Consiliul Local va fi chemat să voteze joi, în şedinţă extraordinară, noul Plan Urbanistic General al Oradiei. Documentul reglementează dezvoltarea urbanistică a municipiului pentru următorul deceniu.

"Oraşul nu îşi va mai extinde intravilanul în următorii zece ani. Oradea a ajuns în câţiva ani de la 6.000 de hectare de intravilan la 8.000 de hectare de intravilan dată fiind extinderea accelerată între anii 2004 - 2008, din perioada de boom imobiliar", a declarat primarul Ilie Bolojan, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

La eveniment au mai participat arhitectul Tiberiu Ciolacu, reprezentantul firmei Planwerk Cluj, care a lucrat la PUG, şi Adriana Lipoveanu, directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef din cadrul Primăriei.

Potrivit primarului, oraşul este nevoit să îşi blocheze extinderea suprafeţei pentru a putea urbaniza zonele intravilane prin introducerea de reţele de utilităţi, asfaltarea de străzi, amenajarea de spaţii verzi şi altele.

"Avem cel puţin 2.000 de hectare disponibile pentru construcţii în oraş. E lipsit de logică să extindem intravilanul, pentru că aceasta înseamnă un efort financiar pentru oraş cu realizarea infrastructurii de reţele şi drumuri", a spus Bolojan.

Străzile Avram Iancu şi Sucevei vor fi lărgite!

Noul PUG vrea să rezolve problemele de circulaţie din Oradea prin extinderea şoselei de centură peste câmpuri (din Calea Sântandreiului până în Şoseaua Borşului cu trecere pe pod peste Crişul Repede) până în Biharia, unde va fi conectată la viitoarea autostradă, dar şi prin şi realizarea unui inel ocolitor al zonei centrale pe direcţia Bulevardul Decebal, Bulevardul Dacia, strada Republicii, Piaţa Emanuil Gojdu şi strada Sucevei.

Dacă în ceea ce priveşte şoseaua de centură extinderea presupune exproprierea unor terenuri, inelul ocolitor al zonei centrale, cu câte două benzi pe sens, se va realiza prin demolarea unii rând de case din strada Sucevei.

La fel se va întâmpla şi pe strada Avram Iancu, unde un rând de case de pe partea dreaptă va trebui retras pe aliniamentul unităţii de pompieri.

"Cei care vor dori să construiască pe străzile Avram Iancu şi Sucevei vor trebui să respecte noile aliniamente. Asta nu schimbă însă nimic în viitorul apropiat", a declarat primarul.

Potrivit lui Bolojan, oraşul nu va întreprinde exproprieri sau demolări în viitorul apropiat pentru că nu îşi permite. "Este o problemă de capacitate financiară. Trebuie să ai bani pentru exproprieri, amenajarea de drumuri şi altele", a spus Bolojan.

Adriana Lipoveanu, şefa Instituţiei Arhitectului Şef OradeaPotrivit directoarei Adriana Lipoveanu, reconfigurarea străzii se va face doar după studii amănunţite, cu atât mai mult cu cât una dintre clădirile dinspre Piaţa Unirii este clasificată ca monumet. "Planul Urbanistic Zonal va avea obligatoriu avizul Ministerului Culturii. Dacă ne dau avizul pentru lărgirea străzii vom face PUZ-ul în consecinţă", a spus Lipoveanu.

Cu viteză pe centură

La fel, pentru fluidizarea traficului rutier din municipiu, municipalitatea va lua măsuri pentru creşterea vitezei de circulaţie pe şoseaua de centură de la 70 la 90 km/h. Astfel, şoferii ar putea fi motivaţi să scurteze timpul de deplasare folosind inelul ocolitor, fără să mai intre în oraş.

"Creşterea vitezei de circulaţie la 90 km/h presupune o procedură de avizare care poate dura circa o lună, dar în septembrie am putea avea o decizie", a declarat primarul.

Creşterea plafonului de viteză de pe şoseaua de centură va fi precedată de finalizarea lucrărilor la pasajele supraterane de la intersecţia străzilor Ciheiului cu Nojoridului şi montarea de separatoarea de sens pentru evitarea accidentelor.

Din acelaşi motiv, municipalitatea vrea să construiască drumuri colectoare de-a lungul inelului ocolitor, astfel încât şoferii să poată ieşi în centură doar în anumite puncte, cu risc redus de accident, cum ar fi sensurile giratorii.

"Planul verde"

Noul PUG mai prevede printre altele extinderea zonelor verzi din municipiu, măsură menită să ducă la creşterea calităţii vieţii orădenilor. 

Tiberiu Ciolacu, reprezentant firma Planwerk"Cartierele de blocuri au cea mai mare nevoie de intervenţii pentru regenerare urbană cum ar fi modernizarea clădirilor sau amenajarea de spaţii verzi în cartierele construite în anii ’50", a declarat arhitectul Tiberiu Ciolacu (foto). Firma Planwerk a făcut pentru municipalitate "planul verde" al oraşului cu suprafeţele intravilane care urmează să fie transformate în spaţii verzi.

Instrument preluat din sistemul urbanistic german, planul dă imaginea concretă a modului în care va evalua oraşul din punct de vedere al creşterii calităţii vieţii.

"Intenţia noastră este să amenajăm parcuri şi spaţii vezi în toate cartierele oraşului, astfel încât toţi orădenii care vor să îşi plimbe copiii în aer liber să aibă un parc în vecinătate la o distanţă de 5 minute", a spus edilul.

Potrivit noului PUG, municipalitatea şi-a propus să ajungă în viitorii ani la o suprafaţă de 35,5 metri pătraţi de spaţii verzi pe cap de locuitor faţă de minimul de 26 metri pătraţi, prevăzut de legislaţia în vigoare.