Banii sunt, proiecte să fie! Angajaţii Zonei Metropolitane Oradea vor finaliza până la sfârşitul lunii martie Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, în baza căreia municipalitatea vrea să atragă finanţări europene de 36 milioane euro.

"Avem aceşti bani rezervaţi, trebuie doar să depunem proiecte", spune primarul Ilie Bolojan, care îşi doreşte, între altele, un tunel subteran pe sub Bulevardul Magheru, trei parcări supraetajate în zona centrală şi o zonă verde de-a lungul străzii Barcăului.

Bani rezervaţi

Ilie Bolojan, primar OradeaPrimele idei au fost schiţate, cele cinci grupuri de lucru încep săptămâna aceasta dezbaterile, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană trebuie finalizată până la sfârşitul lunii martie. Document obligatoriu pentru atragerea de fonduri europene, SIDU va prioritiza investiţiile oraşului până în 2023. "Strategia va identifica problemele oraşului: că sunt insuficiente locuri de parcare în zona centrală, că pe axa de circulaţie de la Nufărul spre Gară apar ambuteiaje, că avem străzi neasfaltate pe dealuri, va oferi soluţii şi va propune un calendar de activităţi", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

Odată dezbătută public, strategia va fundamenta investiţiile finanţate prin POR pe axa privind dezvoltarea durabilă a oraşelor. Bugetul alocat Regiunii Nord-Vest este de 183 milioane euro, din care 36 milioane euro sunt rezervaţi pentru Oradea. Municipalitatea va trebui să-şi asume o contribuţie egală, aşa că investiţiile sunt estimate la peste 72 milioane euro. Conform regulilor finanţatorului, 81% din sume vor merge pe proiecte de mobilitate urbană, asfaltări şi construcţii de pasaje, diferenţa urmând să fie alocată unor investiţii în revitalizare urbană, educaţie şi sprijinirea comunităţilor defavorizate.

Tunel la podul Dacia

Principala investiţie vizată pe axa de mobilitate urbană o constituie construirea unui pasaj subteran care să lege parcurile Traian şi Brătianu pe sub liniile de tramvai din Bulevardul Magheru, pentru a fluidiza circulaţia în zona Podului Dacia. "Conexat, se impune lărgirea la şase benzi a Podului Dacia. Se va realiza încă o bandă de circulaţie pe fiecare sens de mers, astfel încât cei care vin din Parcul Traian să se poată încadra uşor pe pod", a spus Bolojan.

În plus, municipalitatea vrea să amenajeze trei parcări supraetajate în centru, pentru a scoate maşinile de pe carosabil şi a lărgi zonele pietonale. Acestea vor fi construite la baza sportivă Voinţa, în curtea Primăriei şi în spatele Spitalului Militar, astfel încât şoferii să găsească un loc de parcare oriunde pe o rază de 300 de metri. "Anul acesta vom începe cu parcarea de la Voinţa şi anul viitor vom continua cu celelalte", zice Bolojan.

Pe lista de proiecte se mai numără construirea unor drumuri spre Oşorhei, Paleu şi Sânmartin, modernizarea parcului auto al OTL, reabilitarea Pieţei Ferdinand şi pietonalizarea străzii Aurel Lazăr.

La loc cu verdeaţă...

În ce priveşte proiectele de revitalizare urbană, primarul vrea să amenajeze zone verzi pe amplasamentul din strada Barcăului. "Coridorul verde Ioşia va fi o zonă de recreere cu parcuri şi spaţii pentru sport", spune primarul. La fel, municipalitatea vrea să reabiliteze clădirea manejului de la Cazarma Husarilor, aceasta urmând să servească Liceului German Friedrich Schiller ca sală de sport, să introducă în circuitul turistic Muzeul Masoneriei din Calea Armatei Române şi să reabiliteze clădirea Primăriei.

În ce priveşte protejarea comunităţilor defavorizate, Primăria are în vedere asfaltarea tuturor străzilor din zona Gutenberg, iar printre proiectele pe domeniul educaţie vizează finalizarea campusului universitar, amenajarea de cămine studenţeşti şi reabilitarea unor unităţi şcolare, începând cu Colegiul Naţional Mihai Eminescu.

Priorităţile din SIDU vor fi supuse dezbaterii publice cel târziu în cursul lunii aprilie. Până pe 22 martie, orădenii pot trimite propuneri pe adresa de email sidu@oradea.ro, la numărul de fax 0259.408.821, precum şi direct la secretariatul Zonei Metropolitane Oradea.