Instalat în funcţie la începutul lunii trecute, prefectul Ioan Mihaiu a condus, miercuri, prima reuniune a Colegiului Prefectural Bihor, structură informală ce reuneşte şefii serviciilor guvernamentale deconcentrate din judeţ, explicând că la cea precedentă, desfăşurată la mijlocul lunii trecute, a lipsit deoarece se afla în Capitală pentru a participa la un curs, dar şi expunând directorilor de instituţii ce pretenţii are de la ei: „Vă rog să fiţi punctuali. Ţin mult la punctualitate, iar dacă lipseşte vreunul dintre dumneavoastră am rugămintea să fiu anunţat în prealabil”.

Primul cod roşu

Cum pe ordinea de zi era programată, între altele, prezentarea unui raport de activitate al Serviciului de Ambulanţă, în condiţiile în care acesta, la fel ca Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, a fost implicat în intervenţia de duminică seară de la Bulz, unde 11 plopi au căzut într-un camping, provocând moartea unei persoane şi rănirea gravă a alteia, prefectul a ţinut să sublinieze eficienţa şi promptitudinea intervenţiei.

„S-a acţionat cu eficienţă. La ora 21:17 a fost înregistrat primul apel la 112, iar în mai puţin de 20 de minute s-a şi intervenit. Am instituit, împreună cu ISU, primul plan roşu de acţiune. Şapte persoane au fost internate în spitale în Oradea şi Huedin, iar de aici transferate la Cluj. O persoană este încă la Terapie Intensivă la Spitalul Judeţean, azi a dat primele semne de conştienţă, dar este în stare gravă în continuare”, a rezumat prefectul.

Ulterior, Mihaiu a precizat că deşi unele voci au obiectat că respectivul pacient ar fi trebuit transportat la Bucureşti cu un elicopter, s-a procedat corect ducându-l la Spitalul Judeţean din Oradea, deoarece cazul nu depăşea competenţa acestuia, iar rănitul a intrat în operaţie imediat ce a fost preluat.

„Reparăm o ambulanţă, cad două”

Managerul Serviciului de Ambulanţă, Gheorghe Pintea, a spus, în preambulul raportului de activitate pe primul semestru, că duminică seară „160 de colegi au fost activaţi” (dintr-un total de aproape 180 de angajaţi din categoria personalului operativ), 15 medici venind de acasă pentru a lucra în caz de nevoie.

În ce priveşte activitatea din ultimele şase luni, Pintea a arătat că SAJ a avut 50.651 apeluri, în urma cărora a executat 43.000 de misiuni de urgenţe medicale, dintre care 6.089 au fost cod roşu, 65 accidente rutiere, 39 stopuri cardiorespiratorii). Timpul mediu de reacţie a fost de 19,22 minute în mediul urban şi respectiv de 21,33 minute în mediul rural, cele 72 vehicule din dotare – dintre care 5 propuse spre casare – parcurgând în această perioadă un total de 1,816 milioane kilometri.

De altfel, managerul SAJ a explicat că mai bine de trei sferturi din parcul auto are o vechime din 2007 şi 2008 (norma de casare fiind după 5 ani de utilizare) şi că există maşini care au depăşit chiar şi 780.000 kilometri, astfel încât „costurile de reparaţii sunt uriaşe”, iar din 2013 nu a intrat în dotare nicio maşină nouă.

Spusele sale au fost reluate şi de şeful ISU, colonelul Sorin Caba: „Problema se regăseşte şi la noi, chiar dacă nu la aceeaşi amploare. Avem zilnic autospeciale pe care trebuie să le scoatem din uz şi ne străduim să le repunem cât mai repede în stare de funcţionare”.

Promisiuni de la Guvern

Nevoit să dea un răspuns celor semnalate, prefectul a afirmat că a participat la două întâlniri organizate la sediul Ministerului de Interne pe această temă, la care au fost prezenţi ministrul de resort, Carmen Dan, şi cel al Sănătăţii, Florian Bodog, precum şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, care a cerut urgentarea procedurilor de licitaţie pentru achiziţia a „cel puţin 2.000 - 3.000 de ambulanţe”, fapt despre care Ioan Mihaiu a spus că „a fost trecut la necesitatea rezolvării urgente”.

Mihaiu a spus că, potrivit celor arătate de şefii MAI şi Ministerului Sănătăţii, „într-o primă etapă” se vor achiziţiona „cel puţin 500 - 1.000 de ambulanţe, măcar să se înnoiască 20% în judeţe”, fără însă a preciza când anume va începe această primă etapă.