În sala mare a Prefecturii Bihor a fost prezentat, miercuri, proiectul de realizare a unui "sistem interoperabil centralizat pentru evidenţa apostilei eliberate de către Instituţiile Prefectului din România pentru actele oficiale administrative", proiect finanţat cu fonduri europene în valoare echivalentă de 2,03 milioane lei şi a cărui termen de finalizare este decembrie 2014.
Noul sistem va revoluţiona, practic, modul de gestionare şi posibilităţile de verificare a documentelor pe care cetăţenii români le prezintă autorităţilor din străinătate, începând de la actele de identitate, de stare civilă sau de cazier judiciar, până la cele de studii sau medicale.
"În prezent, când un cetăţean român aflat într-o ţară străină prezintă autorităţilor din acea ţară diverse documente eliberate în ţară şi apostilate de Prefecturi, autorităţile străine care trebuie să le verifice se adresează misiunilor diplomatice ale României, care la rându-le se adresează Ministerului Afacerilor Externe, care contactează Ministerul Afacerilor Interne, iar acesta se adresează Prefecturilor pentru verificarea apostilelor. După implementarea noului sistem electronic, toate datele privind apostilările vor fi introduse într-o bază de date interoperabilă, iar instituţiile publice sau companiile din străinătate vor putea să facă verificări online, accesând portalul ce va fi pus la dispoziţie în cursul anului viitor", a explicat Daniela Călinescu, consilier pentru afaceri europene în cadrul Prefecturii Bihor.
Urmarea practică este că toţi cetăţenii români aflaţi în străinătate vor putea dovedi autenticitatea actelor lor instantaneu.
În întreaga lume se apostilează anual peste 10 milioane de documente care sunt apoi recunoscute de autorităţi, în baza unei Convenţii internaţionale semnate de 105 state. Dintre acestea, în prezent doar 18 oferă posibilitatea verificării electronice a actelor apostilate.