Cine lucrează fără nici un plan îşi planifică eşecul. Dar Primăria stă bine la planuri! Municipalitatea orădeană şi-a ales proiectele pentru următorul ciclu de finanţare europeană 2014-2020 înainte chiar să le fi terminat pe cele începute.

"Pregătim noile proiecte încă din toamna lui 2012 şi le avem scrise în aşteptarea viitoarelor ghiduri de finanţare, pentru a rezolva probleme importante ale oraşului", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Gata oricând!

Priorităţile au fost stabilite, o parte din proiecte au fost scrise, rămâne să se deschidă sesiunile de depunere a dosarelor pentru a începe bătaia pe fondurile europene. După ciclul de finanţare 2007-2013, în care a atras în Oradea investiţii de peste 200 milioane euro, municipalitatea vrea să îşi bată recordul. Angajaţii Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională au pregătit deja proiecte pe domenii precum infrastructură, sănătate, turism şi transport în valoare de peste 130 milioane euro. Sumele sunt deocamdată doar estimative, valoarea exactă a fiecărei investiţii urmând să fie stabilită după lansarea ghidurilor de finanţare. Oricum ar fi, funcţionarii sunt "cu arma la picior".

09_Mircea_Malan_bihoreanul_1.jpg"Cele mai avansate proiecte sunt cele de infrastructură", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). Prelungirea şoselei de centură din Calea Sântandreiului până în zona industrială peste linia ferată, peste Crişul Repede şi peste Şoseaua Borşului, este de departe cel mai ambiţios proiect al oraşului. Estimată la circa 40 milioane euro, investiţia iniţiată de Primărie va fi derulată de CNADNR, singura instituţie abilitată să gestioneze proiecte care se întind prin mai multe localităţi.

Municipalitatea mai are însă cu ce îşi bate capul. Reabilitarea magistralelor de termoficare I şi III din cartierul Rogerius va fi urmată de investiţii de 30 milioane euro în celelalte cartiere. "Avem de înlocuit conductele magistrale de la Facultatea de Mediu până în Nufărul, de reabilitat cam 520 kilometri de reţea secundară şi de modernizat 150 puncte termice", spune viceprimarul.

Cu dedesubturi

Pe următorul loc în topul celor mai ambiţioase proiecte se află şi reamenajarea zonei de la capătul Podului Dacia, unde "turbogiraţia" va fi înlocuită cu un sistem de pasaje subterane. Estimată la circa 15 milioane euro, investiţia va schimba faţa întregii zone şi va fluidiza traficul din întregul oraş. "O echipă de specialişti francezi ne va face o propunere de reamenajare a zonei astfel încât traficul să fie coborât în subteran cu ieşire la suprafaţă în vecinătatea complexului Oradea Plaza, iar zona din faţa Catedralei Ortodoxe să devină pietonală", explică Mircea Mălan.

Piaţa Emanuil Gojdu va fi parte integrantă a principalei artere pietonale a oraşului. Aceasta va începe la magazinul Crişul, cu trecere pe strada Republicii (Corso) până în Piaţa Unirii, de unde va face legătura cu Cetatea traversând strada Vasile Alecsandri şi Parcul 1 Decembrie. Pentru creşterea atractivităţii fortificaţiei, municipalitatea ia în calcul investiţii de 14 milioane euro în reabilitarea zidurilor şi bastioanelor, plus mobilarea lor cu funcţiuni care să se poată autofinanţa, fie şi parţial.

Se dau la refăcut!

09_Marius_Mos_bihoreanul_1.jpgCap la cap, municipalitatea vizează reabilitarea tuturor punctelor de atracţie turistică de pe viitoarea pietonală. Primăria are deja pregătite proiectele de reamenajare a Pieţei Ferdinand, investiţie estimată la 3 milioane euro, şi de refacere a podului, lucrare de încă 1,5 milioane euro. "Construit în 1954, podul nu a fost reparat niciodată", zice Marius Moş (foto), şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională.

Pe acelaşi traseu, municipalitatea va cheltui 1,5 milioane euro pentru reabilitarea străzii Alecsandri. Investiţiile vor viza de la înlocuirea reţelelor de utilităţi până la dalarea străzii ce va fi rezervată teraselor. Proprietarii clădirilor vor trebui să se oblige la refacerea faţadelor, Primăria urmând să se ocupe de refacerea iluminatului arhitectural. La rându-i, pentru a da un exemplu, municipalitatea pregăteşte reabilitarea unor clădiri emblematice precum Primăria, Casa Darvas-La Roche, Colegiul Mihai Eminescu, fostul Cinema Libertatea şi clădirea fostului Staţionar II al Spitalului Judeţean din faţa magazinului Crişul.

Economii la utilităţi

Lista proiectelor mai cuprinde, între altele, reabilitarea termică a spitalelor Judeţean şi Municipal, dotarea cu echipamente medicale moderne şi înfiinţarea unei secţii medicale noi în spaţiul actualei farmacii a Spitalului Judeţean, investiţia prognozată depăşind 10 milioane euro. În funcţie de fondurile disponibile vor mai fi reabilitate şcoli, grădiniţe şi blocuri de locuinţe. "Pe lângă îmbunătăţirea aspectului oraşului, un câştig important va fi scăderea facturilor de utilităţi cu circa 40%", spune Moş.

Tot din raţiuni de economie, municipalitatea vizează înlocuirea actualului sistem de iluminat public cu unul tip LED. Noile corpuri de iluminat sunt cu 75% mai economicoase şi au o durată de viaţă de 10 ori mai mare. Investiţiile de minim 2 milioane euro în sistemul de iluminat sunt însă minore faţă de cele necesare pentru reabilitarea străzilor. "În Oradea sunt încă 250 de străzi nemodernizate, din care 70 în vatra veche a oraşului şi 180 în noile zone rezidenţiale. Toate vor trebui dotate cu utilităţi şi asfaltate", zice directorul. La ce sumă se va ridica investiţia, nu ştie însă nimeni...

Cursele de Sânmartin

Pe lista de proiecte se mai numără construirea a 5 kilometri de linie de tramvai care să lege Calea Aradului de strada Atelierelor, cu trecere prin străzile Octavian Goga şi Universităţii,  respectiv prelungirea cu circa 500 metri, până la Eurobusiness Park, a liniei din zona industrială, cele două investiţii fiind estimate la 2,5 milioane euro. La această sumă se vor adăuga alte milioane destinate modernizării parcului de tramvaie şi achiziţionării de firobuse care să îmbunătăţească legătura cu comuna Sânmartin.

Primăria nu a renunţat nici la proiectele restante din actuala perioadă de finanţare europeană: modernizarea Ştrandului Ioşia, construirea unui centru de îngrijire pentru vârstnici şi introducerea de utilităţi în parcurile industriale din zona fostului tancodrom şi din spatele CET.

Sumele necesare vor fi cunoscute exact abia după apariţia normelor care vor fi stabili condiţiile de finanţare a fiecărui domeniu în parte. Motiv pentru care, în funcţie de ele, unele proiecte ar putea fi amânate sau înlocuite cu altele noi. În fond, şi Dumnezeu se distrează cel mai bine când îi vede pe oameni făcându-şi planuri...


CONTRA-CRONOMETRU
Lucrări în întârziere

Primăria pregăteşte viitorul ciclu de finanţare în condiţiile în care cele mai importante proiecte deja contractate sunt încă departe de finalizare. Cel mai întârziat este proiectul de reamenajare a dealului Ciuperca. Licitaţia de atribuire a lucrărilor a fost anulată de două ori, iar săptămâna trecută se pregătea o nouă procedură de achiziţie. La fel, licitaţia pentru reabilitarea Pieţei Unirii şi cea privind construirea viitorului aquapark Nimphaea sunt abia în fază de adjudecare şi ar putea fi contestate. În prezent se lucrează la modernizarea Pieţei Rogerius, construirea drumului rapid din strada Ecaterina Teodoroiu şi a pasajelor supraterane peste DN 76 şi DN 79. Construcţia noului CET pe gaz ar putea începe cel mai curând luna viitoare...