Construcția viitorului pasaj subteran din fața gării centrale din Oradea are cofinanțarea europeană, de peste 58%, asigurată.
Ultimele formalități privind încheierea contractului de finanțare au fost făcute vineri.
„A fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru - Republicii, Etapa 2, și achiziția a 10 autobuze electrice” între Municipiul Oradea și Agenția de Dezvoltare Regională Nord - Vest. Proiectul a fost depus spre finanțare de Primăria Municipiului Oradea prin Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională”, a anunțat municipalitatea, printr-un comunicat de presă.
Valoarea celei de a doua etape a proiectului se ridică la 146,2 milioane lei, echivalentul a circa 29,4 milioane euro. Din această sumă, 85,1 milioane lei, adică aproximativ 17,1 milioane euro, o va reprezenta cofinanțarea europeană.
Practic, municipalitatea orădeană urmează să demareze investiția bazându-se pe o finanțare nerambursabilă în procent de peste 58%.
Banii vor fi alocați prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, prin apelul de proiecte privind utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice.
Așa cum spune și numele proiectului, cu această ocazie municipalitatea orădeană își va îmbunătăți și parcul auto dat în grija OTL, achiziționând primele 10 autobuze electrice.
Moda pasajelor
Cea de-a doua etapă a proiectului vizează reabilitarea întregii infrastructuri de sub carosabil de pe tronsonul delimitat de magazinul Crișul și Gara Oradea și refacerea străzii, inclusiv cu stațiile de tramvai și autobuz, de așa natură încât să devină un coridor de mobilitate cu trafic fluent.
Conform proiectului, în fața gării va fi amenajat un pasaj subteran lung de 566 metri în care va fi coborât traficul rutier, urmând ca la suprafață să circule doar mijloacele de transport în comun.
Deasupra pasajului va fi amenajată o piață publică în care va funcționa un nod de transport cu trenul, tramvaiul, autobuzele și taxiul.
Execuția lucrării precum și achiziția autobuzelor au fost scoase la licitație de către municipalitatea orădeană încă de la jumătatea lunii octombrie.
După cum BIHOREANUL a mai scris, investiția cuprinde două loturi. Acestea vizează, separat, atât primul tronson - delimitat de podul Dacia și magazinul Crișul, cu amenajarea unui pasaj subteran în care va fi coborât tramvaiul la intersecția cu strada Louis Pasteur, care avea deja asigurată cofinanțarea europeană -, cât și pe cel de al doilea, care a fost aprobat vineri.
Termenul de execuție a lucrărilor, din fiecare etapă, va fi de 22 de luni.
Dată fiind complexitatea licitației este de așteptat ca adjudecarea acesteia să se prelungească, iar lucrările efective să înceapă undeva în cea de-a doua parte a anului 2025.