNRR, iar 22 prin fonduri de la Administrația Fondului de Mediu.
foto: CJ Bihor
Acuzații de la Iași
Firma Aveuro Internațional, cu sediul în Câmpina, județul Prahova, este implicată într-un scandal privind livrările de microbuze electrice școlare achiziționate de consiliile județene cu fonduri din PNRR după ce o publicație ieșeană, reporterIS, a scris că aceasta este deținută de fiul unei liberale care a candidat anul trecut la Senat, fără însă să fie aleasă, și că ar vinde microbuze marca Ford cu sume ce depășesc chiar și 200.000 de euro, deși le achiziționează cu 90.000 euro, încasând astfel 135 milioane euro de la 35 de consilii județene.
Potrivit publicației citate, în Ghidul solicitantului din 2023, bugetul proiectului de achiziție a microbuzelor electrice era de 250 milioane euro, fără TVA, iar alocarea financiară per proiect/județ puțin peste 6 milioane de euro, așadar din acești bani ghidul prevedea achiziția în total a 3.200 de microbuze școlare, la un cost de 78.125 euro/bucata.
După doi ani, însă, „avem până în 40 microbuze maxim de județ, cu un cost per mașină ce variază între 148.000 și peste 260.000 euro”, arăta publicația reporterIS.ro.
Pe de altă parte, toate celelalte firme care au furnizat consiliilor județene astfel de microbuze electrice școlare au practicat prețuri asemănătoare. O asociere formată din QEV Technologies și Amperio Energy a vândut vehicule de acest fel cu peste 964.000 lei/unitate către CJ Constanța, DMV Aviatech cu peste 1,2 milioane lei/unitate către CJ Vrancea, Madcom Impex cu peste 994.000 lei către CJ Giurgiu, iar C&I Eurotrans cu 1,18 milioane lei/unitate către CJ Călărași.
În privința Aveuro Internațional, aceasta a livrat microbuze cu peste 1,3 milioane lei către CJ Olt, cu 905.000 lei către CJ Arad și, cel mai ieftin, cu 743.000 lei către CJ Brașov.
foto: CJ Bihor
În Bihor, economii
În Bihor, potrivit președintelui CJ Bihor, Mircea Mălan, licitația din februarie, la care au participat cinci firme, s-a încheiat cu o economie semnificativă față de prețul estimat, ceea ce permite achiziția a încă unui lot de microbuze din banii rămași.
„În urma procedurii, noi am realizat o economie de 7 milioane lei”, a declarat Mălan BIHOREANULUI în urmă cu o săptămână.
Șeful administrației județene arăta atunci că din banii economisiți CJ Bihor a organizat o licitație pentru achiziția a încă 8 microbuze, la noua procedură concurând trei firme, inclusiv Aveuro Internațional, care a avut cel mai bun preț, dar comisia de licitație a descalificat-o în urma unei contestații. În prezent, CJ Bihor așteaptă ca referitor la această procedură să se pronunțe Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
De notat că după scandalul izbucnit săptămâna trecută la nivel național, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat o anchetă care să vizeze procedurile de achiziție, prețurile plătite, criteriile tehnice și respectarea regulilor privind utilizarea fondurilor europene.
Marțea aceasta, ministrul a afirmat, în legătură cu această anchetă, că „există posibilitatea ca pe zona de legalitate paşii înlănţuiţi, unul câte unul, să ţină din perspectiva legalității, dar există întrebări cu privire la oportunitate şi rezonabilitate”.
„Ca să mă asigur că am o imagine şi o înţelegere în calitate de ministru cu privire la acest subiect care este până la urmă un subiect de echitate, în timp ce strângem cureaua şi facem economii în toate părţile, cel puţin din primele informaţii furnizate public chiar de mass media rezultă că discutăm aici de nişte sume care la prima vedere parcă sunt mai mari decât ar fi un cost rezonabil pentru un astfel de microbuz”, a spus marți ministrul, conform g4media.