În următorii patru ani, constructorii din judeţul Bihor vor avea din plin de lucru, urmând să fie create câteva sute de noi locuri de muncă, iar judeţul să încaseze taxe şi impozite în valoare de câteva zeci de milioane euro.
Totul se datorează faptului că trei proiecte ale Consiliului Judeţean, pentru construirea centurilor ocolitoare Aleşd Sud-Aleşd Nord şi Beiuş-Lunca-Ştei-Vaşcău, precum şi pentru modernizarea şi extinderea Aeroportului Oradea, au fost aprobate spre finanţare de către Comisia Europeană, astfel încât în judeţ volumul investiţiilor va depăşi 220 milioane euro, bani proveniţi din fonduri nerambursabile.
A durat, dar a meritat
În prima sa conferinţă de presă susţinută la sediul PNL Bihor după câştigarea alegerilor de către USL, preşedintele filialei şi al Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa, a anunţat că, după opt ani de repetate demersuri pe care le-a făcut în acest sens, se vor construi două şosele de centură pe care le-a promovat încă din anul 2005, când încă era senator în Parlamentul României.
Este vorba despre centura Aleşd Sud-Aleşd Nord, despre care Popa s-a declarat mâhnit că deşi a făcut lobby de ani întregi, "după 2008, când PNL a pierdut guvernarea, proiectul a fost pus într-un sertar bine încuiat, până anul trecut, să nu dea nimeni de el".
Prezentând şi documentele care atestă aprobarea finanţării viitoarei investiţii de către Comisia Europeană, Cornel Popa a dat şi câteva detalii tehnice, precizând că această şosea va fi construită pe două tronsoane, Aleşd Sud - de 9,143 kilometri, şi Aleşd Nord - de 7,695 km, costul estimat al lucrării fiind de 265,819 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 74,89 milioane euro. Lucrarea, a mai spus Popa, va include şi un pod de 110 metri peste barajul de la Lugaş.
Partea dătătoare de optimism este că licitaţia pentru construirea centurii a fost deja lansată cu aprobarea Autorităţii de Management din Ministerul Transporturilor, de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, depunerea ofertelor de către constructori putând fi făcută până la 20 iunie, ora 11, iar deschiderea ofertelor fiind programată pentru ora 13, în aceeaşi zi.
Pe de altă parte, mai mult timp, până în 17 iulie la ora 10.59, pot depune oferte companiile interesate să construiască şoseaua de centură Beiuş-Lunca-Ştei-Vaşcău, iar deschiderea ofertelor va avea loc în aceeaşi zi, la ora 13.
Investiţia aceasta presupune costuri estimate de 416,901 milioane lei fătă TVA, adică echivalentul a 117,4 milioane euro. "Centura aceasta va porni de la intrarea în Beiuş, de lângă locul numit La Ciungi, continuând până la podul din Tărcaia şi apoi pe lângă toate localităţile până la Lunca, iar apoi pe lângă Ştei şi Vaşcău", a specificat Cornel Popa.
"Aceste lucrări, fiind aprobate şi finanţate cu fonduri europene, nu vor mai depinde de capriciilor miniştrilor Transporturilor care vor urma pe posturi", a mai precizat preşedintele PNL Bihor.
De altfel, Cornel Popa a povestit că din 2005 tot "bate" coridoarele Ministerului Transporturilor pentru a promova aceste proiecte, "îngheţate" în perioada 2008-2012. "Când ajungeam pe la Minister, mă îngrijeam să fie puse investiţiile de pe lista Ministerului de pe poziţia a 28-a pe locul 3. Abia mă întorceam acasă în Bihor că iar erau puse la coada listei", a spus Popa.
Termenele de finalizare a ambelor şosele sunt, conform caietelor de sarcini, de 48 de luni de la preluarea amplasamentului de către firmele care vor câştiga licitaţiile organizate de CNADNR.
Aeroport Internaţional
O veste bună priveşte şi soarta Aeroportului din Oradea, pentru care a fost depus la Autoritatea de Management a Ministerului Transporturilor un proiect de modernizare şi extindere a infrastructurii încă din mandatul fostului preşedinte al Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle, aprobat "în principiu" (adică fără finanţare) anul trecut, când banii au fost ddirecţionaţi spre aeroporturile din Constanţa şi Suceava.
Popa a relatat cum, încă de la instalarea în funcţie, a făcut demersuri pe lângă conducerea Ministerului ca, în condiţiile în care fondurile europene pentru infrastructura aeroportuară au fost epuizate, să se transfere cele necheltuite pentru infrastructura feroviară. Acest lucru s-a întâmplat, datorită eforturilor orădenilor din Minister - Marcel Boloş şi Valentin Trifan - abia acum, astfel încât pe 27 mai Comisia Europeană a aprobat şi alocarea a circa 18 milioane euro pentru Aeroportul din Oradea.
Proiectul de modernizare şi extindere a infrastructurii acestuia presupune refacerea completă a fundaţiei pistei pentru mărirea portanţei (astfel încât să poată decola şi ateriza şi aeronave grele, cu capacitate de peste 70 de locuri), lărgirea şi lungirea pistei (de la 1.800 metri la 2.200 metri), construirea unor noi platforme de îmbarcare-debarcare şi de garare a avioanelor, precum şi alte facilităţi, cum este realizarea unui nou sistem de balizaj luminos.
Termenul limită pentru finalizarea investiţiei este unul fix, şi anume 31 decembrie 2015.
O altă veste foarte bună este că, în paralel, Consiliul Judeţean Bihor a primit de la Comisia Europeană şi aprobarea subvenţionării preţului biletelor de călătorie, ceea ce înseamnă primul pas pentru venirea la Oradea a unor companii aeriene care să asigure curse externe. Deocamdată, a spus Cornel Popa, conform discuţiilor cu oamenii de afaceri, principalii beneficiari ai deschiderii Aeroportului din Oradea ca Aeroport Internaţional, în calcul sunt trei destinaţii, spre Germania, Italia şi Spania.
În ce priveşte subvenţiile aprobate de Comisia Europeană, acestea sunt cele mai mari aprobate vreodată pentru un aeroport din România, astfel că Aeroportul Oradea va fi cel mai atractiv. "Vă pot spune deja, pentru că oricum cifrele vor fi date publicităţii şi de Comisia Europeană şi de Ministerul Transporturilor, că subvenţiile au fost aprobate pentru o perioadă de 5 ani cu obligarea companiilor aeriene să menţină cursele externe cel puţin încă alţi 5 ani după încetarea subvenţiilor. În primul an, un bilet de călătorie va fi subvenţionat cu 20 euro, în al doilea cu 19 euro, în al treilea cu 18 euro, în al patrulea cu 17 euro, iar în al cincilea cu 16 euro", a spus Cornel Popa.
Preşedintele CJ Bihor a mai precizat că de câteva luni, în paralel cu demersurile făcute pe lângă Consiliul Concurenţei, şi de acest organism de la Bucureşti către Comisia Europeană, colaboratorii săi de la cabinetul CJ au contactat deja mai multe companii aeriene din Europa, şase din acestea declarându-şi deja interesul pentru a efectua cursele externe de la Oradea.
Popa a precizat că modernizarea şi extinderea infrastructurii Aeroportului din Oradea va fi făcută "sub trafic", pentru că - potrivit caietului de sarcini - se va lucra pe bucăţi, urmând ca pista să fie închisă doar pentru o perioadă de trei luni.
Ca urmare, a precizat Popa, într-o primă fază, cursele externe vor fi asigurate cu aeronave de până la 70 de locuri, primul impediment ce trebuie depăşit fiind însă înfiinţarea unei staţii de carburanţi care să asigure autonomia avioanelor pe distanţe mai mari de 1.000 km.
Răspuns lui Ghilea
Întrebat de jurnalişti cum răspunde ironiilor făcute pe seama sa, ca "tătic al Autostrăzii Transilvania", de către şeful PDL Bihor, senatorul Gavrilă Ghilea, preşedintele PNL Bihor, care în 2002 a insistat şi pentru construirea unei asemenea şosele care să lege Oradea de Bucureşti, a declarat că în pofida criticilor va încerca şi pe viitor să deblocheze situaţia acesteia, chiar dacă Ministerul Marilor Proiecte a reziliat contractul cu Bechtel.
"Eu regret enorm că ani întregi nu s-a făcut mare lucru, dar - fraţilor - în politică nu poţi să deschizi şi să lupţi pe foarte multe fronturi deodată. Adevărul e că toate guvernele de până acum, subliniez, toate, n-au fost interesate de autostrăzi decât de la Bucureşti la mare şi de la Bucureşti la munte. Până în 2008 eu am adus pentru Autostradă peste 70 de milioane de euro, şi dacă am fi fost votaţi în continuare acum era gata tronsonul de la Borş până la potecuţa lui Boc. Aşa că, fără să vreau neapărat să răspund bolovănişurilor unora, i-aş sfătui pe senatorii dubli (n.r. - aluzie la faptul că Ghilea a intrat în Parlament abia la ultima redistribuire a voturilor), care nu au făcut nimic când au fost pe alte funcţii, le spun încă o dată că în tribune toţi sunt golgheteri, dar când le dai mingea nu ştiu ce să facă cu ea".
Şi cu privire la DN 76 Oradea-Beiuş-Deva, pentru care vicepremierul Liviu Dragnea şi preşedintele PSD Bihor Ioan Mang au promis că va începe reabilitarea "după Paşti", Cornel Popa l-a persiflat pe Ghilea, care îl criticase şi îl învinovăţise că lucrările nu au demarat.
"Deşi DN 76 nu este în jurisdicţia Consiliului Judeţean. Le zic parlamentarilor de dublură că nu au făcut nimic ei înşişi (n.r. - aluzie la faptul că Guvernul PDL a blocat încă din 2008 fondurile contractate de la Banca Europeană de Investiţii de către Guvernul Tăriceanu pentru modernizarea acestei şosele). Le spun unor asemenea parlamentari de lux să nu mă mai bârfească, ci să rupă şi ei uşile la ministere pe la Bucureşti, cum am făcut eu", a încheiat Cornel Popa.