De astă-toamnă n-a mai decontat Guvernul - prin Ministerul Educaţiei, Inspectoratele Şcolare şi şcoli - contravaloarea abonamentelor către elevii care învaţă la şcoli situate în alte localităţi decât cele de domiciliu şi care fac naveta, fie cu autobuzul, fie - mai rar - cu trenul, cu toate că are această obligaţie, în baza Legii Educaţiei.

Primul parlamentar român care a atras atenţia asupra acestei anomalii, încă din februarie, Szabo Odon, a anunţat luni, într-o conferinţă de presă, că săptămâna trecută Guvernul a "rezolvat" problema, însă de o manieră ilegală.

"Acum, Guvernul a făcut o analiză, în baza căreia spune că sunt 150.000 de abonamente pentru elevi la nivel naţional, dar că sunt mari diferenţe între preţurile abonamentelor, cele sub 10 kilometri fiind între 25 şi 326 lei. În baza acestei analize, Ministerul de Finanţe a propus să se plătească fiecărui elev câte 26 de lei pe lună pentru distanţele de până la 3 kilometri, plus încă 2 lei pentru fiecare kilometru în plus, dar nu mai mult de 120 de lei. Practic, Guvernul limitează suma decontată elevilor, în condiţiile în care legea nu vorbeşte despre vreo limitare", a spus Szabo Odon.

Deputatul UDMR de Bihor consideră că, în acest fel, elevii nu vor primi destui bani pentru a-şi acoperi costurile navetei, astfel că va creşte rata abandonului şcolar.

"Cunosc personal o familie din zona Marghita care, pentru că nu a primit de astă-toamnă banii, au strâns datorii de mii de lei la transportator, iar acesta le-a spus că din toamnă nu îi mai transportă pe datorie", a arătat Szabo Odon.

Parlamentarul este convins că Guvernul a limitat sumele de bani pentru elevii navetişti pentru că nu are bani, şi nici curaj să iniţieze legea, plafonând aceste sume. "Domnilor, schimbaţi legea, dar n-o încălcaţi. N-ai curajul să-ţi asumi anumite decizii pentru că sunt nepopulare?...", a comentat, retoric, Szabo Odon.

Deputatul consideră că, în timp, problema navetei elevilor între localităţile de domiciliu şi cele în care sunt situate şcolile unde învaţă ar putea fi rezolvată cu condiţia ca microbuzele şcolare să fie înlocuite cu autobuze şcolare. "Cunosc şcoli unde microbuzele fac mai multe curse şi aduc elevi de la ora 7 până la 9, iar după-amiaza, ca să-i ducă acasă, îi transportă tot pe rând, două ore. Ar trebui înlocuite microbuzele cu autobuze", crede Szabo.