Inginer, fost candidat la deputăţie, Csuzi Istvan se numără printre udemeriştii rămaşi pe post după divorţul USL-ului de UDMR în plan local.

Descurcăreţ şi calculat, directorul OTL se bucură de simpatia primarului Ilie Bolojan, care l-a nominalizat nu o dată ca exemplu de competenţă. Iar acum va trebui să-şi dovedească din nou calităţile. Managerul are ca temă de casă să redreseze societatea prin reduceri de personal şi majorări de tarife, pentru a compensa scumpirea combustibililor. "OTL nu e copil sărac să fie hrănit de Primărie!", spune Csuzi.

"Am reuşit să ajungem la nivel european"

- Când aţi călătorit ultima dată cu transportul în comun şi ce impresie v-a lăsat?

- Sincer, n-am călătorit de plăcere de mult timp, dar am fost săptămâna trecută cu tramvaiul pe post de controlor al calităţii. Ca nivel de confort, curăţenie şi grafice de circulaţie am reuşit să ajungem la nivel european.

- Dacă ar fi să vreţi să ajungeţi la o întâlnire, cu ce aţi alege să călătoriţi?

- Dacă locul de întâlnire e aproape de o staţie OTL iar întâlnirea se va cinsti cu un păhărel, sigur voi folosi transportul public, indiferent că e tramvai sau autobuz. Dacă suntem patru persoane, probabil vom merge cu maşina, pentru că este mai ieftin.

- Cine stabileşte orarul şi traseele curselor? Ce modificări vedeţi pe viitor în această privinţă?

- Orarul şi traseele curselor sunt stabilite de Consiliul Local la propunerea OTL. Liniile de tramvai vor rămâne bătute în cuie până la refacerea intersecţiei străzii Decebal cu Primăriei, astfel încât să asigure legătura directă Ioşia-Rogerius şi Ioşia-Gară. La autobuze vom regândi traseele sociale de la Podgoria, Oncea, Tokai şi cartierul Tineretului, unde rareori sunt 10 călători într-un autobuz. În schimb, vom suplimenta cu o maşină linia 14, Universitate-Rogerius, care e cea mai aglomerată. Adevărul este că peste 20.000 de navetişti vin zilnic în Oradea. Am înfiinţat 10 staţii de transbordare şi am cerut operatorilor privaţi să vină la avizare, nu pentru a-i opri, ci pentru a planifica preluarea călătorilor.

Trasee noi, trasee inutile...

- Cât de profitabilă e cursa de Biharkeresztes introdusă acum doi ani?

- Este la limita subzistenţei. Avem între 30 şi 80 de călători pe zi, iar la cei 7 lei cât e biletul nu acoperă costurile. Dacă situaţia nu se îmbunătăţeşte, în două luni o vom desfiinţa. Călătorii ne-ar putea ajuta refuzând să mai folosească piraţii care circulă între Gară şi Biharkeresztes, pentru că nu putem concura cu munca la negru!

- Va exista o extindere sau o modificare a liniilor de tramvai? Se va scoate transportul în comun din zona centrală?

- Dimpotrivă! Transportul public trebuie păstrat ca să putem scoate maşinile din centru, şi trebuie să fie viu şi flexibil. Ne-am extinde spre Parcul Industrial, dar numai dacă firmele le-ar face abonamente angajaţilor. E o cheltuială deductibilă! Apoi, am putea extinde linia din Decebal spre Grădina Zoologică, Universitate şi depou, şi am putea prelungi cu 300 metri linia în Zona de Vest. Am vrea să introducem trolee, dar un troleibuz costă cam 400.000 euro. Dacă în perioada 2014-2020 UE va finanţa astfel de proiecte, vom înfiinţa o linie de-a lungul centurii care să deservească Aeroportul, zona hypermarket-urilor, Băile Felix, Nufărul, Calea Clujului şi Rogerius. De asemenea, pentru că numai un sfert din contravenienţi sunt orădeni, analizăm posibilitatea ca navetiştii să îşi cumpere abonament OTL la un preţ preferenţial, mai mic.

"Externalizarea nu elimină frauda!"

- Conform bugetului pe 2013, OTL urmează să disponibilizeze anul acesta 95 de şoferi, vatmani şi controlori de bilete. De ce?

- Deşi a crescut numărul de abonaţi, combustibilul s-a scumpit în trei ani cu peste 50%. Primăria nu mai poate compensa aceste creşteri. Va trebui să modificăm sistemul tarifar, să reducem numărul de kilometri şi să restructurăm societatea. Dacă am reduce jumătate din cele 50 de chioşcăriţe şi am monta automate pe fiecare garnitură, investiţia s-ar amortiza în 3 ani. Am mai putea externaliza controlul de bilete. Problema devine însă controlul controlorilor. Niciun copil nu spune că vrea să se facă controlor. Nu e o meserie pe care s-o faci cu plăcere. De-aia s-au şi gândit unii controlori doar la buzunarul propriu...

- Miercurea trecută procurorii au pus sub acuzare 8 controlori, pentru luare de mită. Credeţi că externalizarea serviciului ar diminua frauda?

- Externalizarea nu elimină frauda! Lucrurile s-ar derula tot aşa, doar că pe altă firmă. Există două metode de controlare a celor 7-10 procente de călători frauduloşi, una preventivă şi una punitivă. Imediat ce am introdus uniformele, controlorii au devenit mai vizibili, iar încasările au crescut. Externalizarea implică metoda punitivă: preiei controlul biletelor şi, pentru că iei încasările, dai cât mai multe amenzi. Activitatea a mai fost externalizată între 2006-2007, dar s-au primit atâtea reclamaţii încât a trebuit s-o preluăm din nou.

- OTL vrea majorarea biletului de tramvai de la 2 lei la 2,25 lei, iar a abonamentului de la 60 lei la 75 lei. Cum se explică scumpirea?

- O majorare de 25% poate părea mare, dar e vorba de doi ani în care curentul s-a scumpit cu 117%, iar combustibilul cu 57%. Nu mai putem aştepta mereu să fim ajutaţi cu subvenţii de Consiliul Local.

"Nu pensionarii sunt problema, ci lipsa banilor!"

- Când va începe construcţia celor două autogări de la intrarea în oraş, în Nufărul şi în vecinătatea Gării?

- Autogara Nufărul urmează să fie construită de firma Compila pentru 1,9 milioane lei. Aşteptăm de la Primărie banii pentru investiţie. Pentru cea de la Gară suntem în discuţii cu SNCFR. Autogara va fi pe actuala staţie, prin mutarea gardului 5 metri spre interior. Am propus varianta construirii în parteneriat public-privat, dar n-a venit nimeni. Deşi vor deservi navetişti, nici măcar Consiliul Judeţean n-a fost interesat.

- Cât a costat sistemul de e-ticketing şi cât de eficient este?

- Preţul a fost de 322.000 euro şi a fost plătit în mare parte printr-un proiect european. Până acum s-au dat peste 6.000 de carduri elevilor şi studenţilor, acum le primesc abonaţii cu normă întreagă, iar de la 1 mai le vor primi pensionarii. Ca să nu fie discuţii cu cei care nu şi-au validat cardurile, în următoarele săptămâni vom introduce un sistem cu urcare pe la şofer şi coborârea pe uşile din spate. Dacă e nevoie vom monta şi două validatoare la uşa de urcare.

- Plătitorii de bilete se plâng că la orele de vârf sunt înghesuiţi în mijloacele de transport de pensionarii care circulă gratis...

- Circa 63% din călători sunt pensionari. Nu îi apăr, dar în timp ce eu, plătitor de bilet, mă duc la serviciu, tatăl, mama sau bunica merg cu copilul la grădiniţă sau la şcoală, fac piaţa şi gătesc, astfel încât seara sunt aşteptat cu toate gata. Nu pensionarii sunt problema, ci lipsa banilor!

Soluţia minibuzelor

- Ce consum de combustibil are OTL şi cum se face controlul?

- Programul de mentenanţă a redus cu 5% consumurile la tramvaie. La autobuze avem atât Liaz-uri care consumă 40 litri la 100 de kilometri, dar şi altele cu 12-16 litri la sută. Important e ca la acelaşi tip de maşină să nu existe diferenţe. Anul trecut am redus consumurile normate cu jumătate de litru. Nu pot garanta că nu se fură, dar sunt convins că de trei ani încoace nu mai poţi cumpăra la orice colţ motorina OTL. Verificăm consumul prin metoda plinului, dar şi prin contorizare. Climatizarea are contor şi rezervor separat. Trei şoferi au şi fost penalizaţi pentru depăşirea consumului normat.

- Doriţi să achiziţionaţi 10 minibuze în acest an. Unde vor circula?

- Încărcarea ideală a unui autobuz de 107 călători este de 50%-70%, iar el circulă adesea cu doar 10 călători. Dacă am consumuri de 40 de litri şi pot cumpăra microbuze care consumă 12 litri, în 6 ani amortizăm investiţia doar din economii. Minibuzele ar putea circula pe la marginea oraşului, unde sunt mai puţini călători.

- La ore de vârf, transportul în comun nu e cu nimic mai rapid decât maşina sau bicicleta. Cum veţi fluidiza circulaţia tramvaielor şi autobuzelor?

- După amenajarea drumului din strada Ecaterina Teodoroiu, pe zona Republicii-Magheru tramvaiul va ajunge de la Gară în centru în 10 minute, în loc de 20. Pe strada Independenţei vom muta şinele spre pasajul "Vulturul Negru" delimitând două benzi carosabile de liniile de tramvai. Aşteptăm, de asemenea, ca după finalizarea parcărilor subterane municipalitatea să interzică parcarea pe Primăriei, unde tramvaiele sunt blocate zilnic de maşini.

- Sunteţi directorul general al OTL, deci şeful directorului tehnic Viorel Pop, care e preşedintele Consiliului de Administraţie, deci la rândul său este superiorul dumneavoastră. Cine conduce până la urmă societatea?

- O echipă formată din trei directori, care în patru ani de zile şi-au dovedit capacitatea de a gestiona transportul public local. Numai cine nu vrea nu observă transformarea în bine a OTL.