Starea drumurilor naţionale din judeţ, pentru care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (aflată în subordinea Ministerului Marilor Proiecte) nu are fonduri, continuă să fie subiect de discuţii la nivelul politicienilor bihoreni.
Hei-rup politicianist
După ce săptămâna trecută preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, vicepremierul Liviu Dragnea şi prefectul Claudiu Pop au dat declaraţii de presă conform cărora DN 76 Oradea-Deva, unul din cele mai distruse, va fi reparat pentru că aşa "s-a stabilit" prin telefon cu conducerea CNADNR, senatorul liberal Cristian Bodea îi invită pe cei trei să dea dovadă de onestitate faţă de bihoreni şi să le spună adevărul: nu e deloc sigur nici că acest drum va fi modernizat şi nici măcar că va fi supus unor lucrări de reparaţii curente prin plombarea craterelor care au stârnit nemulţumirea şoferilor.
"Şi domnul Popa (n.r. - Cornel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean şi al PNL Bihor), şi noi (n.r. - parlamentarii liberali) am discutat cu colegii de la Bucureşti, care le-au spus că vor căuta soluţii. Ai noştri (n.r. - liberalii) au tăcut, dar au ieşit cei de la PSD", a spus Bodea.
Bani de datorii
Problema senatorului nu e, însă, că aliaţii de la PSD au "ieşit", ci că nu au spus adevărul complet în legătură cu şansele de reparare a DN 76. Motivul? CNADNR nu are bani, cea mai mare parte a bugetului pe acest an fiind destinată achitării datoriilor acumulate în anii trecuţi către firmele care au fost contractate să lucreze la drumurile naţionale şi autostrăzi.
"Luni (n.r. - 8 aprilie) am avut o întâlnire la grup (n.r. - în Parlament) cu domnul ministru Dan Şova (n.r. - Ministerul Marilor Proiecte, în subordinea căruia se află CNADNR), care ne-a explicat cu răbdare şi foarte frumos că bugetul CNADNR pe acest an este de 1,15 miliarde de euro, din care arieratele care trebuie plătite firmelor, fiindcă de aceasta depind 300.000 de locuri de muncă, se ridică la 680 milioane euro. Aşa că pentru lucrări care urmează să fie făcute a rămas doar restul (n.r. - adică 470 milioane euro). Numai pentru plombări ar trebui 4 miliarde euro, iar CNADNR are doar 180 milioane euro", a relatat Cristian Bodea.
Depinde de Bruxelles
Senatorul liberal a afirmat că la întâlnirea cu ministrul Şova a abordat problema drumurilor din Bihor, şi în mod special cea a DN 76, dar răspunsul primit este descurajant.
"CNADNR are în derulare 80 de contracte pe diferite drumuri naţionale din ţară, pentru care, neavând bani, a convenit cu firmele să lucreze în sistem de credit-furnizor (n.r. - pe banii firmelor, urmând ca acestea să fie plătite ulterior). Pentru DN 76, însă, nu este posibil acest lucru, pentru că modernizarea lui a fost cuprinsă într-un proiect finanţat cu un credit de la Banca Europeană de Investiţii. Problema este că împrumutul de la BEI a fost inclus de FMI în ţinta de deficit bugetar, pe care Guvernul nu are voie s-o depăşească. Domnul ministru Şova ne-a spus că a cerut Comisiei Europene să scoată aceste fonduri din deficit", a explicat Bodea, arătând că numai dacă Bruxelles-ul ar aproba acest lucru Guvernul ar putea folosi linia de credit pentru finanţarea lucrărilor de modernizare a DN 76.
PSD-iştii, populişti
Revenind la promisiunile făcute "din gură" de vicepremierul Liviu Dragnea, de preşedintele PSD Bihor Ioan Mang şi prefectul Claudiu Pop cum că lucrările la DN 76 vor fi reluate curând "în urma unor discuţii telefonice cu cei de la CNADNR", senatorul liberal s-a arătat supărat de atitudinea acestora, spunând că nu este corect ca bihorenii să fie amăgiţi cu o promisiune ale cărei şanse de concretizare sunt incerte.
"Eu nu sunt adeptul prostirii oamenilor cu lucruri spuse pe picior, într-o conferinţă de presă, pentru că dacă domnul Dragnea nu mai vine curând în Bihor, noi rămânem aici şi va trebui să dăm explicaţii bihorenilor", a conchis senatorul PNL.