Orădenii vor plăti de anul viitor impozite pe locuinţă mai mari! Proiectul de taxe şi impozite pe anul 2016 va fi discutat în săptămânile următoare cu mediul de afaceri şi societatea civilă, apoi va fi supus dezbaterii publice pe 6 noiembrie, după care va fi supus şi votului Consiliului Local, pe 12 noiembrie.

"Am încercat să păstrăm taxele şi impozitele locale la nivelul din acest an, dar acolo unde Codul Fiscal aduce modificări de substanţă nu am putut compensa preluarea acestor influenţe la nivel local", a declarat city-managerul Eduard Florea, luni, în cadrul unei conferinţe de presă.

Taxe majorate

Potrivit proiectului, orădenii vor datora impozite pe locuinţe majorate cu cel puţin 16,6% mai mari ca urmare a modificărilor aduse modului de calcul prin Codul Fiscal. Dacă până acum impozitul se datora raportat la suprafaţa utilă, de anul viitor se va plăti după suprafaţa construită. Pentru proprietarii de apartamente care nu deţin documente privind la suprafaţa construită, aceasta va fi calculată de funcţionarii municipalităţii prin înmulţirea suprafeţei utile cu un coeficient de 1,4.

La toate acestea se mai adaugă faptul că începând de anul viitor grila de impozitare pe metrul pătrat al clădirii s-a modificat în sus, iar populaţia va plăti impozit inclusiv pe terenul de sub locuinţă, până de curând scutit de taxe.

Cei mai afectaţi de modificările aduse sistemului de impozitare vor fi însă orădenii care şi-au închiriat locuinţele către firme. Începând de anul viitor taxele se vor plăti în funcţie de destinaţia spaţiului şi nu după proprietarul acestuia, fapt pentru care persoanele fizice vor ajunge să plătească impozite de 10ori mai mari ca pentru firme.

Potrivit calculelor reprezentanţilor municipalităţii, schimbarea modului de calcul a impozitului pe locuinţă va aduce un plus de circa 5 milioane de lei la bugetul oraşului.

Dublu pentru urgenţă

Printre puţinele modificări aduse de municipalitate sistemului de impozitare pentru anul 2016 se numără dublarea taxei speciale pentru eliberarea în regim de urgenţă a Certficatului de Urbanism şi a Autorizaţiei de Construire. "Peste 25% dintre solicitanţi cer eliberarea acestor documente în regim de urgenţă, ceeea ce este foarte mult pentru că numărul mare de dosare implică ieşiri de oameni din sistemul lor uzual. Din acest motiv ori mărim termenul pentru eliberarea documentelor, ori mărim taxa", a spus Florea.

În prezent, termenul legal de eliberare a Certificatului de Urbanism şi Autorizaţiei de Construire este de 30 zile şi a fost redus de municipalitate la 5, respectiv 15 zile. Taxa de urgenţă pentru un Certificat de Urbanism este de 50 lei şi acesta poate fi obţinut în doar trei zile, respectiv 100 de lei pentru o Autorizaţie de Construire care poate fi obţinută în cinci zile. Pe viitor, taxa ar urma să fie 100 lei pentru Certificatul de Urbanism şi 200 lei pentru Autorizaţia de Construire.

Taxă pentru turism

Tot începând din ianuarie 2016 municipalitatea va introduce o taxă specială pentru turism. Taxa, de 2%, va fi datorată de firmele hoteliere şi va fi inclusă în tariful de cazare a turiştilor.

"Sumele colectate din această taxă vor intra în bugetul Asociaţiei pentru promovarea turismului şi vor fi folosite pentru materiale care vor fi puse la dispoziţia turiştilor. Aceştia vor primi de la recepţie o hartă a oraşului şi un program cu evenimentele care se organizează în municipiu", a declarat city-managerul.

În paralel, municipalitatea va introduce o taxă specială pentru clădirile lăsate în paragină. Proprietarii acestora vor datora impozite pe proprietate până la de cinci ori mai mari decât în mod normal. Taxa pe părăseală va creşte gradual, de la dublu în primul an, la triplu în al doilea şi aşa mai departe.

Citiţi amănunte pe această temă în BIHOREANUL tipărit de săptămâna aceasta, respectiv marţi pe www.eBihoreanul.ro!