Managerii bihoreni au participat joi după-amiază la o lecţie de eficienţă japoneză predată în sala mare a Primăriei de Julien Bratu, county manager al Institutului Kaisen România. La eveniment au luat parte circa 50 de directori de companii din toate domeniile de activitate precum Holcim, Plastor, Connectronics, Selina, Proges, Real dar şi "bugetari" de la Spitalul Militar, Electrocentrale, Instituţia Prefectului Bihor, Administraţia Domeniului Public sau Primăria Oradea.

Lucrările au avut loc în organizarea primarului Ilie Bolojan, unul dintre adepţii sistemului de management Kaisen. De altfel, şeful executivului local le-a şi cumpărat în urmă cu două luni directorilor din Primărie câte un exemplar din volumului "Gemba Kaizen" al japonezului Masaaki Imai, unul dintre fondatorii sistemului, şi i-a îndemnat să îl citească pentru a aplica principiile Kaizen în Primărie.

"La rândul meu, am încercat să aplic în Primărie ceea ce am citit. La Urbanism, spre exemplu, aveam 28 de colegi. Acum au rămas 21 de angajaţi dar Autorizaţiile de Construire, în loc de 30 de zile le dăm în 15 zile iar Certificatele de Urbanism, în loc de 20 de zile se eliberează în 5 zile. Mai repede, şi, sunt convins, mult mai atent", a declarat Bolojan.

În cadrul întâlnirii de joi, Julien Bratu le-a prezentat celor prezenţi sistemul de management Kaisen care pune accent pe îmbunătăţirea continuă a activităţii prin implementarea unor mici modificări în mod frecvent.

Spre deosebire de managementul clasic, îmbunătăţirile nu sunt impuse ierarhic, ci sunt propuse de angajaţii care lucrează direct în producţie. "Principiul fundamental al Kaisen este ca în fiecare zi, fiecare angajat să facă o îmbunătăţire", a spus Bratu.

Kaisen pune accent pe analiza activităţii direct la locul de producţie, observaţia produsului, identificarea problemelor cum ar fi blocajele, discontinuităţile şi excesele şi implementarea rapidă a celor mai potrivite soluţii.

"La japonezi nu există concepţia că vii, lucrezi şi îţi iei salariul pentru că ai făcut ce scria în fişa postului, ci vii, lucrezi şi aduci îmbunătăţiri ca să îţi iei salariul. Numai aşa poţi avea siguranţa că vei fi cel mai bun, compania va fi lider de piaţă şi vei avea loc de muncă şi pe viitor", a afirmat Bratu.

În cea de-a doua parte a întâlnirii, Dan Tulvan, directorul general al companiei Takata România, a prezentat asistenţei modul în care a fost implementat acest sistem în cadrul companiei. În ciuda crizei, Takata a reuşit să îşi majoreze între anii 2009 - 2011 producţia cu 40% şi chiar să facă noi angajări.

Înfiinţat în 1985 cu sediul în Elveţia, Institutul Kaizen are în prezent peste 300 de consultanţi în circa 30 de ţări. A