Consiliul Local Oradea a aprobat joi, cu unanimitate de voturi, asocierea municipalităţii cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Consiliul Judeţean Bihor pentru realizarea a șase noi pasaje pietonale peste cele mai aglomerate şosele din oraș.

"Avem o axă de finanţare prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru construirea de pasaje pietonale în zonele aglomerate. Prin parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor am stabilit şase locaţii (n.r. pentru acestea) pe centura Oradea şi pe două şosele aglomerate", a explicat primarul Florin Birta, joi, în plenul şedinţei de Consiliu Local.

Potrivit edilului, în prima fază, asociaţii se vor ocupa de realizarea documentaţii aferente investiţiilor. "Urmează să depunem documentaţii, să facem Studiile de Fezabilitate aferente, urmând să stabilim cine va implementa aceste proiecte", a spus Birta.

Cinci pasaje subterane şi unul suprateran

Cele şase parteneriate, care vor fi încheiate cu CNAIR şi CJ Bihor, au fost aprobate fiecare separat. Lista construcţiilor este deschisă de proiectul pasajului pietonal din Calea Aradului, dincolo de giraţia de la ieşirea din oraş spre aeroport.

"În zona centura Oradea, zona de intersecţie cu Calea Aradului, zonă intens circulată atât de vehicule, cât şi de pietoni, pietonii nu au posibilitatea de a traversa / trece legal dintr-o parte în alta a drumului, ceea ce generează un grad scăzut al circulaţiei rutiere, blocaje de trafic şi număr crescut de accidente rutiere. Realizarea unui pasaj pietonal în această zonă este o necesitate şi va contribui la creşterea accesibilităţii zonelor deservite cu impact pozitiv asupra activităţilor economice a zonei", se menţionează în material.

După cum BIHOREANUL a mai scris, Consiliul Judeţean Bihor a aprobat în şedinţa de la începutul acestei săptămâni ca pasajul din Calea Aradului să fie unul subteran.

Un pasaj ar urma să fie construite pe centura Oradea în zona străzii Czaran Gyula (între şosea şi zona Dedeman) pe sub Calea Sântandreiului, iar un al treilea pe sub DN 79 între ERA Park şi Dedeman.

Alte două pasaje subterane ar urma să fie construite pe sub şoseaua de centură în dreptul străzii Apateului, respectiv pe sub DN 76, în dreptul benzinăriei Socar, de la ieşirea din Oradea către Sânmartin.

Proiect mai vechi, singurul pasaj suprateran ar urma să fie construit peste şoseaua de centură pentru a lega strada Traian Blajovici şi zona Leroy Merlin, în zona noii săli polivalente.

"Cine este şeful?"

Proiectele viitoarelor parteneriate au fost votate cu unanimitate, dar nu fără comentarii. Consilierul PSD Adrian Madar a ţinut să afle dacă municipalitatea orădeană nu ar fi putut aplica singură pentru finanţarea CNAIR, fără aportul CJ Bihor.

"Municipiul Oradea era eligibil ca şi partener al CNAIR-ului pentru construirea acestora pasaje, care sunt toate în interiorul municipiului Oradea?", a întrebat PSD-istul.

Primarul Birta a evitat un răspuns direct. "Nu are importanţă în acest moment cine era eligibil, cred că important este să se facă", a replicat Birta.

Consilierul Adrian Madar a revenit asupra polemicii la finalul şedinţei de Consiliu Local, la capitolul "Diverse". "Putea şi Primăria Oradea să facă respectivele pasaje fără CJ Bihor? Răspunsul este că «da», putea", a spus Madar.

PSD-istul a concluzionat că "toată lumea înţelege că Primăria Oradea face parteneriate de dragul parteneriatelor şi cine este «şeful»", insinuând o subordonare a primarului Birta faţă de predecesorul său, Ilie Bolojan, acum preşedinte al CJ Bihor.

În replică, primarul Florin Birta a spus că nu se pune problema ca în parteneriatele încheiate de municipalitatea orădeană cu Consiliul Judeţean să existe un şef şi un subordonat, ci să formeze o echipă. "Echipă înseamnă să faci lucrurile împreună", a spus Birta.

Valoarea viitoarelor pasaje subterane urmează să fie stabilită în cadrul studiilor de fezabilitate ce vor fi comandate de parteneri.

Vezi aici Hotărârea de Consiliu Local privind parteneriatele pentru construirea pasajelor pietonale:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!