Dacă eşti la piaţă, de care cartofi cumperi? La aceeaşi calitate, îi preferi pe cei cu 1,2 lei kilul sau pe cei cu 1 leu, poate chiar mai buni? Şi cum preferi, să iei de la un străin sau de la un localnic?
Deşi voia să vândă nu legume, ci curent pentru orădeni, la cel mai mic preţ din ţară, asocierea Primăriei cu firmele lui Zoltan Teszari a fost oprită din faşă de Prefectura Bihor. Motivul? Aşa i-a cerut o altă firmă, Electrica, al cărei monopol e favorizat de o legislaţie stufoasă şi depăşită. BIHOREANUL vă prezintă argumentele care fac ca fosta societate de stat, acum majoritar privată, să aibă monopol regional în distribuţia electricităţii, dar şi contraargumentele ce reclamă desfiinţarea acestuia şi libera concurenţă în folosul consumatorului.
Eliberaţi kilowatul
Privatizarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice, construite cvasiintegral înainte de 1989, nu a schimbat năravurile Electrica: penele de curent sunt o banalitate, iar facturile cresc constant deşi investiţii noi nu se văd. Cum s-ar putea schimba situaţia? Doar prin apariţia a noi investitori, cărora statul, însă, li se opune cu reglementări demult depăşite de realitate.
Aşa s-a întâmplat şi în cazul Hotărârii nr. 245/2015, adoptată în 28 mai de Consiliul Local Oradea, pentru asocierea cu firmele RCS&RDS şi Delalina controlate de Zoltan Teszari, în scopul realizării unei reţele de distribuţie a energiei de medie şi joasă tensiune. Orădenii ar fi urmat să aibă cel mai ieftin curent din România, Primăria oferind terenuri pentru punctele de transformare, iar firmele făcând reţeaua şi virând oraşului minimum 15% din profit.
"Primăria va realiza anual o economie de 900.000 euro din facturile mai mici la curent şi va participa la profituri", socotea primarul Ilie Bolojan, arătând că municipalitatea are doar de câştigat. "RCS&RDS are ca obiectiv oferirea unor preţuri cu până la 20% mai mici decât cele ale competitorilor", preciza directorul regional al companiei, Nelu Dumea.
Experienţă în en-gros
Iniţiativa asocierii a aparţinut RCS&RDS, care în ultimii ani a cumpărat 7 parcuri fotovoltaice, obţinând în 2013 de la Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) licenţă de furnizor şi devenind din decembrie 2014 trader pe piaţa de energie OPCOM, unde cumpără şi vinde curent pentru consumatorii industriali din Oradea, la preţuri cu 23% mai mici decât ale Electrica (130 lei faţă de 169 lei/kw). De la 1 martie a.c., inclusiv tramvaiele din oraş folosesc electricitate de la RCS&RDS, OTL realizând într-un an o economie de 5%, suficientă pentru a acoperi, de pildă, costurile cu repararea vehiculelor.
Obiectivul de a oferi electricitate ieftină şi consumatorilor casnici s-a conturat de anul trecut, când RCS&RDS a câştigat licitaţia pentru îngroparea cablurilor de pe stâlpi şi faţadele clădirilor din oraş. Pe măsură ce canalizaţia tehnică e realizată (în prezent s-au făcut peste 50 km din 200), sunt puse în pământ şi cabluri prin care electricitatea poate fi distribuită în locuinţa oricărui orădean.
Stop de la Prefectură
Pe 21 mai, însă, Prefectura a anunţat că a retrimis municipalităţii HCL 245/2015 în vederea revocării. Consiliul Local a încălcat Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, justifica prefectul Claudiu Pop, căci forul local decide "în toate problemele de interes local cu excepţia celor date prin lege în competenţa altor autorităţi", iar "serviciile comunitare de interes public sunt cele de alimentare cu apă, gaz natural, canalizare, salubrizare, energie termică, iluminat public şi transport public local".
Recunoscând că a acţionat la sesizarea Electrica Distribuţie Transilvania Nord (cu sediul la Cluj şi sucursale în Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureş şi Bistriţa Năsăud), prefectul a invocat şi Legea 123/2012 privind energia electrică şi gazele naturale, ce defineşte distribuţia electricităţii ca fiind monopol natural, adică "situaţia de piaţă în care serviciul se asigură de un singur operator pentru utilizatorii de pe un teritoriu delimitat".
În plus, un document al ANRE arată că Electrica are monopol regional datorită concesiunii obţinute de la Ministerul Economiei în 2005, pe 49 de ani, şi licenţei prelungite de ANRE în 2014 pe 25 ani: "Niciuna din entităţile asocierii nu poate presta serviciul de distribuţie către consumatori decât dacă are acordul operatorului concesionar (n.r. – Electrica) şi ulterior obţine de la ANRE licenţa pentru prestarea acestui serviciu".
Primiţi cu concurenţa?
Monopolul e prevăzut, însă, nu atât prin lege, cât prin două ordine ale ANRE, 73/2014 şi 12/2015, abuzive fiindcă adaugă la lege, condiţionând apariţia concurenţei de permisiunea pe care operatorul licenţiat o poate sau nu da unui nou-venit. Ordinul 12/2015 spune că dacă "un terţ intenţionează să presteze serviciul de distribuţie utilizând reţele proprii, titularul licenţei are dreptul să accepte ca terţul să realizeze serviciul prin propriile reţele sau să refuze", în al doilea caz având chiar "dreptul de a prelua reţelele terţului".
Contactată de BIHOREANUL, Electrica Distribuţie Transilvania Nord a comunicat că RCS&RDS nu i-a cerut încă acceptul, evitând să anticipeze dacă îl va da. "Societatea noastră nu se opune iniţiativelor de dezvoltare locală sau regională cu respectarea cadrului legal în vigoare", a transmis compania, sugerând deci că îşi va apăra monopolul.
În litera legii
Ameninţat că Prefectura va da în judecată municipalitatea dacă nu renunţă la asocierea cu RCS&RDS, primarul Ilie Bolojan a cedat: la propunerea sa, CL a adoptat pe 28 mai o soluţie de mijloc, suspendând Hotărârea pe o durată nedeterminată. Totuşi, spune şefa Direcţiei Juridice a Primăriei, Eugenia Borbei, actul e 100% legal.
"Aşa cum arată expunerea de motive, asocierea are în vedere realizarea unei reţele de distribuţie. Articolul 6 al HCL prevede clar că asocierea «se obligă să obţină toate autorizaţiile, avizele, acordurile şi licenţele necesare», iar articolul 12 enumeră între cauzele încetării asocierii tocmai «neobţinerea lor în termen de un an de la semnarea contractului». Pe româneşte, asocierea s-a făcut pentru a încerca să obţinem toate actele prevăzute de lege, dar Prefectura nu ne-a lăsat nici măcar să încercăm", spune jurista.
Monopol prin abuz
La solicitarea BIHOREANULUI, directorul regional RCS&RDS, Nelu Dumea (foto), consideră că interpretarea dată de Prefectură e abuzivă. Motivul? Deşi Legea 123/2012 se referă la distribuţia de electricitate şi gaz, "monopolul pentru distribuţia electricităţii nu este legal", deoarece "monopolul natural nu înseamnă că activitatea e interzisă, ci că există doar o situaţie de moment, determinată de realităţi economice şi tehnologice, care face dificilă realizarea unei alte reţele, paralele cu cea existentă". Or, RCS&RDS are atât capacitatea financiară de a investi, cât şi pe cea tehnologică de a realiza o reţea alternativă.
În plus, potrivit Constituţiei, România are o "economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi pe concurenţă", iar "statul trebuie să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei şi crearea cadrului pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie", asocierea RCS&RDS cu Primăria bazându-se tocmai pe aceste principii. Dumea subliniază că legislaţia UE nu doar că nu opreşte, ci încurajează concurenţa în domeniu, iar Legea concurenţei interzice statului practicile care "împiedică sau denaturează concurenţa", inclusiv "stabilirea de condiţii discriminatorii".
Clientul să aleagă!
O nouă reţea de distribuţie a electricităţii, adaugă directorul RCS&RDS, oferă doar beneficii pentru orădeni, stimulând competiţia bazată pe performanţă, ceea ce se va reflecta în preţuri mai mici pentru consumatori, iar datorită acestora va creşte şi competitivitatea economică.
Deşi aparent un "nepoftit" ar pericilita siguranţa sistemului energetic, în realitate va fi creată "o alternativă reală pentru distribuţia energiei, ceea ce va conduce implicit la creşterea securităţii energetice prin posibilitatea alimentării duale, prin reţele diferite", iar "clienţii vor beneficia de o calitate mai bună a serviciilor, datorită unei reţele complet noi, cu o importantă componentă subterană".
Aşa stând lucrurile, compania orădeană nu doar că nu renunţă la demersul său, ci chiar insistă ca ANRE să o licenţieze. Iar în cazul unui refuz nu e exclus să meargă în justiţie pentru a obliga ANRE să desfiinţeze monopolul "tradiţional" al Electrica. În interesul său, dar şi al orădenilor "curentaţi" la buzunare...
DISCRIMINARE
Între monopol şi concurenţă
Într-o analiză a pieţei, Consiliul Concurenţei critică Ordinul ANRE 73/2014, ce obligă companiile care vor să-şi facă reţele proprii de distribuţie să obţină acordul celor care deja distribuie electricitate. De altfel, însuşi preşedintele ANRE, Niculae Havrileţ, a recunoscut public bizarul situaţiei: "Practic, o firmă nouă nu poate intra pe piaţă pentru că în momentul în care se concesionează acest serviciu există termene foarte lungi, de obicei pe 49 de ani cu drept de prelungire".
Tot Consiliul Concurenţei, care însă nu are pârghii sancţionatorii în domeniu, a constatat că faţă de celelalte state din UE, costurile de operare a reţelelor de distribuţie sunt nejustificat de mari la noi, pentru consumatorii casnici ponderea acestora fiind de 62%, ceea ce situează România pe al doilea loc în Europa şi face ca de la producător la priză kilowattul să ajungă de trei ori mai scump!
Ca şi cum acest lucru nu ar fi suficient, distribuitorii de energie licenţiaţi de ANRE mai scot bani, tot în regim de monopol, din avize, verificări, montare, demontare şi remontare de contoare, servicii de contract, de citire, de conectare/deconectare la/de la reţele, de închiriere, de asistenţă tehnică etc.